• önos

Börja äta Levaxin pga problem med sköldkörteln

Har efter flera blodprov konstaterats ha lite för höga TSH-värden och blivit ordinerad Levaxin. Vad jag förstått så börjar man ta Levaxin så är det därefter livslång medicinering? Vilket spontant känns sådär kul när man är lite över 40.

Symptom nu, innan levaxin, är att jag är väldigt, väldigt trött, har dålig initiativförmåga och generellt väldigt dåligt driv vilket inte heller är speciellt festligt.

Ni som tagit Levaxin pga problem med sköldkörteln får väldigt gärna dela med er av era erfarenheter av att äta Levaxin. All input tas mycket tacksamt emot!

• Svar på tråden Börja äta Levaxin pga problem med sköldkörteln
  • Hjortsö79

Hoppas de även kollat ditt kortisol innan levaxin ordinerats? Annars blir symtomen ännu värre vid medicinering då levaxin tar av kortisolet för att verka. Ökat saltsug och morgontrötthet är symtom på att nivåerna är för låga. Jag har själv blivit ordinerad levaxin/euthyrox efter en längre tids stress då mitt TSH låg över gränsvärdet och mitt T4 på gränsen till för lågt. T3 som är det aktiva hormonet mättes inte, antikroppar saknades helt så läkaren uppmanade mig att själv känna efter (uttryckte det så!) om medicinen var nödvändig eller ej. I början fick jag väldigt mycket mer energi, tröttheten i kroppen försvann och jag kände mig mer som mitt gamla jag. Efter ca 3 månader började jag få ont i leder och muskler, hjärtklappningar och kort stubin. Tecken på översubstitution men alla blodproverna såg bra ut. T3 mättes dock ff inte, och det är min egen teori att min kropp slutat omvandla levaxinet (T4) till det aktiva T3. Utan det blev stopp nånstans så att säga. Jag bytte till Euthyrox vilket funkade ett par månader men nu står jag där igen med en förlamande trötthet. Jag ska försöka få en remiss till endokrinolog och ta kompletterande prover för såhär funkar inte mitt liv. Mitt bästa råd är därför att vara ordentligt påläst och kräv en ordentlig utredning innan du börjar medicinera. I mitt fall misstänker jag att samspelet mellan långvarig stress (kortisol) och  lägre könshormoner (progesteron) bidragit till en nedsatt sköldkörtelfunktion. Och jag tror absolut inte att jag är ensam om detta. Subklinisk hypotyreos drabbar allt för många kvinnor och att vården bara erbjuder levaxin känns som lätta lösningen. Så stå på dig och var säker på vad du medicinerar för och varför.

Svar på tråden Börja äta Levaxin pga problem med sköldkörteln