• Millimillimeter

    Vilket namn är finast?

    Jag vet, jag är veligast i stan men nu ska jag hitta ett flicknamn åt tredje och sista dottern och det är inte det lättaste.. Tillslut tycker man att det inte finns några fina namn när man grubblat för länge..

    Lillasyster är tre veckor och namnlös. Systrarna har tidlösa namn, Julia och Lovisa och det ska helst passa bra med deras. Jag älskar namn, letar nästan dagligen och tycker om både äldre namn, klassiska namn och "tantnamm" men inte trendnamn och mer spaceade "hittepå" namn (vågar man skriva wt...). Namnet ska fungera väl på en stark vuxen kvinna också tänker jag. Även om jag vet att det är personen som gör namnet och inte tvärtom. 

    Kom gärna med förslag utöver mina. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn är finast?
  • Anonym (Tanta)

    Fina namn dina döttrar här. Klassiska, blir aldrig fel. Av dina förslag tycker jag nog Emma passar utmärkt, men egentligen skulle jag nog satsat på ett namn som inte slutar på a. För att få lite mer variation. Vad sägs om Agnes, Astrid, Ingrid, Ester? 

  • Anonym (Pingla)

    Spontant tycker jag att Amanda, Klara och Elvira passar bäst med syskonens namn. Amanda tror jag inte ligger på topplistorna nu, så vill du ha ett namn som inte 5 andra i klassen har, men ändå är ett enkelt och klassiskt namn, så är det ett bra val.

  • Anonym (Namn)

    Får man tipsa om andra namn så tycker jag att Esther och Ebba är fina och tidlösa namn som hade passat med Julia och Lovisa

  • Anonym (E.)

    Dina döttrar har fina namn! Jag tycker att Clara, Amanda eller Emilia fullbordar triaden bäst! Då blir det tre klassiska, stiliga, vackra europeisk-svenska namn. 

    Ina och Emmy hör inte dit, tycker jag, de är enkla smeknamn. 

    Elvira låter pigaktigt. 

    Kajsa är fruktansvärt: Kajsa-Bajsa. Det vill du väl inte? Dessutom ett smeknamn, inte ett riktigt namn. Men Karin eller Katarina skulle passa bra!

Svar på tråden Vilket namn är finast?