• Maryy

    Vad ska lillasyster heta ?

    Vad ska Ebba och Lydia lillasyster heta ?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad ska lillasyster heta ?
  • Xenia

    Jag röstade på Siri. Fint namn och lite samma stil som de övriga namnen samtidigt som man bryter "slutar på A"-mönstret. Nr 2 är Alva och nr 3 är Julia, fast just Julia känns lite överanvänt.

    Skippa alla namn på E eller L, så det inte blir 2 E och en L eller två L och en E. Kanske en småsak men ni har ju ändå så många andra alternativ.

  • Blue Waffle

    Jag skulle välja bort bokstävderna som de andra barnen har, så alla får en egen.
    Så även om jag tycker att Leah är det finast namnet på listan så skulle jag tycka att Nora och Siri passar bäst till systrarnas namn.

  • Anonym (Gittan)

    Siri eller kanske ännu bättre Ester (utan H) vi bor i Sverige. grattis till en fin tjej till :) 

  • Anonym (XXX)

    Röstade på Alva, men det finns flera som funkar.

    Alva - Vackert, klassiskt, ljuvt, flickaktigt, lite sagoaktigt. Älskar!

    Ava - Vackert, men för judiskt och osvenskt 

    Esther - Se Ava, utom att det inte är vackert heller

    Elsa - OK, men smeknamnsbetonat och för mig fortfarande ett tantnamn. Men det kan förstås vara en generationsfråga. Inte särskilt fint ljudmässigt heller: konsonantkombinationen "ls" - nej...

    Julia - är alltid rätt. Klassiskt, vackert, ljuvt, feminint

    Leah - för judiskt och osvenskt

    Nora - Nora-Hora? Nä. Synd ett bjuda på det.

    Siri - Fint, feminint. Är ursprungligen ett smeknamn för Sigrid, som är ännu vackrare tycker jag.

    Vidare tycker jag att Esther, Elsa och Siri kanske inte är så lämpliga eftersom två barn i så fall delar initial. Det är bättre om de har var sin initial, när man ska skriva i almanackor, på lappar och så. 

  • fornminne

    Siri, helt klart. Gammalt fint svenskt namn som passar bra ihop med de andra.

    Men de andra namnen är också fina, utom Ava som låter lite avigt på nåt sätt. Samt att det är bättre (i Sverige) med Ester och Lea utan h. Det kanske känns mer internationellt att slänga in h, men det krånglar bara till det.

  • Anonym (lotus)

    Anonym XXX, judiska namn behöver inte vara osvenska. Vad nu det spelar för roll?

    Många namn från Gamla Testamentet är vanliga i Sverige. David, Daniel, Adam, Eva, Rebecka.

  • Anonym (XXX)
    Anonym (lotus) skrev 2023-10-19 10:20:22 följande:

    Anonym XXX, judiska namn behöver inte vara osvenska. Vad nu det spelar för roll?

    Många namn från Gamla Testamentet är vanliga i Sverige. David, Daniel, Adam, Eva, Rebecka.


    Det vet jag såklart, men då har de fått sin svenska form och flyter in i språket. Leah, Esther och Ava låter - och ser ut - extremt judiska.
  • Anonym (lotus)

    Anonym XXX, vad spelar det för roll? Om de nu gillar dessa namn.

    Både Ester, Lea och Ava är lätta att stava och uttala på svenska. Sådant tycker jag är viktigare än varifrån namnen kommer.

  • Anonym (C)

    Vilka fina namn era döttrar har. De namn ni har i listan är samtliga fina och passar med era döttrars namn men Selma, Julia, Siri och Esther tycker jag passar mer än de övriga.

  • Anonym (namn)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-19 10:26:49 följande:
    Det vet jag såklart, men då har de fått sin svenska form och flyter in i språket. Leah, Esther och Ava låter - och ser ut - extremt judiska.
    De namnen är ju väldigt etablerade i Sverige, där de flesta ändå har namn lånade från andra kulturer. Inte många som har fornnordiska namn. Inte många som har endast fornnordiska rötter heller.

    Esther tycker jag passar bäst till Ebba och Lydia. 

    I så fall är ju exvis Rebecka och Sara betydligt vanligare bland svenska judar. Och även vanligt bland oss andra.
Svar på tråden Vad ska lillasyster heta ?