• SvenskEngelsk

Nyttigt OCH gott recept med fläskfile

Jag vet att fläskkött inte är de nyttigaste, men nu råkade vi handla hem det och väntar pappa på besök på sändag, DÅ ska jag kaga det, svårt tycker jag med fläskfile grytor mm, som är LÄTTA, och inte massa feta grädde/creme fraiche i, men VISST smakar de bäst!

Fläskfile recept TACK!!!!!
    Någon?

Pappa och hans fru gillar lixom vi stark mat, kanske lite chilipeppar osv, Nåt mer?? Färsk krydda? Vilken?

Hmmm
    Tack

• Svar på tråden Nyttigt OCH gott recept med fläskfile
  • ninan

Varför skulle inte fläskkött vara nyttigt? Beror nog på tillbehören, grädden i såsen t.ex...
    Har en kompis som skar fläskfilén på längden i tre delar, tog olika pepparsorter på varje del och sen gjorde en fläta som hon satte i ugnen. Låter jättegott tycker jag som gillar peppar!

• crescendo

Wok! Skär fläskfilen i småbitar, bryn i olja och wokkrydda/kycklingkrydda. Stek valfria grönsaker och vitlök, häll på sambal oelek och soja lite överallt. Koka nudlar och blanda allt (Tror inte jag glömt nåt.) Eller gör som du vill, men jag gillar det, hehe.

• Lilja84

Kopierar från en anna tråd

Thai grytor .. och du kan göra det riktigt enkelt för dig också ..

Strimla benfri koklett (i hel bit) , stek i en kastrull ..  häll i frysta färdiga wokgrönsaker , rör om till och från tills grönsakerna inte är frysta längre .... tillsätt coccosmjölk ,soya & röd currypasta .. låt puttra ..
    Hur mycket du ska ha av allt avgör du själv beroende på hur mycket du vill ha och samma gäller kryddningen , var försiktig med den röda currypastan det behövs nämligen inte överdrivet mycket för att få ordentlig smak

• SvenskEngelsk

Hmmmm

Fläskkött är ju relativt fett i %

Tack för alla recept, Hmmmm
    tål att tänkas på, vilket man gör...Det med att skära i 3, lät ju kanon, men lite svårt kanske... Får se....

• mosterYster

haha, fläskkött har mindre fett än KESO om man skär bort fettranden! Det gäller allt "rent" kött, dvs färskt opanerat kött utan insprängt fett. Dvs fläskktletter, fläskfilé, skinkstek osv.

• mosterYster

Dessutom så blir de fetare bitarna faktiskt magrare vid tillagningen eftersom fettet smälter och rinner av. Och kött utan panering suger inte heller åt sig fett, så du kan i princip steka en bit fläskkött i 100 g smör och den blir snarare magrare än fetare - om du inte använder skyn till sås, då...

• Princess Sparkle

Ja precis som Yster säger är det ca 3% fett i fläskfilé, det är inte mycket i sammanhanget.

Du kan ju alltid byta ut grädde och creme fraiche till lagalätt och minifraiche i recepten. Blanda lagalätt med stark senap, soja, buljong och massor med hackade örter (tex färsk timjan). Gott till pasta eller potatis.

• E l l a

Här är några VV recept med fläskfilé - lite lightversion;

BACONLINDAD FLÄSKFILÉ MED VITLÖKSÅS OCH
    UGNSROSTADE GRÖNSAKER - 4 portioner 7 points/portion
    500 g fläskfilé
    1 paket kalkonbacon
    1 stor el 2 små vitlöksklyftor, skalad och i bitar
    salt, peppar
    Morötter, palsternacka, squash, potatis
    2 tsk olja
    2,5 dl vv grädde
    salt, peppar, vitlök
    Gör små snitt i fläskfilén och stoppa in små bitar av vitlök med jämna mellanrum. Linda baconet runt filén. Lägg i ugnsform. Skala och dela grönsakerna i bitar som tar ca 20 min att få klara. Lägg på plåt. Spraya el pensla med lite olja. Krydda. Sätt in grönsakerna och filén samtidigt i ugnen. Ca 175-200 grader.(Använd gärna termometer till köttet, ca 70 grader, tar ungefär 20 min.) Sjud vvgrädde, salt, peppar och vitlök till en sås. Servera med sallad.

KREOLSK GRYTA ? 6 portioner 5,5 points/portion
    750 g fläskfilé
    2 chilikorvar (Gröna slaktaren)
    1 tsk matfett
    1 msk vetemjöl
    1 röd paprika
    1 liten burk syltlök
    ca 25 svarta oliver utan kärnor
    2 finhackade ättiksgurkor
    1 förp. VV-grädde eller Lagalätt
    salt, peppar, örtkryddor
    Skär filén i skivor och bulta ut dem lätt med handen. Bryn dem lätt i fettet i en fettsnål panna och tillsätt de slantade korvarna. Krydda med salt, peppar (försiktigt, korven är rätt stark) och lämplig örtkrydda, t.ex. timjan eller mejram. Strö över vetemjölet och blanda runt. Tillsätt paprika skuren i små bitar, syltlök, halverade oliver och gurka. Häll på "grädden" och ev. lite vatten. Koka upp och låt det sjuda ca 20 minuter. Smaka av och krydda mera om det behövs. Servera med ris och en sallad.

• Trogga

Marinera fläskfilèn, skuren i skivor,i apelsin och andra citrusfrukter. Stek den i grillpanna eller vanlig stekpanna. Servera med kokt potatis, sallad och en kall ingefärssås.(Ex gräddfil el. magrare alternativ, hackad eller riven ingefära lite finhackad lök, några droppar citonsaft och salt och peppar)

Fläskkött är oftast magrare än nötkött, det finns mer insprängt fett i nötkött.

Lycka till med maten.

• SvenskEngelsk

Tackar

Fortfarande inte bestämt vad ja gör med jädrans fläskfilen
    haha

Blir oftast inte SÅ gott om man bara slänger i de ena o andra hit o dit...
    Hmmmm

LEtar vidare

• Pokergirl

Jag har ett recept med fläskfile marinerad i soltorkade tomater, serveras med pasta. Kanongott, inte så fett och väldigt smakrikt. Säg till om jag ska leta rätt på boken.

Svar på tråden Nyttigt OCH gott recept med fläskfile