• Elsa891

Förkyld och blir aldrig 100% frisk... Tips!!!

Hej!

Jag har haft problem nu ändå sen augusti egentligen med återkommande förkylningar. Det börjar med vanliga symptom som halsont, lätt feber, huvudvärk och snuva. Problemet är att jag aldrig riktigt blir frisk. Jag är hemma och kurerar mig med i princip allt jag kan hitta på nätet (halstabletter, huvudvärkstabletter, ingefära, te, frukt, D-vitamin osv), men jag blir aldrig 100% frisk innan jag åker på nästa grej och blir dålig igen. Det börjar bli riktigt jobbigt då jag middag både studier och träning. Finns det några tankar på vad som kan vara fel? Eller tips på hur jag kan åtgärda detta?

Allmänt om mig; är i 20-års åldern, pluggar på högskola, tränar 5-6 pass i veckan, äter allsidig kost, 20 mikrogram D-vitamin om dagen sen september, är allergisk mot damm och pollen men i övrigt frisk och äter inga andra mediciner regelbundet, röker och snusar inte
  • Svar på tråden Förkyld och blir aldrig 100% frisk... Tips!!!
  • Anonym (Tadelitelugnt)

Du tränar lite väl mycket, kroppen behöver vila också. 6 raska promenader i veckan är en sak men inte 6 regelrätta pass. Ett par gram syraneutral c-vitamin i pulverform hade gjort susen för dig, men viktigast att du börjar lyssna på kroppens signaler o tar det lite lugnare. 

• Maac

Har du varit hos läkare? Åk och kolla.

Jag hade lagt till med en till allergi när jag var i samma situation som du. Förstod inte varför jag aldrig blev frisk, men slemhinnorna var sköra efter allergi och klåda i svalget, så jag åkte på förkylning efter förkylning. Tog bort det jag var allergisk mot och blev frisk!

• zelgon

Börja skola sjukan?

Du börjar umgås ganska tätt med nya människor som bär med sig allehanda sjukdomar som din kropp inte är van vid. Tar något år sedan har kroppen vant sig.

Samma sak för mig när en unge börjar på dagis.

Svar på tråden Förkyld och blir aldrig 100% frisk... Tips!!!