• Anonym (Ts)

Hosta så fort han ska sova??

Har en tvååring som är förkyld, där snoret börjar försvinna och han är feberfri sen flera dagar. 

Men hostan är.extremt jobbig. Han har hostat i en vecka och det är samma sak nattetid, han får regelbundna hostattacker när han försöker sova. Hostar så han kvider. Somnar och sover bra, och vaknar och hostan drar igång igen. Samma sak dagtid, kan gå runt utan hosta och leka och busa och när han ska sova börjar det.

Har testat att höja huvuddelen på sängen, sittsova i vagn och sova i bilstol. ALLT ger hosta vid sömn. Han har hostat så att han inte vill äta, gissar att det gör ont - så hsn får soppa, saft och klämmisar med mat, det funkar.

Men vad gör man? Vården har inget hostmedicinerande som funkar på riktigt verkar det. Vi har givit Mollipect utan effekt.

• Svar på tråden Hosta så fort han ska sova??
  • Anonym (ss)

Jag är sån fast vuxen. När jag blir superförkyld så att det kryper ner lite i luftrören så kan jag behöva astmaspray, trots att jag inte har astma egentligen. Har gjort astmautredning men de kom fram till att jag får som förkylningsastma ibland, trånga luftvägar säger de att jag har. När det blir så, kan jag inte ligga ned och sova utan får nästan sitta upp. Brukar gå över efter ett par dygn. 

Mollipect brukar ju vara rätt effektivt, men kanske behöver ert barn något som verkligen löser upp ännu mer? Annars är det nog tyvärr bara att vänta tills förkylningen är helt borta. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (ss) skrev 2023-10-20 06:59:54 följande:

Jag är sån fast vuxen. När jag blir superförkyld så att det kryper ner lite i luftrören så kan jag behöva astmaspray, trots att jag inte har astma egentligen. Har gjort astmautredning men de kom fram till att jag får som förkylningsastma ibland, trånga luftvägar säger de att jag har. När det blir så, kan jag inte ligga ned och sova utan får nästan sitta upp. Brukar gå över efter ett par dygn. 

Mollipect brukar ju vara rätt effektivt, men kanske behöver ert barn något som verkligen löser upp ännu mer? Annars är det nog tyvärr bara att vänta tills förkylningen är helt borta. 

Jag är lika, eller har blivit så med åren. Förkylning ger extremhosta på mig. När vården säger att jag kan lägga en kudde till har jag redan suttit helt upprätt och sovit. 

Så barnet kanske ärvt de usla anlagen då.

• Anonym (ss)
    Anonym (Ts) skrev 2023-10-20 07:08:57 följande:

Jag är lika, eller har blivit så med åren. Förkylning ger extremhosta på mig. När vården säger att jag kan lägga en kudde till har jag redan suttit helt upprätt och sovit. 

Så barnet kanske ärvt de usla anlagen då.

Ja kanske. Svårt när de är så små att undersöka gissar jag. 
Svar på tråden Hosta så fort han ska sova??