• Anonym (Ingetminne)

Förstår inte vad folk säger

Hej någon som känner igen sig? Jag har hela mitt liv haft svårt att lyssna på vad folk säger. jag försöker göra det nu när jag är medveten om det. Men det går inte in vad folk säger. det är som att jag svarar automatiskt. efteråt minns jag inte vad vi pratat om. om jag inte ens anstränger mig att lyssna förstår jag ingenting vad människan säger. upplever att människor talar långsamt och upprepar sig flera gånger. Vad är det för fel på mig? Jag vill egentligen komma nära mina kollegor och sitta och lyssna på dem och lära känna dem. men kan inte ta in vad de säger. 

• Svar på tråden Förstår inte vad folk säger
  • Anonym (?)

Nej- folk i allmänhet förstår inte all vad de säger.

• McIris

Har du andra svårighete? Svårigheter att ta information skriftligt? Sociala svårigheter? Jag arbetar med personer med autism, språkstörning etc Låter som det du beskriver. En impressiv språkstörning gör att man har svårt att förstå och tolka vad andra människor säger tex. 

• Anonym (..)
    Anonym (?) skrev 2023-10-20 23:40:15 följande:

Du verkar ha svårt att förstå rent generellt som inte ens förstår vad som står i trådstarten
  • Maahlinn

Har kompisar med adhd/add som har lite samma svårigheter. Är det alltid så eller finns det tillfällen då du har lättare att hänga med i diskussionen? 

• Anonym (Stämmer)
    Anonym (?) skrev 2023-10-20 23:40:15 följande:

Stämmer. Många pratar bara av ren slentrian utan att tänka på vad de säger, slänger sig med invandra floskler och metaforer m.m.

Det kan bli rätt intressant när man faktiskt lyssnar och tar in vad dessa säger, för att kunna slå hål på vad de säger på autopilot. Då tvingas de tänka efter.

• Kaede

Kan vara språkstörning, någon form av fokussvårigheter. 

• Anonym (Ingetminne)
    Maahlinn skrev 2023-10-21 09:03:18 följande:

Har kompisar med adhd/add som har lite samma svårigheter. Är det alltid så eller finns det tillfällen då du har lättare att hänga med i diskussionen? 

Jaha intressant! Känner du att du blir lyssnad på av dem? Hur är det att prata med dessa människor? Alltså jag har lättare att förstå ett helt sammanhang snarare än detaljer (glömmer direkt av detaljer och svårt att återge exakt använda ordval osv). Om det är något intressant ämne så störtdyker jag ned i detta men såklart det gör säkert alla gällande sina egna intressen. Kan överhuvudtaget inte fokusera på exempelvis en vanlig film. Dels för det sakna intressant innehåll (du vet - man vet ju alltid hur de slutar osv tror många kan känna igen sig) kollar inga serier typ. Har jättesvårt för namn och ansikten. Kan jobba ihop med en människa men minns sen inte riktigt om vi har jobbat ihop nästa gång vi jobbar eller vad vi pratade om ifall denne inte påminner mig. Folk blir stötta av detta så jag brukar alltid hälsa och le och vara väldigt artig. Kollar alltid deras namn i pärmar och så för att jag vet att jag bör veta vad människan heter. gällande nära vänner kommer jag ihåg allt de berättar som är av betydelse för deras mående, typ som viktiga händelser, jobbigs händelser, allmänt bollande. däremot glömmer jag om en vän berättar vad den gjort dan innan eller vissa detaljer i berättelsen typ vad nån sagt osv. Förlåt rörigt o långt inlägg. Är detta normalt? 
  • Anonym (Ingetminne)
    Kaede skrev 2023-10-21 16:24:52 följande:

Kan vara språkstörning, någon form av fokussvårigheter. 

Ja, det är som ett bakgrundsbrus som jag inte kan stänga av. behöver alltid be människan upprepa sig. Har svårt att förstå när folk berättar om sig själva på ett alldagligt sätt. Har lärt mig att fråga mer och försöka förstå hur dem menar. men känner mig samtidigt korkad och efter så ibland vågar jag inte fråga utan brukar bara hålla med och se trevlig ut. skitjobbigt.. 
  • Anonym (Ingetminne)
    McIris skrev 2023-10-20 23:57:37 följande:

Har du andra svårighete? Svårigheter att ta information skriftligt? Sociala svårigheter? Jag arbetar med personer med autism, språkstörning etc Låter som det du beskriver. En impressiv språkstörning gör att man har svårt att förstå och tolka vad andra människor säger tex. 

intressant! tack för svar. Jag tror det.. Har också funderat på om jag har autism. ibland känner jag mig ställd när jag ska trösta människor. Inte de jag känner väl, snarare brukar de öppna sig för mig. Jag har otroligt svårt att sätta gränser och veta vad jag vill så blir ofta att min konflikträdsla gör att jag istället lovar olika människor för mycket och istället gör många människor besvikna. Jag orkar knappt upprätthålla relationer och har svårt att småprata. eller snarare att lyssna och förstå vad de menar. det känns som att alla andra har så lätt att veta vad de ska säga/och agerar på ett sätt som ter sig självklart när jag ser hur andra gör men skulle aldrig kommit på det själv typ om du fattar hur jag menar. känner mig mycket udda. Ser hur folk skrattar åt mig, det har de alltid gjort. inte på ett elakt sätt. Jag är så glömsk och kommer sent jämt så folk skojar om det. Vill verkligen vara normal.
  • RaYzLeR

Jag känner igen mig i vad ts skriver. Jag lyssnar men informationen fastnar ej i hjärnan. Det är samma sak när jag läser en bok. Innehållet fastnar ej i hjärnan, så boken blir obegriplig.

Jag har Asperger, så det är väl det som ställer till det.

• Anonym (Ingetminne)
    RaYzLeR skrev 2023-10-21 19:37:57 följande:

Jag känner igen mig i vad ts skriver. Jag lyssnar men informationen fastnar ej i hjärnan. Det är samma sak när jag läser en bok. Innehållet fastnar ej i hjärnan, så boken blir obegriplig.

Jag har Asperger, så det är väl det som ställer till det.

Hur fungerar du när du jobbar ihop med andra eller är
    på fest typ? Hur är ditt känsloliv? har du ett stormigt känsloliv? 
  • RaYzLeR
    Anonym (Ingetminne) skrev 2023-10-21 19:41:31 följande:
    Hur fungerar du när du jobbar ihop med andra eller är
    på fest typ? Hur är ditt känsloliv? har du ett stormigt känsloliv? 
    Jag fick problem på jobbet då muntliga instruktioner ej fastnade. Jag jobbade som CNC-operatör/tekniker. Jag fick läsa mig till instruktioner i manualen vilket tog tid.

På fester så är jag rätt så lugn och tystlåten av mig, även om jag har druckit. Jag har problem med social kommunikation.
  • Anonym (Ingetminne)
    RaYzLeR skrev 2023-10-21 19:47:16 följande:
    Jag fick problem på jobbet då muntliga instruktioner ej fastnade. Jag jobbade som CNC-operatör/tekniker. Jag fick läsa mig till instruktioner i manualen vilket tog tid.

På fester så är jag rätt så lugn och tystlåten av mig, även om jag har druckit. Jag har problem med social kommunikation.
    på vilket sätt har du problem med social kommunikation? Hur är relationerna med andra? upplever du dem som påtvingade? Och kan du bli väldigt upprörd? Har du mycket ångest? 
  • RaYzLeR
    Anonym (Ingetminne) skrev 2023-10-21 19:56:16 följande:
    på vilket sätt har du problem med social kommunikation? Hur är relationerna med andra? upplever du dem som påtvingade? Och kan du bli väldigt upprörd? Har du mycket ångest? 
    Jag har problem med socialt kallprat, så jag är rätt så osocial av mig.

Ibland så kan jag se kompisar som påtvingande då dom vill hitta på saker när jag inte är på humör. Det leder ibland till att vi blir ovänner.

Jag har ångest, men jag går på antidepressiva som fungerar bra. Jag hade också problem med tvångstankar, men dom gick över när jag började med antidepressiva.
  • Anonym (Ingetminne)
    RaYzLeR skrev 2023-10-21 20:30:31 följande:
    Jag har problem med socialt kallprat, så jag är rätt så osocial av mig.

Ibland så kan jag se kompisar som påtvingande då dom vill hitta på saker när jag inte är på humör. Det leder ibland till att vi blir ovänner.

Jag har ångest, men jag går på antidepressiva som fungerar bra. Jag hade också problem med tvångstankar, men dom gick över när jag började med antidepressiva.
    Okej va skönt o höra. Vad hade du för tvångstankar? hur är det för dig att öppna dig för andra, på djupet? Hur tar du konflikter? Har personligen väldigt svårt för konflikter. 
  • RaYzLeR
    Anonym (Ingetminne) skrev 2023-10-21 20:37:30 följande:
    Okej va skönt o höra. Vad hade du för tvångstankar? hur är det för dig att öppna dig för andra, på djupet? Hur tar du konflikter? Har personligen väldigt svårt för konflikter. 
    Mina tvångstankar bestod av att kontrollera spisen 100 gånger att den var avstängd innan jag kunde gå ut. Sen ute så var jag tvungen att plocka skräp och slänga i papperskorgen. Men dom tvångstankarna har försvunnit sen jag började med antidepressiva.

Jag har svårt att öppna mig på djupet, så jag håller känslor inom mig. Är jag full så kan det brista och jag öppnar upp mig.

Jag är konflikträdd, jag drar mig hellre undan än att möta konflikter, vilket gör att jag blir ovän med mina vänner ibland.
  • Anonym (Ingetminne)
    RaYzLeR skrev 2023-10-21 21:37:47 följande:
    Mina tvångstankar bestod av att kontrollera spisen 100 gånger att den var avstängd innan jag kunde gå ut. Sen ute så var jag tvungen att plocka skräp och slänga i papperskorgen. Men dom tvångstankarna har försvunnit sen jag började med antidepressiva.

Jag har svårt att öppna mig på djupet, så jag håller känslor inom mig. Är jag full så kan det brista och jag öppnar upp mig.

Jag är konflikträdd, jag drar mig hellre undan än att möta konflikter, vilket gör att jag blir ovän med mina vänner ibland.
    Åh exakt samma! förutom första stycket. 
Svar på tråden Förstår inte vad folk säger