• Anonym (Bakis_mannen)

Hur botar ni bakfylla (ni som dricker ibland)?

Själv brukar jag tvinga in mig i duschen, då jag känner mig betydligt fräschare efter en dusch, även om det kan kännas motigt i början, så ångrar man sig inte efteråt.

Några stora glas mjölk, och smörgåsar med feta och salta pålägg, och så kaffe på det så är man som en ny människa igen.

• Svar på tråden Hur botar ni bakfylla (ni som dricker ibland)?
  • Anonym (o-bakis)

Vad är bakfylla? Är det för att man inte fått sova tillräckligt efter en fylla, är det att må allmänt dåligt dagen efter? Huvudvärk, illamående? Ågren?

Jag har druckit i princip varje helg i ca 50 år, ibland mer och ibland mindre. Kan inte påstå att jag mår dåligt när jag vaknar dagen efter. Ibland om man druckit mycket och sent hänger fyllan i när man vaknar, och det känns mindre angenämt, men går över efter ett par timmar..

• Anonym (S)

Botar och botar...jag brukar försöka förebygga genom att dricka vätskersättning innan festen/utgången, inte slarva med mat eller vatten.

Sen tar jag en vätskeersättning innan jag går och lägger mig och 2 valerianatabletter som gör att jag inte vaknar av att alkoholen går ur kroppen.

Brukar väldigt sällan bli bakfull...

• Sk007
    Anonym (S) skrev 2023-10-21 12:47:24 följande:

Botar och botar...jag brukar försöka förebygga genom att dricka vätskersättning innan festen/utgången, inte slarva med mat eller vatten.

Sen tar jag en vätskeersättning innan jag går och lägger mig och 2 valerianatabletter som gör att jag inte vaknar av att alkoholen går ur kroppen.

Brukar väldigt sällan bli bakfull...

Vad använder du för sorts vätskeersättning?
  • Anonym (S)
    Sk007 skrev 2023-10-21 12:54:19 följande:
    Vad använder du för sorts vätskeersättning?
    Pro brands rehydrate är den jag gillar bäst...även för sommaren och utlandsvistelse

Jag dricker inte alkohol så ofta men tycker den fungerar bättre än exempelvis resorb eller bakis...
  • Anonym (Nja)

Det går inte att bota en baksmälla riktigt, alkoholen förbränns i samma takt vad man än gör. Man måste ta hand om sig själv med mat och dryck dagen efter i vilket fall, annars blir man dålig om inte annat. Med andra ord blir man så bakis som man skulle ha blivit oavsett, men man gör sig själv aktivt sämre om man inte tar hand om sig.

• Anonym (Bakis_mannen)
    Anonym (Nja) skrev 2023-10-21 13:09:28 följande:

Det går inte att bota en baksmälla riktigt, alkoholen förbränns i samma takt vad man än gör. Man måste ta hand om sig själv med mat och dryck dagen efter i vilket fall, annars blir man dålig om inte annat. Med andra ord blir man så bakis som man skulle ha blivit oavsett, men man gör sig själv aktivt sämre om man inte tar hand om sig.

Det håller jag med om. Men man kan göra saker för att lindra den, som att ta hand om sig och äta och dricka vätska, som du säger

• Sk007
    Anonym (S) skrev 2023-10-21 13:04:19 följande:
    Pro brands rehydrate är den jag gillar bäst...även för sommaren och utlandsvistelse

Jag dricker inte alkohol så ofta men tycker den fungerar bättre än exempelvis resorb eller bakis...
    Okej.
    Både resorb och rehydrate tillför bara lite salt i form av natriumklorid och kaliumklorid.
    Jag har hittills aldrig märkt någon effekt av att dricka vätskeersättning, det var därför jag frågade. 
    Men de kanske beror på att jag redan får i mig tillräckligt med salt.
  • Anonym (M)

Är jag lite bakfull så kör jag vatten, resorb och kanske en treo. Är jag väldigt bakfull så tar jag en återställare. 

• Anonym (Bakis_mannen)
    Anonym (o-bakis) skrev 2023-10-21 12:45:19 följande:

Vad är bakfylla? Är det för att man inte fått sova tillräckligt efter en fylla, är det att må allmänt dåligt dagen efter? Huvudvärk, illamående? Ågren?

Jag har druckit i princip varje helg i ca 50 år, ibland mer och ibland mindre. Kan inte påstå att jag mår dåligt när jag vaknar dagen efter. Ibland om man druckit mycket och sent hänger fyllan i när man vaknar, och det känns mindre angenämt, men går över efter ett par timmar..

Ja, jag menar det du nämner. Kan ju variera från person till person hur man mår dagen efter, men jag menar när man druckit sig ganska full.

• Anonym (Hin håle)

Ska jag inte köra så äter jag något och tar sedan en kall öl i duschen.

Svar på tråden Hur botar ni bakfylla (ni som dricker ibland)?