• Anonym (E)

Junibacken, rädd för drake

Nån som minns gamla draken katla ? När jag var där när jag var liten runt år 2002, så var katla väldigt mycket mer läskig. var där förra året med mina barn och såg att dom gjort katla helt annorlunda. Nån som vet varför? Var de för barnen blev för skrämda? Eller nån annan anledning? minns ni hur den gamla såg ut? Tycker den borde varit kvar 

• Svar på tråden Junibacken, rädd för drake
  • MonicaE

Oh ja, nog minns jag Katla på Junibacken. Min son, som då var ca 5 år, blev alldeles livrädd när den dök upp under turen med sagotåget. Allt annat var ju så där lagom mysigt och halvspännande. Men så  plötsligt Katla med gula otäcka ögon och rök som pyrde ur näsborrarna och som vände sitt huvud åt vårt håll och kom så nära...Det blev sån kontrast och blev läskigt: Men det var naturligtvis läskigt på ett positivt sätt. En chock med lite stegring av adrenalinet, som snabbt klingade av. Sonen är vuxen idag, men minns Katla på Junibacken mycket väl. Synd att de bytt ut draken och gjort den mindre läskig. Men det var förmodligen för att barnen blev för rädda.

• Anonym (Usch)

Stöd inte Junibacken. Ge inte era pengar till en ond människa som gör barn illa.

• RaYzLeR
    Anonym (Usch) skrev 2023-10-22 01:29:34 följande:

Stöd inte Junibacken. Ge inte era pengar till en ond människa som gör barn illa.

Vad menar du? Jag är okunnig.
  • Anonym (Usch)
    RaYzLeR skrev 2023-10-22 01:45:41 följande:
    Vad menar du? Jag är okunnig.
    En av grundarna. 
  • Anonym (N)

Från Wikipedia:
    "Under 2006 hade scenen med Katla i Sagotåget modifierats för att bli mindre läskig. Ursprungligen när åskådarna passerade "karmafallet" var Katla för nära dem. Draken ändrades eftersom den skrämde många små barn som åkte Sagotåget. Den gick sönder samma år som den ändrades[5]. I nya scenen med Katla såg åskådarna Katla på avstånd, från Skorpans och Jonatans synvinkel. En annan skillnad är att den gamla draken rörde sig lite och vrålade samtidigt som åskådarna såg henne. Den var gjord av latex. Den nya draken rör sig inte alls och är gjord av metall."

• Anonym (Kackla)
    Anonym (N) skrev 2023-10-22 08:23:29 följande:

Från Wikipedia:
    "Under 2006 hade scenen med Katla i Sagotåget modifierats för att bli mindre läskig. Ursprungligen när åskådarna passerade "karmafallet" var Katla för nära dem. Draken ändrades eftersom den skrämde många små barn som åkte Sagotåget. Den gick sönder samma år som den ändrades[5]. I nya scenen med Katla såg åskådarna Katla på avstånd, från Skorpans och Jonatans synvinkel. En annan skillnad är att den gamla draken rörde sig lite och vrålade samtidigt som åskådarna såg henne. Den var gjord av latex. Den nya draken rör sig inte alls och är gjord av metall."

Där ser man vad viktigt det är med vardagsmotion. Den gamla draken tog promenader varje dag och var mer rörlig. 
  • MonicaE
    Anonym (Usch) skrev 2023-10-22 01:29:34 följande:

Menar du Staffan Götestam? Eller någon annan? Vem är ond och varför?
  • Anonym (Usch)
    MonicaE skrev 2023-10-23 00:05:16 följande:
    Menar du Staffan Götestam? Eller någon annan? Vem är ond och varför?
    Läs lite om Lars Söderdahl, som spelade lillpojken i Bröderna Lejonhjärta. Finns både på Wiki, Flashback och några andra ställen.
Svar på tråden Junibacken, rädd för drake