• Anonym (Smygjobba)

Extrajobb hemifrån "i smyg" - finns det?

Jag skulle vilja försöka spara undan ca 2000 kr i månaden utan att min sambo vet. Så fort han vet att det finns lite pengar över vill han bränna dem på något. Är så trött på detta och vill faktiskt separera. Men har inte riktigt råd än, försöker hitta en plan där jag kan spara undan lite utan att han vet, och med det inräknat, även jobba utan att han vet..

Har övervägt att studera på distans, men tjänar ju över gränsen för bidrag (som är typ 50.000 kr per halvår?).

Jag vet redan att realtionen suger så spara er själva tid och kommentera inte det, är just därför jag vill flytta isär. Men har också barn att ta hänsyn till och kan inte ta vad som helst. Har sparpengar, men inte tillräckligt just nu. Säljer av allt jag kan.

Men ett extra jobb vore ju guld!

• Svar på tråden Extrajobb hemifrån "i smyg" - finns det?
  • Anonym (A)

Men om du jobbar så har du en lön, och de pengarna gör väl inte din man slut på?
    Är han våldsam och tvingar dig fysiskt att föra över alla pengar till honom?

Tyvärr känner jag inte till så många "arbeta-hemifrån-i-smyg-jobb".
    Har du möjlighet att jobba fler timmar på ditt vanliga jobb (låter inte som om du jobbar 100%) och inte berätta det?
    Byta jobb till högre lön?

• Anonym (..)

Man kan skriva en del reklamtexter via onlineföretag (om du är ok på att skriva) och få utbetalningen till ett konto du själv angett. Du skulle kunna ha ett paypalkonto eller liknande, och du inte för över de pengarna till din vanliga bank förrän efter ni har separerat. 

• Anonym (Stina)

Kan du inte smuggla bort pengar istället? Köpa saker som du lämnar tillbaka och får insatt på ett hemligt konto? Gör det till en vana att alltid betala om du är ute med några och be dem swisha, anslut swingen till ditt hemliga konto. 

• Anonym (Man)

Ta kontroll över din lön å flytta 2000 säg att du vill spara istället för att slösa öppna ett konto på annan bank!

• Anonym (Elodie)

Byt kod på ditt betalkort, ditt bank-ID och se till att din sambo har noll tillgång till ditt konto, om du inte redan gjort detta!

Öppna ett fondkonto på till exempel Avanza eller Lysa. Ha en stående månadsöverföring på 2000 kr samma dag som din lön kommer in.

Om din sambo  inte har möjlighet att kolla ditt konto så kommer han heller inte kunna se överföringarna. Om han är så dålig med pengar kommer han antagligen heller inte ens märka att du bidrar med 2000 kr mindre till hushållet. Skulle han någon gång säga något så säg bara att du köpt något till barnen, eller att du lunchat med en vän eller att maten är ju så dyr nu.

• Anonym (Hin håle)

Behåll dina pengar själv..

• Anonym (F)

Hmm, varför ger du bort dina egna pengar till någon som inte tjänat ihop dem själv....? Varför talar du öht om vilka pengar du har?? Han har inte med det att göra alls.

• fornminne

Eftersom du vill separera, gissar jag att ekonomin inte är ert enda problem. Man kan ju ha en underbar partner utan sinne för pengar eller sparande, där det ändå är hållbart för man går runt, är inte skuldsatt och partnern lyssnar på en. Här verkar det inte vara så.

Jag respekterar att du inte vill diskutera relationen TS, men det är lite oklart varför han har tillgång till dina pengar. Har ni gemensam ekonomi, lägger allt i en pott och han vill använda upp varenda krona?

Det måste finnas enklare sätt att lösa det än att jobba i smyg. Visst kan du jobba hemifrån, men i smyg är svårare, så vida han inte är borta mycket.

Separat ekonomi? Eget sparkonto som han inte har tillgång till? Samt att separera så snart som möjligt.

• Xlr8

Jag tar lite mindre konsult/konstruktörs jobb. 
    Har ett nu som jag ska fixa ihop det sista. 
    1- 2 timmars jobb 1500 kr rent i fickan. 
    Behöver ej ens lämna hemmet. 

Bästa av allt är att kunderna betalar för utvecklingstiden. Nästa kund får betala samma och då tar det 5-10 min, 150-300 kr/min är lagom minut taxa:)

• Anonym (Smygjobba)
    Xlr8 skrev 2023-10-22 11:59:53 följande:

Jag tar lite mindre konsult/konstruktörs jobb. 
    Har ett nu som jag ska fixa ihop det sista. 
    1- 2 timmars jobb 1500 kr rent i fickan. 
    Behöver ej ens lämna hemmet. 

Bästa av allt är att kunderna betalar för utvecklingstiden. Nästa kund får betala samma och då tar det 5-10 min, 150-300 kr/min är lagom minut taxa:)

Vart hittar man sånt? Och känns som man behöver specialkunskaper? 
  • Anonym (Smygjobba)

Hade jag vetat från början att detta skulle bli ett problem hade jag aldrig satt mig i denna situation. Självklart vet han vad jag får in, och jag tjänar mer än vad han gör vilket innebär att vi är beroende av min inkomst för att betala allt. Han betalar sitt slös och jag får ta resterande stora utgifter eftersom det också påverkar mig om de inte blir betalda. Så är inte så lätt att säga att vi tar hälften var, för vad spelar det för roll om jag betalar och han inte har råd. Men det innebär inte att jag tjänar tillräckligt för att bara kunna flytta heller.

Och skulle jag helt plötsligt inte berätta, inte betala/ha råd så skulle det inte hjälpa. 

Jobbar heltid, mycket hemifrån och skulle kunna klämma in något 1-2 timmar under dagen iom att det tar en stund för honom att ta sig till och från jobb. Alt på kvällen när han sitter vid tvn. Företaget har jobbar på har som policy att vi inte får arbeta övertid med hänsyn av hälsa. Så den dörren är stängd.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Smygjobba) skrev 2023-10-22 07:57:32 följande:

Jag skulle vilja försöka spara undan ca 2000 kr i månaden utan att min sambo vet. Så fort han vet att det finns lite pengar över vill han bränna dem på något. Är så trött på detta och vill faktiskt separera. Men har inte riktigt råd än, försöker hitta en plan där jag kan spara undan lite utan att han vet, och med det inräknat, även jobba utan att han vet..

Har övervägt att studera på distans, men tjänar ju över gränsen för bidrag (som är typ 50.000 kr per halvår?).

Jag vet redan att realtionen suger så spara er själva tid och kommentera inte det, är just därför jag vill flytta isär. Men har också barn att ta hänsyn till och kan inte ta vad som helst. Har sparpengar, men inte tillräckligt just nu. Säljer av allt jag kan.

Hur länge har du tänkt spara och vad är summan du siktar på? Gör upp en plan.
    Vart ska du och barnen bo?
    Hur påverkar det dagis/skola/arbete mm?
    Har du en inkomst idag så sätt upp en överföring som dras till ett konto i en annan bank direkt när lön/barnbidrag etc betalas ut. Så försvinner pengarna och han kan inte göra något.

Sedan bör du se över möjligheten att "spara" i andra medel, det du tänkt att du behöver när ni separerar, ny TV, köp en och se till att du tar det på kredit eller liknande att DITT namn stå på kvittot. Samma med bil, elscoter mm. Så länge det är i ditt namn är det ditt. 
  • onelifetolive
    Anonym (qwerty) skrev 2023-10-29 12:35:41 följande:
    Hur länge har du tänkt spara och vad är summan du siktar på? Gör upp en plan.
    Vart ska du och barnen bo?
    Hur påverkar det dagis/skola/arbete mm?
    Har du en inkomst idag så sätt upp en överföring som dras till ett konto i en annan bank direkt när lön/barnbidrag etc betalas ut. Så försvinner pengarna och han kan inte göra något.

Sedan bör du se över möjligheten att "spara" i andra medel, det du tänkt att du behöver när ni separerar, ny TV, köp en och se till att du tar det på kredit eller liknande att DITT namn stå på kvittot. Samma med bil, elscoter mm. Så länge det är i ditt namn är det ditt. 
    Det sista stycket stämmer absolut inte. 
    Sambolagen är väldigt tydlig när det kommer till gemensamt bohag. 
    Det som är inköpt till det gemensamma hemmet är gemensam egendom oavsett vem som har köpt prylen. 
    Det gör att allt som är införskaffat under tiden man varit sambos ska delas upp.
    Ditt förslag är alltså en ren förlust-affär för TS då hon riskerar att få betala av på en pryl som vid separationen tillfaller mannen. 
  • Anonym (N)
    Anonym (Smygjobba) skrev 2023-10-22 07:57:32 följande:

Kan du något ovanligare språk på hög nivå kan du jobba som tolk online. 

Finns flera förmedlingar. Man tackar ja till uppdrag i en app om man kan just då. 

• Anonym (Smygjobba)
    Anonym (N) skrev 2023-11-02 23:58:05 följande:
    Kan du något ovanligare språk på hög nivå kan du jobba som tolk online. 

Finns flera förmedlingar. Man tackar ja till uppdrag i en app om man kan just då. 

Önskar jag kunde, flytande i engelska (och svenska såklart) men tyvärr inte mer. Är kanske inte så eftertraktat en-sv eller omvänt. Eller?
Svar på tråden Extrajobb hemifrån "i smyg" - finns det?