Persiska kvinnor
Hur kommer det sig att Persiska kvinnor i Sverige fördrar att dejta svenskar?
För att dom lever och bor i Sverige och då umgås med svenskar förstås.
en del persiska kvinnor är tillsammans med persiska män eller män av annan nationalitet.
Eller hur menar du? måste man välja en partner som har samma nationalitet?
Gäller det då bara vissa nationaliteter? att dom borde det menar du?
Min bror flyttade till USA, måste han bli ihop med en svensk kvinna bara för att han är svensk eller skulle du undra varför han blev ihop med en amerikans tjej?
Att det är konstigt att svenskar som bor utomlands blir i hop med någon som har den nationalitet i det landet dom bor i?
Min kompis flyttade till Frankrike, är det konstigt att hon blev i hop med en fransman?
Det är exotiskt och så finns det fler svenska män här. Om jag där så skulle jag dejta persiska kvinnor, för jag tror det finns fler persiska kvinnor än svenska kvinnor där.
Det är exotiskt och så finns det fler svenska män här. Om jag där så skulle jag dejta persiska kvinnor, för jag tror det finns fler persiska kvinnor än svenska kvinnor där.
Fel information; de dejtar och gifter inom sina egna kretsar. Afghani, irani, turkie, kurdi osv men väldigt sällan kommer du att se en iran med en svensk. Isf är hon så assimilerad så man behöver knappt ens nämna hennes nationalitet
Fel information; de dejtar och gifter inom sina egna kretsar. Afghani, irani, turkie, kurdi osv men väldigt sällan kommer du att se en iran med en svensk. Isf är hon så assimilerad så man behöver knappt ens nämna hennes nationalitet
Kände två iranska tjejer. Båda söp, lurade mig på pengar? har ingen bra bild
Gör de? Gissar snarare att de flesta persiska kvinnor träffar persiska män eller män med liknande bakgrund, precis som de flesta svenska kvinnor träffar svenska eller västerländska män.
Däremot kan jag tänka mig att sekulariserade persiska kvinnor som umgås mycket med svenskar, även hittar en svensk partner. Detsamma gäller förmodligen även män samt oavsett bakgrund.
Det som spelar störst roll är vilka man umgås med och känner samhörighet med, inte ursprung i sig.
Anonym Inget Konstigt, precis som du skriver, är många andra invandrargrupper väldigt endogama, dvs de gifter sig nästan uteslutande inom gruppen. För att de vill eller för att annat inte tillåts. Detta gäller inte bara grupper från Mellanöstern utan även t ex somalier.
Det är alltså inte alls självklart att man träffar en partner från ett annat land bara för att man flyttar till ett annat land. Det är väldigt varierande, och många håller sig till sina egna.
Men just iranier, precis som du skriver, är ofta sekulariserade och lever ofta västerländskt. Både kvinnor och män tillåts välja partner själva och kan känna lika mycket samhörighet med svenskar som med sina landsmän.
VISSA invandrargrupper är endogama, är mer korrekt. Särskilt somalier och invandrargrupper från Mellanöstern, med iranier som det stora undantaget.
Iranier är mer som västerlänningar eller östeuropéer t ex. Dvs man träffar ofta en partner med samma eller liknande ursprung, men inte alltid, och det finns inte samma krav eller förväntningar på att hålla sig till sin egen etniska grupp.