• Anonym (Skärmtid)

Vad leker era 9 åriga grabbar med?

Sonen vill bara spela dator å telefon hela tiden. Varenda gång han har kompisar hemma så ska det bara spelas hela tiden eller glo på nån annan skärm. 
    Jag tycker man kan göra nåt annat, spela fotboll eller nåt vanligt spel eller liknande. 
    Vi bråkar om detta varje dag å jag tycker det är ett stort problem. 
    Sen har han kompisar här å jag vet ju inte vad de föräldrarna tycker är ok heller. 
    Avskyr verkligen alla dessa skärmar. Så fort det plockas bort kan han inte ta sig för något. Inte ens med en kompis här. 

Behöver verkligen tips å råd.

• Svar på tråden Vad leker era 9 åriga grabbar med?
  • Anonym (ingenting)

Ingenting. TV-spel är det som gäller, särskilt med kompisar. TV-spel är coolt förstår du. Sen 90.talet ungefär. Det är det småkillar gör tillsammans. Det gör mig ingenting eftersom TV-spel är bra på många sätt. 

Kör ut dem om det stör dig så mycket. Har de verkligen ingenting att göra utomhus så tar de sig något att göra om de bara får vara ifred med "ingenting".

• Anonym (Snark)

Det är bara att låta dom få sitta en stund. 

Nu var ju inte skärmar ett så stort problem när jag var ung. Och hade kompisar där vi satt framför skärmar och spelade hela dagarna med. (trotts att vi stängde av ibland och valde att gå ut och leka.) 

Men dom familjerna där vi var ute ofta, så var det ju "nej nu har ni suttit vid skärmen länge nog. Nu får ni stänga av och gå ut och leka" inte sällan man fick höra.

Låt dom vara uttråkade ett tag. Killar hittar alltid något att leka med i slutändan. 

• Anonym (Skärmtid)

Förstår med att det är kul att spela hela tiden. Är själv född på 80 talet. Tycker nog dock vi lekte lite mer än vad man gör nu.
    Nu byter han ju bara skärm från tv till platta till dator till telefon till tv till platta osv. Så är det så från han kommer hem. 
    Förstår med att de vill spela men anser nog att det blir lite väl mycket skärmtid. 

• Anonym (ingenting)
    Anonym (Skärmtid) skrev 2023-10-22 16:02:47 följande:

Förstår med att det är kul att spela hela tiden. Är själv född på 80 talet. Tycker nog dock vi lekte lite mer än vad man gör nu.
    Nu byter han ju bara skärm från tv till platta till dator till telefon till tv till platta osv. Så är det så från han kommer hem. 
    Förstår med att de vill spela men anser nog att det blir lite väl mycket skärmtid. 

Så sluta låta honom ha platta och telefon hemma. Vi har 2 skärmar som barnen får använda hemma, TVn i vardagsrummet och datorn i köket. De är 9, 7 och 6, de behöver inte telefoner och plattor. 9åringen har i skolan, det räcker. 
  • Anonym (Myran)

Min 9 åring skulle sitta med paddan och tvspel hela tiden om han fick. Han har en gräns på hur mycket han får göra av det per dag. När den tiden är förbrukad är den förbrukad. Då får han sysselsätta sig själv. Oftast leker han då med småbilar eller lego. Kan även leka lite rollspelslekar med sin lillasyster(dock på hennes insiativ) även sitta och pyssla men det också om det är hon som plockat fram. Läsa bok förekommer också ibland. 

Med kompisarna när de inte får spela mera går de ut och hoppar studsmatta, spelar pokemon go eller turf på telefonen. Går till någon lekplats i närheten. 

Vi spelar också en hel del sällskapsspel tillsammans men det förutsätter att jag har tid över och hinner spela. Då gör det gärna det. Han kommer och föreslår ofta att vi ska spela sällskapsspel men inte alltid jag kan pga vardagssysslor men har jag tid spelar vi tillsammans. 

• Tow2Mater

De brukade högljutt jaga varann runt hela huset och kasta små bollar på varandra. Tills jag bad dem gå ut. Där gjorde de samma sak, och blev leriga och smutsiga, men mitt huvud fick lite lättnad. Tills de kom in och forstatte spela. De brukade gå mellan sina olika familjer någon timme eller två hos varje, det gav oss alla lite mer lättnad. Ibland tog vi dem till trampolinparker och liknande.

• Anonym (Mor till 2)

Det var ju ganska bekvämt att ha grabbarna på rummet och sittande med dator/mobiler, men här kommer aktiviteter som förekommit hos oss.

Studsmattan ( bästa hänget om ni har trädgård)
    lego
    bilbana gärna i trappan eller vardagsrummet 
    hjälpa till att göra pizza/taco
    baka kakor
    pyssla
    bollsport inomhus (om ni har plats)

• Anonym (Hej)

Vi spelar ibland borsdpel tillsammans. För att få ut honom så brukar vi tex köra pokemn go el hitta ut, visst skärm men ändå ute och vi kan vara ute i flera timmar.
    Ibland lite lego
    Annars är det främst dator wl tv spel

Svar på tråden Vad leker era 9 åriga grabbar med?