• Anonym (Fråga)

    Kan ett ägg endast bli befruktat i äggledaren?

    Kan ett ägg hinna hela vägen fram till livmodern och befruktas i livmodern eller måste ägget möta spermier i äggledaren?

  • Svar på tråden Kan ett ägg endast bli befruktat i äggledaren?
  • Anonym (Is)

    Inte troligt då ägget bara är befruktningsdugligt i ca 1 dygn.

  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Is) skrev 2023-10-22 22:28:18 följande:

    Inte troligt då ägget bara är befruktningsdugligt i ca 1 dygn.


    Men hur lång är äggledaren då, några centimeter? Är det verkligen inte troligt att ett ägg skulle kunna hinna fram till livmodern på ett dygn, på vissa människor? Är det då omöjligt att det blir befruktat i livmodern? Låt säga att ägget har släppt och vandrar genom äggledaren fram till livmodern, det har gått strax under dygnet och man har sex? Kan man inte bli gravid så? Jag är inte så bra på att förklara exakt vad jag menar, men. 
  • Anonym (1177)
    Anonym (Fråga) skrev 2023-10-22 22:44:29 följande:
    Men hur lång är äggledaren då, några centimeter? Är det verkligen inte troligt att ett ägg skulle kunna hinna fram till livmodern på ett dygn, på vissa människor? Är det då omöjligt att det blir befruktat i livmodern? Låt säga att ägget har släppt och vandrar genom äggledaren fram till livmodern, det har gått strax under dygnet och man har sex? Kan man inte bli gravid så? Jag är inte så bra på att förklara exakt vad jag menar, men. 
    Nej det är inte troligt att ägget går till livmodern på ett dygn eftersom det tar flera dagar och är en sådan sak som bara "är som det är".

    En äggledare är ca 4-5 inches lång, dvs lite mer än en dm.

    www.1177.se/barn--gravid/graviditet/om-graviditeten/graviditeten-vecka-for-vecka/gravid-i-vecka-3/

    Flimmerhår hjälper det befruktade ägget att glida från äggledaren ner till livmodern. Efter tre till fyra dagar når det fram.

    my.clevelandclinic.org/health/body/23184-fallopian-tubes

    Each fallopian tube is between 4 to 5 inches long
  • Anonym (1177)

    Varför undrar du om ägget skulle kunna bli befruktat i livmodern förresten? Udda fråga.

  • Anonym (Lis)

    Nej ägget hinner inte ner till livmodern, den resan tar ca 3-5 dar, ägget kan bara befruktas under ca 24 timmar. 


     

  • Anonym (Fråga)
    Anonym (1177) skrev 2023-10-22 22:54:56 följande:

    Varför undrar du om ägget skulle kunna bli befruktat i livmodern förresten? Udda fråga.


    Tack för ditt svar! Jag frågar för att det finns olika information på nätet när man googlar.
Svar på tråden Kan ett ägg endast bli befruktat i äggledaren?