• Anonym (B)

Körkort?

Hej!
    Jag har inget körkort, men jag börjar fundera på om det är värt att försöka ta körkort för det blir lättare när man söker jobb bland annat.

Men problemet är att jag är livrädd att köra bil.
    Hur kommer jag över den rädslan? 
    Kan det vara värt att ta en lektion för att testa, innan man köper fler lektioner?
    Det finns så mycket jag är rädd för, men om man inte provar kan man ju aldrig bli av med rädslan heller... Så jag debatterar det här med mig själv och har gjort länge.

• Svar på tråden Körkort?
  • Anonym (Praktiskt & roligt med körkort)

Är själv van bilförare och tycker att det är både praktiskt och roligt att kunna köra bil. Ja, tro mig, det kan faktiskt vara riktigt roligt att ta en biltur - även om man som jag inte rejsar, utan kör rätt lugnt och ansvarsfullt.

Självklart måste man väl kunna ta en körlektion för att bara prova på. Kontakta en körskola och prata med dem. Ta gärna upp det här med din rädsla inför att köra bil. Kanske kan de hjälpa dig med det om du bara vågar berätta (ja, du vågar! 😉).
    Tänk också på att den första körlektionen inte är lätt för någon. Man kan få tankar i stil med "kommer jag någonsin lära mig samordna broms, koppling, växelspak", men, tro mig, det löser sig med övning - och då blir det också roligare. Steg för steg lär man sig att köra bil. 

Ett alternativ skulle ju också kunna vara att komma över rädslan genom kognitiv beteendeterapi (KBT) med någon bra psykolog/psykoterapeut. Människor har kommit över allehanda rädslor den vägen, mot bakterier, insekter, trånga utrymmen...you name it.

Avslutningsvis vill jag säga att, precis som du också är inne på, körkort kan vara väldigt bra att ha även om man inte själv har bil. Det kan vara bra för att kunna söka vissa jobb, men man kan ju även tänkas få låna någon annans bil eller hyra en vid behov. Körkort är väl värt att ta.

Lycka till! 😉

• Anonym (?)

Att ha självinsikt nog till att välja bort körkort är stort. Alla är inte lämpade till att vara bilförare, säger inta att du är en av dom.
    Jobbat som säljare i över 35 år med maaaaaassor av mil bakom ratten.
    Förutsätter att mina medtrafikanter är nyktra och trygga med vad de håller på med.
    Har tänkt mer än en gång på vilka man egentligen möter på vägarna.
    Vill nog inte veta .......

• Anonym (Ö)
    Anonym (?) skrev 2023-10-23 15:47:30 följande:

Att ha självinsikt nog till att välja bort körkort är stort. Alla är inte lämpade till att vara bilförare, säger inta att du är en av dom.
    Jobbat som säljare i över 35 år med maaaaaassor av mil bakom ratten.
    Förutsätter att mina medtrafikanter är nyktra och trygga med vad de håller på med.
    Har tänkt mer än en gång på vilka man egentligen möter på vägarna.
    Vill nog inte veta .......

Lämplig är man väl om man klarar uppkörningen och inte bryter mot trafikreglerna.
  • Xlr8

Har nästan hela alfabetet och övningskört med mååånga på flera olika behörigheter.
    Hitta någon lugn och pedagogisk, fixa lämp och börja på tom parkeringsplats eller industri områden sent på röda dagar. 

Du vinner inget på att köra första metrarna på körskola, annat än att vikt reducera plånboken.
    Så det är rent idiotiskt 
    Efter 20-100 timmar körda kan körskola ge valuta för pengarna. 
    Övningskör och ta kortet med en manuell låda.

• Xlr8
    Anonym (Ö) skrev 2023-10-23 15:51:32 följande:
    Lämplig är man väl om man klarar uppkörningen och inte bryter mot trafikreglerna.
    Haha aa eller hur.
  • Anonym (?)
    Inte nödvändigtvis... har man psykiska problem kan klara en uppkörning men bör inte vistas i trafiken.
    Hade en kollega vars son försökte ta sitt liv med bilen som hjälpmedel.
    Han lyckades undvika att krocka med någon annan men klippte ett träd och klarade sig.
    Har inget att göra med hans körkort men, vissa ska inte vara i trafiken.
    Känner man redan från början tvekan över sin förmåga ska man nog gå sakta framåt.
    Vet du med dig att du är rädd/osäker är ju det en bra start kan man tycka.
    Min son tog körkort i våras och visar (när jag är med i alla fall, hahaha) en väldig respekt för sin "prövotid" i trafiken.
  • Anonym (Ö)
    Anonym (?) skrev 2023-10-23 16:02:19 följande:
    Inte nödvändigtvis... har man psykiska problem kan klara en uppkörning men bör inte vistas i trafiken.
    Hade en kollega vars son försökte ta sitt liv med bilen som hjälpmedel.
    Han lyckades undvika att krocka med någon annan men klippte ett träd och klarade sig.
    Har inget att göra med hans körkort men, vissa ska inte vara i trafiken.
    Känner man redan från början tvekan över sin förmåga ska man nog gå sakta framåt.
    Vet du med dig att du är rädd/osäker är ju det en bra start kan man tycka.
    Min son tog körkort i våras och visar (när jag är med i alla fall, hahaha) en väldig respekt för sin "prövotid" i trafiken.
    Det är ju det jag menar, bryter trafikregler så är man inte lämplig. Och kör man in i ett träd med flit ja då bryter man trafikreglerna för det är väl minst vårdslöshet i trafik.
  • Agda90
    Nej, bara för att man har klarat uppkörningen och fått sitt körkort så är man inte alltid lämplig förare. 
    Har du inte sett programmet Sveriges värsta bilförare?
  • Anonym (Ö)
    Agda90 skrev 2023-10-23 16:19:07 följande:
    Nej, bara för att man har klarat uppkörningen och fått sitt körkort så är man inte alltid lämplig förare. 
    Har du inte sett programmet Sveriges värsta bilförare?
    Har du inte läst inlägget du citerar? Jag skrev inte att bara för man klarat uppkörningen så är man en lämplig förare, utan jag lade även till att man ska följa lagarna. Vad gör de i Sveriges värsta bilförare? Följer de alla trafikregler, ingen vårdslöshet i trafik osv?
  • Agda90
    Anonym (Ö) skrev 2023-10-23 16:26:07 följande:
    Har du inte läst inlägget du citerar? Jag skrev inte att bara för man klarat uppkörningen så är man en lämplig förare, utan jag lade även till att man ska följa lagarna. Vad gör de i Sveriges värsta bilförare? Följer de alla trafikregler, ingen vårdslöshet i trafik osv?
    Jo, jag läste vad du skrev. Och folk kan köra extremt dåligt och vara olämpliga bilförare utan att bryta mot lagen. 
  • Anonym (Ö)
    Agda90 skrev 2023-10-23 16:28:25 följande:
    Jo, jag läste vad du skrev. Och folk kan köra extremt dåligt och vara olämpliga bilförare utan att bryta mot lagen. 
    Nej det kan de inte. Det brukar kallas vårdslöshet i trafik om man kör så pass olämpligt att det blir farligt.
  • Anonym (Ta det väldigt lugnt)

Min dotter var också rädd i början. Vi åkte runt på folktomma parkeringar många gånger innan hon vågade sig ut på folktomma små vägar. Hon började övningsköra när hon var 16 så vi hade ingen brådska utan tog det i hennes takt. Sakta, sakta vågade hon ge sig ut i trafiken och till slut lossnade det och hon vågade köra överallt. Hon tog körkortet när hon var 18.

• Anonym (?)
    Anonym (Ta det väldigt lugnt) skrev 2023-10-23 16:34:49 följande:

Min dotter var också rädd i början. Vi åkte runt på folktomma parkeringar många gånger innan hon vågade sig ut på folktomma små vägar. Hon började övningsköra när hon var 16 så vi hade ingen brådska utan tog det i hennes takt. Sakta, sakta vågade hon ge sig ut i trafiken och till slut lossnade det och hon vågade köra överallt. Hon tog körkortet när hon var 18.

Min unge är 28.... junior är 18.
    Dotter skriker könsglosor till  morfar och mormor, hahah
  • Anonym (B)

Tack för alla svar.
    Jag tror nog det lutar åt att skjuta upp det ett tag till.
    Jag har ingen jag litar på i min närhet att övningsköra med, så då får det ju bli körskolan och det har jag inte råd med för tillfället.

Det är lite frustrerande att inte ha körkort... men det får vara så ett tag till.
    En i min släkt tog faktiskt körkort som pensionär, så det är väl aldrig för sent, så länge man är klar i huvudet så klart. :) 

Svar på tråden Körkort?