• Anonym (P)

Födelsedag ny dejt?

När brukar man börja uppvakta varandra på födelsedagar och sånt? Och vad är i så fall rimligt att lägga ner i pengar på tex present? Är det mer pengar ju längre tid som gått att man träffats? Eller vilken typ av present är lämpligt? Tänk om tex den ena fyller år när man träffats en månad, och den andra fyller år några månader senare? Ska de ha olika typ av uppvaktning från varandra då? Eller om det gått ett år, är det då mer lämpligt att köpa present på den enas födelsedag?

• Svar på tråden Födelsedag ny dejt?
  • Freddie K

Jag fick en present av min kära kompis förra året och det var första gången vi träffades. Nu exakt ett år senare ska vi på "dejt" och fira min 40-års dag samt att det var exakt ett år sen vi träffades. Jag vet inte vad jag får i år, men jag förväntar mig inget heller. Bara "dejten" är tillräckligt för mig. Glad

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Fjäril kär
    Anonym (P) skrev 2023-10-23 15:47:00 följande:
    Födelsedag ny dejt?

När brukar man börja uppvakta varandra på födelsedagar och sånt? Och vad är i så fall rimligt att lägga ner i pengar på tex present? Är det mer pengar ju längre tid som gått att man träffats? Eller vilken typ av present är lämpligt? Tänk om tex den ena fyller år när man träffats en månad, och den andra fyller år några månader senare? Ska de ha olika typ av uppvaktning från varandra då? Eller om det gått ett år, är det då mer lämpligt att köpa present på den enas födelsedag?

Det beror väl alldeles på vad respektive person har för inställning till födelsedagar och firande och vad man är van med. Man får väl checka av läget med varandra och se vad det dyker upp för tankar. 
    Jag känner att det blir fel om man dels förväntar sig att bli firad utan att kommunicera kring det och åt andra hållet känns det fel att slå på stort med presenter innan man kommunicerat om det.
    En lämplig första present innan man lärt känna varandra bör ligga på en låg nivå , tex blommor och ett fint kort och kanske lite vanligt godis. Thats it. Annars hamnar man i ett väldigt akwart läge som kan bli svårt att ta sig ur om man lägger ribban för högt. 
  • Freddie K

Jag fick en bok av henne förra året. Det var en antologi med skräckberättelser och hon hade med en berättelse i den boken, så jag blev väldigt rörd över det.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Susanne)

Om jag råkar fylla år samtidigt som jag nyss träffat någon blir jag alltid illa till mods för att jag känner att jag är skyldig att bli uppvaktad fast jag egentligen inte vill det förrän man verkligen är ett par. Samt att det känns som att dejten förväntar sig att jag ska ligga med honom som "tack".... inte för att han säger det utan för att det ger mig den känslan. Just för att vi nyss börjat dejta och inte vill verka otacksam... samma sak gäller åt andra hållet.. jag känner det som att han måste få en present och att jag måste gå med på sex fast jag hellre vill vänta . 

• Anonym (P)
    Freddie K skrev 2023-10-23 15:50:00 följande:

Jag fick en present av min kära kompis förra året och det var första gången vi träffades. Nu exakt ett år senare ska vi på "dejt" och fira min 40-års dag samt att det var exakt ett år sen vi träffades. Jag vet inte vad jag får i år, men jag förväntar mig inget heller. Bara "dejten" är tillräckligt för mig.  // Glad

Ok, men lite oklart om ni faktiskt dejtar? Är det så att du anser att ni ska ha dejt men hon anser att ni ska ha en träff som kompisar?
  • Anonym (P)
    Fjäril kär skrev 2023-10-23 16:09:51 följande:
    Det beror väl alldeles på vad respektive person har för inställning till födelsedagar och firande och vad man är van med. Man får väl checka av läget med varandra och se vad det dyker upp för tankar. 
    Jag känner att det blir fel om man dels förväntar sig att bli firad utan att kommunicera kring det och åt andra hållet känns det fel att slå på stort med presenter innan man kommunicerat om det.
    En lämplig första present innan man lärt känna varandra bör ligga på en låg nivå , tex blommor och ett fint kort och kanske lite vanligt godis. Thats it. Annars hamnar man i ett väldigt akwart läge som kan bli svårt att ta sig ur om man lägger ribban för högt. 
    När räknas det som att man lärt känna varandra då?
  • Anonym (P)
    Anonym (Susanne) skrev 2023-10-23 16:16:14 följande:

Om jag råkar fylla år samtidigt som jag nyss träffat någon blir jag alltid illa till mods för att jag känner att jag är skyldig att bli uppvaktad fast jag egentligen inte vill det förrän man verkligen är ett par. Samt att det känns som att dejten förväntar sig att jag ska ligga med honom som "tack".... inte för att han säger det utan för att det ger mig den känslan. Just för att vi nyss börjat dejta och inte vill verka otacksam... samma sak gäller åt andra hållet.. jag känner det som att han måste få en present och att jag måste gå med på sex fast jag hellre vill vänta . 

Berätta inte när du fyller år då. 

Tacksamhetssex urk. Sex ska man ha för att man vill

• Anonym (S)

Jag tycker det är jättetrevligt om man köper något. Några veckor kan ge lite godare choklad om hen gillar det eller lite mer påkostade råvaror till middagen man lagar ihop. En bakelse. Ett fång blommor från Ica. Krångla inte till det.

Sex ska inte vara något som "ges" i samband med detta som, inga såna krav finns.

• Anonym (CyanMindre bra)
    Födelsedag ny dejt?

Jag hade gett bort en en kväll som man gör tillsammans. Enklare är t.ex. en biobiljett + kanske bowling/Boule och ett restaurangbesök (inte för dyrt men ändå speciellt). Bio kan man skippa för att sitta tyst i mörkret är inte särskilt gemensamt

• Fjäril kär
    Anonym (P) skrev 2023-10-23 16:29:56 följande:
    Har väl mer att göra med just kommunikation och att man faktiskt har pratat om förväntningar kring högtider i allmänhet och hur man ser på det. Tex i samband med att man frågar om man är romantisk eller man frågar hur relationen med familjen ser ut etc. Då får man rätt snabbt koll på hur firande eventuellt kan se ut och hur viktigt det kan vara för respektive part. En del är ju rätt chill och nöjer sig med en pizza och öl medan andra vill ha romantik, blommor och present man lagt ner timmar på.   Så att lära känna varandra i detta sammanhang handlat mer om att ta reda på om man genuint  vill bli firad och att responsen är ärlig och inte bara nåt man säger. 
  • Anonym (Hmm)

Första halvåret säger man bara grattis. Närmar det sig ett år kanske man kan ge ett kort, någon godisbit eller liknande. Något LITET.

• Fjäril kär
    Anonym (P) skrev 2023-10-23 16:29:56 följande:
    Kan tillägga att det också handlar om rimliga förväntningar.  Är det rimligt att förvänta sig dyra presenter och stort firande av nån man inte känner , inte har koll på vad man gillar och inte heller vet om det blir en relation med?   
    Det är att ha lärt känna varandra tillräckligt att man vet om ens förväntningar motsvarar verkligheten.  
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (Susanne) skrev 2023-10-23 16:16:14 följande:

Och det har hänt ofta i ditt liv? Har du så stor rotation på män?
  • Anonym

Jag fyllde jämnt när vi träffats ett drygt halvår, gjorde allt för att det inte skulle uppmärksammas. Tog bort födelsedagen från FB också, inte bara pga min dejt utan för att jag inte på några villkor vill bli firad.

Födelsedagen gick omärkt förbi som tur var.
    Nästa år fyller han jämnt, jag vet att han inte vill göra någon jättegrej av det så får väl se hur jag ska agera.

• Anonym (dejtar)
    Födelsedag ny dejt?

Dejt = inte en fast relation = firar inte varandras födelsedagar.

Fast relation = man dejtar inte längre, utan har gått vidare med relationen = man kan börja fira varandras födelsedagar. 

Sen kan man alltid ge ett grattis eller liknande även när man dejtar, precis som man gör med en bekant eller kollega som man känner lite grann och som man råkar få veta at de fyller år.
  • Anonym
    Anonym (dejtar) skrev 2023-10-24 11:59:59 följande:
    Dejt = inte en fast relation = firar inte varandras födelsedagar.

Fast relation = man dejtar inte längre, utan har gått vidare med relationen = man kan börja fira varandras födelsedagar. 

Sen kan man alltid ge ett grattis eller liknande även när man dejtar, precis som man gör med en bekant eller kollega som man känner lite grann och som man råkar få veta at de fyller år.
    Innan man börjar slå på den stora trumman kan man gärna ta reda på om den andra ens vill bli firad.
  • Anonym (dejtar)
    Anonym skrev 2023-10-24 12:24:32 följande:
    Innan man börjar slå på den stora trumman kan man gärna ta reda på om den andra ens vill bli firad.
    Och just därför skrev jag att man kan börja fira födelsedagar. 
Svar på tråden Födelsedag ny dejt?