Trött på smärtan
Allting gör ont. Hela tiden. Så länge jag kan minnas. Alltid någon led som bråkar. Jag är trött på det. Frustrerad. Att inte bli sedd av sjukvården och att känna sig förminskad. Som att man hittar på. Jag kan inte leva mitt liv som jag vill. Kroppen gör för ont av dansen, så den får jag väl lov att sluta med. Gymmet gör bara att allt låser sig och funkar inte heller. Längre promenader får det att kännas som att jag har gått på fjällvandring. Hur ska jag få in någon fysisk aktivitet i det här? I sämre perioder som denna kan jag inte skriva utan att axeln värker och fingrar domnar, jag kan inte sitta ergonomiskt för då gör ryggen för ont (ska det inte hjälpa mot ryggont?!) och jag kan inte gå en dag helt smärtfri. Jag är 21 år. Visst, jag har inte reumatism, de har de kollat fyra gånger genom mitt liv, men det här påverkar min vardag. Borde det inte vara någon ytterligare utredning, istället för att bara säga ?återkom om det fortsätter göra ont? i tio år? Jag vill bara kunna leva mitt liv. Göra vanliga saker, aktiviteter, utan att behöva tänka på om det kommer göra ont eller inte. ?Du är för ung för att ha så ont? jo jag tackar, det hjälper mig så mycket? hur ont kommer jag ha om 20 år till är det enda jag kan tänka?