• Anonym (Farligt?)

Farligt att äta mycket efter en tids fasta/restriktivt ätande?

Jag har läst att man kan sabba metabolismen om man är alltför restriktiv när man bantar, så jag tänkte testa en metod som jag såg där man har tex 6 dagar med lågt intag, sen en dag med högt intag, sen 6 med lågt osv. Men så hörde ja att det kan vara farligt att plötsligt äta jättemycket efter att ha ätit väldigt lite ett tag, så nu undrar jag om det även gäller när tiden med restriktivt ätande inte varit längre än max en vecka? Hoppas nån vet och vill svara! Och ja, man kan googla och det har jag gjort men hittar liksom inga bra svar...

OBS! jag vet att det anses att det inte är en hållbar bantningsmetod att äta väldigt restriktivt, och att det finns tusen andra metoder som anses vara bättre, men jag ber bara om svar på min fråga här, även om det är jättesnällt när folk vill komma med en massa välmenta tips så är det inte det jag är ute efter, jag vill bara veta svaret på min fråga. Tack 🙏 ♥️ 

• Svar på tråden Farligt att äta mycket efter en tids fasta/restriktivt ätande?
  • Tow2Mater

Det är väl en ganska normal metod - man klarar sig hyfsat genom veckan, men när helgen kommer tar man en dag och svullar.

• Anonym (Bgnf)

Är väl ingen mening att banta så, då lär man ju ändå bara gå upp det igen när man äter som vanligt igen.

• Anonym (skitbra)

Det är faktiskt en bra metod - om lågkaloridagarna är vettigt låga, dvs inte för låga för länge, och om dagarna med normalt kaloriintag är just normalt kaloriintag och inte supermycket kalorier. Om man drar ner för lågt och för länge kan man få refeeding syndrome när man äter som vanligt igen vilket kan bli farligt men "vanlig" refeeding är inga problem. Jag kör en variant som kallas rapid calorie cycling som är som en trappa upp och ner med en toppdag som är 100% kalorier och en bottendag som är 0% kalorier och så dagar däremellan som är 20%, 40%, 40, 60, 80 och 80%.

• Anonym (Farligt?)
    Anonym (skitbra) skrev 2023-10-24 01:59:33 följande:

Det är faktiskt en bra metod - om lågkaloridagarna är vettigt låga, dvs inte för låga för länge, och om dagarna med normalt kaloriintag är just normalt kaloriintag och inte supermycket kalorier. Om man drar ner för lågt och för länge kan man få refeeding syndrome när man äter som vanligt igen vilket kan bli farligt men "vanlig" refeeding är inga problem. Jag kör en variant som kallas rapid calorie cycling som är som en trappa upp och ner med en toppdag som är 100% kalorier och en bottendag som är 0% kalorier och så dagar däremellan som är 20%, 40%, 40, 60, 80 och 80%.

Tack så jättemycket för ditt svar!! Jättebra och informativt! Men vet du om man alternerar mellan fasta och 500 kcal i 6 dagar o sen äter typ 2000-2500 på 7e dan om det också är ok?
  • Anonym (skitbra)
    Anonym (Farligt?) skrev 2023-10-24 02:39:23 följande:
    Tack så jättemycket för ditt svar!! Jättebra och informativt! Men vet du om man alternerar mellan fasta och 500 kcal i 6 dagar o sen äter typ 2000-2500 på 7e dan om det också är ok?
    Det är lite lite och risk för refeeding syndrome. Ta en fastedag, en heldag och 5 dagar med 500-800 kcal istället så undviker du det. Till exempel måndag fasta, tisdag 500 kcal, onsdag 800 kcal, torsdag 500 kcal, fredag heldag, lördag 800 kcal och söndag 500 kcal. Men håll inte på för länge i sträck, du behöver perioder med fullt ätande också, kanske 2 veckor i sträck efter 6-8 veckor och gärna normalt ätande med kanske en fastedag i veckan en period, gärna på sensommaren/tidig höst. Nu pratar jag förstås på lång sikt, om du tänker fortsätta mer än ett år.
  • Anonym (Hedda..)

Nä, det är inget farligt att äta mycket efter man fastat, spec inte efter så kort tid..

Förstår inte riktigt vad du menar med farligt?

Så farligt att du dör, är det ju inte..garanterat! 😁

Jag "fastade" ofrivilligt när jag låg på sjukhus under ngr månader och när jag fick äta så svullade jag utan problem..

Sen om det är en så himla bra bantningsmetod, tror jag inte, men det vet du nog själv redan..

• Anonym (M)

Efter ett par veckor av mycket lågt intag kan man börja få massa bristsymtom, tex wernicke pga för lite b-vitamin. Det förvärras om man sedan tar massa glukos uran samtidigt intag av just extra vitamin b. Se till att du får i dig det du behöver. 

• Cereal Killer

Man kan få refeeding syndrome av att gå från svält till att äta normalt. Det är ett potentiellt dödligt tillstånd. Jag skulle säga att det är låg risk att drabbas om man äter tex 800 kcal 6 dagar i veckan och sen äter normalt 1 dag osv, åtminstone om man är frisk i övrigt och inte har andra riskfaktorer. Men mer restriktiv än så är det nog inte bra att vara under de 6 dagarna. Det är inte helt ovanligt att anorektiker drabbas av refeeding syndrome, så det går absolut att orsaka det  genom hårdbantning.

• Anonym (Farligt?)
    Anonym (skitbra) skrev 2023-10-24 03:08:32 följande:
    Det är lite lite och risk för refeeding syndrome. Ta en fastedag, en heldag och 5 dagar med 500-800 kcal istället så undviker du det. Till exempel måndag fasta, tisdag 500 kcal, onsdag 800 kcal, torsdag 500 kcal, fredag heldag, lördag 800 kcal och söndag 500 kcal. Men håll inte på för länge i sträck, du behöver perioder med fullt ätande också, kanske 2 veckor i sträck efter 6-8 veckor och gärna normalt ätande med kanske en fastedag i veckan en period, gärna på sensommaren/tidig höst. Nu pratar jag förstås på lång sikt, om du tänker fortsätta mer än ett år.
    Tack för ytterligare ett jättebra svar!! Haha, ja det är väl jag som är lite otålig...
  • Anonym (Farligt?)
    Anonym (Hedda..) skrev 2023-10-24 03:37:33 följande:

Nä, det är inget farligt att äta mycket efter man fastat, spec inte efter så kort tid..

Förstår inte riktigt vad du menar med farligt?

Så farligt att du dör, är det ju inte..garanterat! 😁

Jag "fastade" ofrivilligt när jag låg på sjukhus under ngr månader och när jag fick äta så svullade jag utan problem..

Sen om det är en så himla bra bantningsmetod, tror jag inte, men det vet du nog själv redan..

Alltså att man kan få refeeding syndrome (som är potentiellt dödligt) var det jag menade när jag undrade om det var farligt.

Jo, jag vet att det sägs att det inte är en bra bantningsmetod, men jag vill testa ändå haha.
Svar på tråden Farligt att äta mycket efter en tids fasta/restriktivt ätande?