• Anonym (Förvirrad)

Fråga angående A-kassa

Hej!
    Jag håller på att skriva in mig på en A-kassa och har fyllt i att jag ämnar studera FÖRUTSATT att jag kommer in.

Men de frågar om jag kan söka och ta arbete under studietiden? Ska jag svara JA där? Huvuduppgiften när man läser en universitetsutbildning är väl förhoppningsvis att studera klart alla 3 år. 

Jag är rädd att fylla i fel och bli nekad A-kassa nu innan jag eventuellt kommer in på studierna.

Det här är ju en fråga för framtiden känner jag. Men jag kan ju inte veta hur det blir med studierna.... ändå måste jag fylla i det på A-kassans hemsida.

• Svar på tråden Fråga angående A-kassa
  • Anonym (S)

Nej det kan du ju inte om du räknar med att plugga heltid.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (S) skrev 2023-10-24 14:21:02 följande:

Nej det kan du ju inte om du räknar med att plugga heltid.

Nej, det är ju det jag sökt. Heltidsutbildning.
    Men jag trodde det var självklart att eventuell ersättningsperiod från A-kassan slutar innan studierna börjar- om man kommer in?

Men ett sådant svar finns inte att välja... 

• Anonym (S)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-10-24 14:22:49 följande:

Nej, det är ju det jag sökt. Heltidsutbildning.
    Men jag trodde det var självklart att eventuell ersättningsperiod från A-kassan slutar innan studierna börjar- om man kommer in?

Men ett sådant svar finns inte att välja... 

Du tar ju inte ut a-kassa medan du studerar så då lär du få meddela dem om du kommer in.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (S) skrev 2023-10-24 14:38:14 följande:
    Du tar ju inte ut a-kassa medan du studerar så då lär du få meddela dem om du kommer in.
    Ja, såklart.
    Men det konstiga är också att de vill veta när mina framtida studier avslutas. I exakt datum.
    Jag vet inte exakt datum? Och varför spelar det någon roll när jag inte ska ha A-kassa längre ändå när jag börjat studera?

Snälla, är det bara jag som är dum eller? Det känns så ologiskt att fylla i de här uppgifterna när de inte har något med ersättningen att göra då längre.
  • Anonym (S)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-10-24 14:45:46 följande:
    Ja, såklart.
    Men det konstiga är också att de vill veta när mina framtida studier avslutas. I exakt datum.
    Jag vet inte exakt datum? Och varför spelar det någon roll när jag inte ska ha A-kassa längre ändå när jag börjat studera?

Snälla, är det bara jag som är dum eller? Det känns så ologiskt att fylla i de här uppgifterna när de inte har något med ersättningen att göra då längre.
    Ja men skriv ett slutdatum då. Måste ju inte vara exakt, alltså du får chansa för de kommer inte dra in din a-kassa eller nåt för att du har fel på en vecka eller så. Räkna ut när det borde vara klart bara. Mitten av juni 2026 kanske?

Nej, det är inte du som är dum. Det är deras system som är stelbent.
  • Anonym (.)

Du kan ju välja att inte nämna ev studier. Säg att du tänker söka jobb.
    OM du kommer in så vet du ju i god tid innan studierna påbörjas, så du kan meddela a-kassan då.

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (.) skrev 2023-10-24 15:00:49 följande:

Du kan ju välja att inte nämna ev studier. Säg att du tänker söka jobb.
    OM du kommer in så vet du ju i god tid innan studierna påbörjas, så du kan meddela a-kassan då.

Kanske man hade kunnat göra.
    Jag blev så nojig över att de skrev att man måste lämna ärliga uppgifter på heder och samvete, så jag skrev in det där om studierna och förtydligade i skrift att det gällde OM jag blir antagen, och att jag då såklart inte ska söka A-kassa längre.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-10-24 15:09:22 följande:
    Kanske man hade kunnat göra.
    Jag blev så nojig över att de skrev att man måste lämna ärliga uppgifter på heder och samvete, så jag skrev in det där om studierna och förtydligade i skrift att det gällde OM jag blir antagen, och att jag då såklart inte ska söka A-kassa längre.
    Ärliga uppgifter är att du just nu är arbetslös. Du kan inte veta med säkerhet vad som händer i januari. Så varför dra upp det om det inte är säkert att du kommer att plugga?
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (xxx) skrev 2023-10-24 15:30:33 följande:
    Ärliga uppgifter är att du just nu är arbetslös. Du kan inte veta med säkerhet vad som händer i januari. Så varför dra upp det om det inte är säkert att du kommer att plugga?
    Sant.
Svar på tråden Fråga angående A-kassa