• Anonym (345)

Någon som fått frivillig insats från soc gällande föräldrastöd?

Soc har i sin utredning kommit fram till att jag behöver stöd i min föräldraroll, det är frivilligt säger dom men utifrån vad jag läst så kan dom ändra sig om man tackar nej

Jag håller inte med i vissa saker som soc skrivit och har väldigt negativ upplevelse av soc tidigare då dom gjorde så många fel i en utredning(fick rätt i detta). Det handlade om våld i nära. Den här gången lever vi inte ihop och har ej barn ihop med han. Dom skriver att dom inte ens tar ställning till vad jag utsatts för trots att det inte var jag som larmade först utan sjukhus och dom skrev anmälan mot mitt nekande(nekade iböjan då jag var rädd för just soc).
    Finns därför inget stöd i hur jag mått/mår efter det som hänt.

Ville bara ge en kort bakgrund. Hur har stödet sett ut för er, ni som tagit emot en sån här hjälp? Dom skrev att jag borde bli bättre på att sätta gränser och att vår relation är mer som en kompisrelation-något jag inte håller med om och då håller jag med om vissa andra saker dom skrivit.

Kommer soc följa upp det hela? Jag är rädd att hjälpen mest kommer göra skada då jag mår så dåligt av att ha kontakt med dom. Jag har alltid fått höra vilken bra mamma jag är(soc har också sagt det) av vänner och familj och att ha kontakt med soc får mig att känna mig som en dålig förälder. Att vara mamma är det enda jag var bra på men nu har jag själv börjat ifrågasätta det. 

Någon som har erfarenhet?

tack för mig

• Svar på tråden Någon som fått frivillig insats från soc gällande föräldrastöd?
  • Anonym (E)

Men, har han utsatt dig för våld i nära relation och ni har fortfarande en relation?

• Anonym (Penny)

Om du mår dåligt av att ha med soc att göra, se om du kan få stöd någon annanstans ifrån, tex elevhälsan, vårdcentralen eller privat vårdgivare, och fråga om soc är ok med det. 

• Anonym (F)
    Anonym (E) skrev 2023-10-24 16:41:38 följande:

Men, har han utsatt dig för våld i nära relation och ni har fortfarande en relation?

Jag förstår inte heller situationen. Du har väl inte fortfarande relation med den våldsamma om du har barn?
  • Anonym (Vad)

Fokusera mer på vad du behöver stöd med än vad soc gör och inte gör. 

förstår du vad det är soc ser behov av?

att folk säger att du är en bra mamma säger ju ingenting? Jag vet att jag är det och ändå har ingen sagt det någonsin. för de flesta är bra föräldrar och då blir det mer konstigt om folk håller på och ska påtala det hela tiden. 

• Anonym (S)

Hej
    Man kan vara en förälder och ändå behöva stöd.
    Ibland kan det vara det faktum att man inser det och tar emot stöd just det som gör en till en bra förälder.

Både jag och min man har gått på eget initiativ föräldrastödsutbildningar via kommunen (är ju via socisltjänstens öppenvård). 
    Inte för att vi måste utan för att vi vill ha så mycket verktyg vi kan.
    En del var självklart men det var ändå väldigt givande och vi har blivit mer medvetna föräldrar.

Om socialtjänsten reagerat på att du har en mer kompisrelation med ditt barn kanske det kan vara bra att få verktyg i att hitta sunda gränser.
    Det betyder ju inte att du är dålig förälder.
    Det är inte svart eller vitt.

• Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2023-10-24 18:00:15 följande:

Hej
    Ibland kan det vara det faktum att man inser det och tar emot stöd just det som gör en till en bra förälder.

Både jag och min man har gått på eget initiativ föräldrastödsutbildningar via kommunen (är ju via socisltjänstens öppenvård). 
    En del var självklart men det var ändå väldigt givande och vi har blivit mer medvetna föräldrar.

Om socialtjänsten reagerat på att du har en mer kompisrelation med ditt barn kanske det kan vara bra att få verktyg i att hitta sunda gränser.

Det skulle ju stå: Man kan vara en bra förälder och ändå behöva stöd
  • Anonym (345)
    Anonym (E) skrev 2023-10-24 16:41:38 följande:

Nej, är inte i relation med någon.
    Anonym (F) skrev 2023-10-24 17:34:41 följande:
    Jag förstår inte heller situationen. Du har väl inte fortfarande relation med den våldsamma om du har barn?
    Nej men eftersom vi har barn ihop måste vi kommunicera osv. Jag uttryckte mig nog dåligt i trådstarten. 
    Dom har iprinsip ignorerat det han gjorde, trots att en ny anklagat han, att vårt barn berättade om det på barnahus. 
    Anonym (S) skrev 2023-10-24 18:00:15 följande:

Hej

Jo, det kan jag hålla med om. Jag bara litar inte på soc överhuvudtaget. Dom har gjort stora fel tidigare, fick intern kritik(alltså inte bara kritik från mig och handläggaren fick byta jobb.

Har ni barn med svårigheter eller diagnos? Då har jag full förståelse att man behöver hjälp. Mitt barn har inga såna svårigheter. 

Hur har det gått till, hjälpen, har ni fått åka dit, kommer någon hem till er?
    Anonym (Vad) skrev 2023-10-24 17:46:10 följande:

att folk säger att du är en bra mamma säger ju ingenting? Jag vet att jag är det och ändå har ingen sagt det någonsin. för de flesta är bra föräldrar och då blir det mer konstigt om folk håller på och ska påtala det hela tiden. 

Jag har inte sagt att folk påtalar det hela tiden. Jag är väldigt engagerad i olika aktiviteter för mitt barn och för andras barn, hittar på saker med barnen pga att deras föräldrar inte har tid. Då har jag fått höra det. 
    Jag vet också att jag är en bra mamma men jag är väldigt självkritisk och känner jag att jag gjort/gör minsta fel känner jag mig som världens sämsta förälder. Kontakten med soc knäcker mitt självförtroende som förälder.
    Jag känner att jag inte fått den hjälp som jag känner att jag behöver. 

Mitt ex har sagt en massa negativa saker om mig till soc och dom går mkt på det, trots att han är dömd för vissa saker han gjort. Trots att han slog mig och vårt barn såg(berättat om det på barnahus) så tycker dom att han är en bra förälder. 
    Det är nog där det lite skaver för mig. 

• Anonym (S)
    Anonym (345) skrev 2023-10-24 19:34:20 följande:
    Nej, är inte i relation med någon.
    Anonym (F) skrev 2023-10-24 17:34:41 följande:
    Nej men eftersom vi har barn ihop måste vi kommunicera osv. Jag uttryckte mig nog dåligt i trådstarten. 
    Dom har iprinsip ignorerat det han gjorde, trots att en ny anklagat han, att vårt barn berättade om det på barnahus. Jo, det kan jag hålla med om. Jag bara litar inte på soc överhuvudtaget. Dom har gjort stora fel tidigare, fick intern kritik(alltså inte bara kritik från mig och handläggaren fick byta jobb.

Har ni barn med svårigheter eller diagnos? Då har jag full förståelse att man behöver hjälp. Mitt barn har inga såna svårigheter. 

Hur har det gått till, hjälpen, har ni fått åka dit, kommer någon hem till er?
    Anonym (Vad) skrev 2023-10-24 17:46:10 följande:

Jag har inte sagt att folk påtalar det hela tiden. Jag är väldigt engagerad i olika aktiviteter för mitt barn och för andras barn, hittar på saker med barnen pga att deras föräldrar inte har tid. Då har jag fått höra det. 
    Jag vet också att jag är en bra mamma men jag är väldigt självkritisk och känner jag att jag gjort/gör minsta fel känner jag mig som världens sämsta förälder. Kontakten med soc knäcker mitt självförtroende som förälder.
    Jag känner att jag inte fått den hjälp som jag känner att jag behöver. 

Mitt ex har sagt en massa negativa saker om mig till soc och dom går mkt på det, trots att han är dömd för vissa saker han gjort. Trots att han slog mig och vårt barn såg(berättat om det på barnahus) så tycker dom att han är en bra förälder. 
    Det är nog där det lite skaver för mig. 

Hej
    Nä, våra barn har ingen diagnoser eller varit utmanande mer än att de är barn i olika faser.
    Vi gjorde det för att vi ville. Även om vi är trygga i vårt föräldraskap eller kanske just därför, vet vi att vi kommer att hamna i diverse utmanande situationer och vi ville vara så förberedda som möjligt.
    I vår kommun finns det både föräldrastöd (man kan ringa och få samtal med familjebehandlare) och föräldrautbildning i grupp (2 olika inriktningar beroende på ålder). För dessa insatser behövs inget beslut eller utredning och de sker utanför hemmet.
    Sen finns det såklart insatser som mer riktad familjebehandling etc som gått via socialsekreterare.

Jag känner inte dig men jag tror att du skulle vara hjälpt av att stärkas i din föräldraroll. Du låter lite osäker, vilket inte är konstigt med tanke på det du varit med om. 
    Men släpp bilden av att du inte får göra fel och ska vara perfekt. För man gör ju fel hela tiden, det finns inget facit....
    Att du vill göra saker med ditt barn är ju jättefint men föräldraskap handlar ju om så mycket mer och det är inte alltid så lätt att se sig själv.
    Ge barnet lagom med ansvar, kunna hantera konflikter, sätta sunda gränser och stå ut i att vara världens sämsta mamma ibland (tonåren...suck) och inte lägga sina känslor, önskningar etc på barnet. Det är ett hästjobb att vara förälder och extra tufft för dig som är ensamstående där den andre föräldern brister.

Att socialtjänsten gjort bedömningen att du beter dig mer som en kompis kan tyda på att du kanske brister lite i gränssättningen och ansvarsbedömningen och behöver stöd kring just detta. 
  • Anonym (345)
    Anonym (S) skrev 2023-10-24 20:33:52 följande:
    Hej
    Nä, våra barn har ingen diagnoser eller varit utmanande mer än att de är barn i olika faser.
    Vi gjorde det för att vi ville. Även om vi är trygga i vårt föräldraskap eller kanske just därför, vet vi att vi kommer att hamna i diverse utmanande situationer och vi ville vara så förberedda som möjligt.
    I vår kommun finns det både föräldrastöd (man kan ringa och få samtal med familjebehandlare) och föräldrautbildning i grupp (2 olika inriktningar beroende på ålder). För dessa insatser behövs inget beslut eller utredning och de sker utanför hemmet.
    Sen finns det såklart insatser som mer riktad familjebehandling etc som gått via socialsekreterare.

Jag känner inte dig men jag tror att du skulle vara hjälpt av att stärkas i din föräldraroll. Du låter lite osäker, vilket inte är konstigt med tanke på det du varit med om. 
    Men släpp bilden av att du inte får göra fel och ska vara perfekt. För man gör ju fel hela tiden, det finns inget facit....
    Att du vill göra saker med ditt barn är ju jättefint men föräldraskap handlar ju om så mycket mer och det är inte alltid så lätt att se sig själv.
    Ge barnet lagom med ansvar, kunna hantera konflikter, sätta sunda gränser och stå ut i att vara världens sämsta mamma ibland (tonåren...suck) och inte lägga sina känslor, önskningar etc på barnet. Det är ett hästjobb att vara förälder och extra tufft för dig som är ensamstående där den andre föräldern brister.

Att socialtjänsten gjort bedömningen att du beter dig mer som en kompis kan tyda på att du kanske brister lite i gränssättningen och ansvarsbedömningen och behöver stöd kring just detta. 
    Tack för ett sådant utförligt svar!
    Jag har blivit väldigt osäker pga soc och att jag inte känner att dom lyssnar. För mig är kontakt med soc något extremt negativt och jag tror inte jag är ensam att känna så. 
    Dom felen soc har beskrivit är på pappret inga stora fel men vissa saker känner jag inte igen mig i men man har inget att säga emot dom då dom är en myndighet. Dom är ju dock helt vanliga personer dom som gör dom här utredningarna. Jag har inga problem att sätta gränser enligt mig själv men jag är absolut inte lika strikt som pappan. 

Det du skrev att den andra föräldern brister..uppenbarligen tycker inte soc det. Han är en bra förälder trots att han slog mig och vårt barn såg(jag sökte skyddat boende) enligt dom. Det är det jag inte kan förstå. Dom har tidigare gjort så stora fel att en handläggare fick byta jobb och jag fick rätt, därför har jag oerhört svårt att se hur dom är opartiska och att jag kan lita på dom övht.

Jag kommer ta "hjälpen" men jag tror den kommer få mig att må sämre. Mår illa av tanken på att behöva ha kontakt med soc pga det. 
  • Anonym (L)

Det faktum att du inte tycker du behöver stödet och upprepar att du minsann är en bra förälder säger mig att du verkligen behöver det.
    Din inställning till soc säger också en del. Likaså att du tror att alla föräldrar som läser på/går kurser har barn med diagnoser.

Gå utbildningen. och kolla om de har tips på böcker du kan läsa själv också. Försök släppa ditt agg mot soc, det blir ju knappast bättre av att du inte samarbetar...

Jag hoppas mitt ex blir rekommenderad eller helst tvingad att gå en sån kurs. Han läser inte på nåt själv och är dålig på struktur, rutiner, konsekvenser, mm. 

Svar på tråden Någon som fått frivillig insats från soc gällande föräldrastöd?