• Snorvalpen2002

    Får ingen hjälp med hyran

    Hej! Jag och min kille som är och har varit min sambo sedan jag flyttade in i vår lägenhet 1 år tillbaka. (Vi har varit tillsammans i över 3 år)

    under hela denna tid vi bott här så har jag stått får hyran i alla månader. innan dess så bodde vi hos mina föräldrar eller hos hans föräldrar.. vi pendlade mellan.. Men till slut så kände jag att nu vill jag på egna ben hitta vårat hem som vi tillsammans med min hund kunde flytta till.

    Han var inte positiv till att jag ville flytta, men jag kände att det var det rätta. Hur jag än hade gjort så vill han vara med mig så tänkte ja då spelar det väl ingen roll vart jag än väljer att bo.. han talade om för mig att han ville bo hemma och spara pengar..

    men nu är det ju såhär att vi bott tillsammans trots allt sedan dag 1 sedan jag skrev på papper för denna hyresrätt. Och tänkte idag är dagen jag tar upp det med honom, att jag tycker de är dags att vi delar på hyreskostnaderna eftersom han nu aktivt valt att bo hos mig och nyttjar lägenheten exakt lika mycket som jag.

    men han står fast vid principen att ?det var ju jag som valde att ta denna lägenhet?. Men tycker det är på tiden att vi båda två hjälps åt med hyran eftersom vi bor tillsammans här. 


    han säger dock att han kan stå för all matkostnad, och jag för hyran. Tycker ni det är okej, eller hur ska vi göra för att få det rättvist. 


    jag tycker inte det är rätt att han ska bo gratis här.. men vill vara tillsammans med honom, men blir så less när han är så girig och fast vid att han tycker jag gick bakom ryggen på honom när jag bestämde på egen hand att flytta från första början.. 

    hjälp!

  • Svar på tråden Får ingen hjälp med hyran
  • rosesarewhite

    Han valde ju att flytta in, så givetvis ska han betala hälften. Säg till honom att från och med nu delar ni 50/50 på allt eller så kan han flytta hem till sina föräldrar igen.
    Väljer han att flytta ut hade jag om jag var du gjort slut.

    Eller förresten, jag hade nog gjort slut oavsett. Skulle inte vilja vara med någon som var så självisk och vill äta kakan och ha den kvar på bekostnad av mig.

  • Yuppyupp

    Det största problemet här är ju att ni inte var överens om att flytta ut samtidigt. Det gör ju att han har rätt till viss del. Däremot borde han få bo hos sina föräldrar och inte hos dig! Du valde att flytta ut, du tar hyran. Han vill spara pengar, men då kan han vi hos sina egna föräldrar. 


    Vet inte hur gamla ni är men sen känns det ju ganska otrevligt att snylta på föräldrarna i vuxen ålder också. Han borde betala, åtminstone en symbolisk summa, även hemma hos päronen. 


    Att han tar alla matkostnader kan ju vara ett sätt att balansera det. Det är inte en fullt dålig idé han kommer med heller. Det beror nog lite på hur mycket ni har i matkostnader i jämförelse med hyra. 


    men kort och gott - du ville flytta. Det är din hyra att betala. Han ska dock inte bo där hos dig om han inte kan eller vill bidra lika mycket till hushållet. 

  • Mortiscia80

    Som första skriver, du valde lägenheten men HAN valde att flytta in där med dig! Ni behöver inte göra slut men om han inte betalar hyra så har han tre månader på sig att flytta. Se till att du skickar det via sms så han har det skriftligt. Vad jag har sett av andra trådar så kan det bli väldigt svårt att få ut honom ifall han skulle vägra...

  • Shakira88

    Han kan ju stå för maten om det är samma summa som hyran.
    Klart ni ska betala lika mycket för boendet, ni bor ju där.
    Så där vill du nog inte ha det hela livet, eller? 
    Om du blir gravid, är det ditt barn enbart då? Nej nu får han steppa upp och kamma till sig

  • Tow2Mater
    Shakira88 skrev 2023-10-24 22:59:17 följande:

    Han kan ju stå för maten om det är samma summa som hyran.
    Klart ni ska betala lika mycket för boendet, ni bor ju där.
    Så där vill du nog inte ha det hela livet, eller? 
    Om du blir gravid, är det ditt barn enbart då? Nej nu får han steppa upp och kamma till sig


    Eller så kan de betala % efter hur mycket de tjänar och jobbar och gor hushållsysslor....
  • Cornellia

    Om matkostnaderna uppgår till ungefär samma kostnad som hyran, ja då skulle jag ju ta den dealen, det spelar ju ingen större roll om man kallar det mat eller hyra. 


    Annars skulle jag sätta mig på tvären, och låta honom ta sina grejer hem till föräldrarna, och jag stod för mitt boende, han löser sitt. Träffas ute och göra saker, men sen går var och en hem till sitt. Och givetvis skulle han inte ha nyckel eller plats för sina saker hemma hos mig. 

  • Mrs Moneybags

    Jag skulle be honom flytta hem till mamma och pappa. 

    Det låter inte som någon person jag skulle vilja satsa på långsiktigt ändå.

Svar på tråden Får ingen hjälp med hyran