Anonym (Väntan) skrev 2023-10-26 08:50:24 följande:
Vad är rimlig väntetid till VC?
Igår ringde jag till VC för att boka en tid för ett besvär som absolut besvärar mig, men som inte är akut. Sköterskan meddelade mig att deras första lediga tid fanns en månad senare. Så här var det förra gången jag bokade en tid också, fast då dröjde det sex veckor innan de hittade en tid.
Jag vill minnas från min tidigare VC, i en annan stad, att jag nästan alltid fick tid inom en vecka, max.
Är en månad rimlig väntetid på VC? Annars går jag nämligen i tankarna att byta mottagning.
Om det är något som besvärar dig men inte är akut så är en månad ganska rimligt. Fast egentligen kan jag tycka att en veckas väntan vore ännu mer rimligt.
MEN, primärvården har under lång tid varit underfinansierad, delvis pga dålig politiska beslut som fört över medel till akutvård och privat vård som hanterat mer eller mindre onödiga tillstånd.
Troligen vinner du inget i väntetid på att byta mottagning, möjligen om du vänder dig till privat vård. Där kan du få ett snabbt besök, men blir det mer omfattande utredning och vård så hamnar du ändå i den offentliga svängen, för de privata vårdgivarna har inte de resurserna.