• Anonym (Vätska i benen)

Borde jag kolla upp detta???

De senaste dagarna har jag samlat på mig vätska i benen - inte jättemycket, men tillräckligt för att det ska kännas. Jag har dock ingen logisk förklaring till varför - jag sitter sällan stilla långa stunder; jag äter inte överdrivna mängder salt; jag dricker normalt (runt två liter vatten o annan vätska/dag); jag är inte gravid; jag ska inte ha mens snart... Och jag är inte gammal och sjuk. Så, borde jag kolla upp detta, eftersom jag inte kan komma på en naturlig förklaring till det? 

• Svar på tråden Borde jag kolla upp detta???
  • Anonym (Ja)

Ja om kroppen börjar samla på sig vätska, ödem, så behöver det kollas upp. Kan vara hjärtat som inte orkar pumpa runt ordentligt t ex.

Anonym (Ja) skrev 2023-10-27 03:11:53 följande:

Ja om kroppen börjar samla på sig vätska, ödem, så behöver det kollas upp. Kan vara hjärtat som inte orkar pumpa runt ordentligt t ex.

Tack för ditt svar! Men gäller det även om man inte har några som helst övriga symptom? Känns liksom lite dumt at komma o ta upp tid med nåt som antagligen inte är ett problem öht...
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Vätska i benen) skrev 2023-10-27 03:17:18 följande:
    Tack för ditt svar! Men gäller det även om man inte har några som helst övriga symptom? Känns liksom lite dumt at komma o ta upp tid med nåt som antagligen inte är ett problem öht...
    Ja.

doktor.se/fakta-rad/hjart-och-karlsjukdomar/venosa-odem (se nedan)

Den vanligaste orsaken till att venösa ödem uppstår är att du tidigare haft en blodpropp i benet. Rester från blodproppen kan hindra flödet av blod tillbaka upp till hjärtat, vilket ger ett ökat tryck i venerna i underbenet. Det i sin tur leder till att vätska från blodet pressas ut till vävnaderna och bildar ödem.

En annan orsak till ökat tryck i venerna i underbenet är om det är fel på venernas klaffar. Klaffar finns i venerna för att se till att blodet bara kan flöda i en riktning, det vill säga upp mot hjärtat. Om klaffen förstörs flödar blodet åt fel håll, vilket leder till ökat tryck i venerna i underbenet.

Symtom vid venösa ödem

Symtom som förekommer vid venösa ödem är

tunga och svullna underben

förvärrade besvär när du står en längre tid

smärtor i benen

kramper i benen, särskilt på natten

åderbråck.

Efter en tid kan det nedsatta blodflödet i venerna ge upphov till svårläkta bensåreksem och klåda.

dozapotek.se/rad-och-tips/svullna-ben.html (se nedan)

Orsaker
    Lite rörelse (långa flygturer, stillastående arbete, långvarigt sängliggande)

värme (gör att väska från blodådrorna ?läcker? ut)

åderbråck

hudinflammation

hormonell påverkan (före menstruation, vid graviditet och p-piller)  

vissa mediciner

övervikt

hjärtsvikt

njursvikt

blodpropp

skadade vener (kan hindra normalt tillbakeströmning av blod från benen)  

När bör du söka vård?
    Vid akut svullnad i det ena benet.

Vid ihållande svullnad i benen (flera dagar och veckor).

www.varden.se/hitta/svullna-ben-s (se nedan)

Symtom på svullna ben

Det tydligaste symtomet på svullna ben är att benen känns större än normalt.

Vid lymfödem kan huden bli tjockare och kännas spänd.

Benen känns tunga.

Venösa ödem ger ofta svullna fötter och anklar.

Orsak till svullna ben

Svullna ben kan vara något som är harmlöst och normalt, efter till exempel en längre flygresa under vilken du inte kunnat röra på dig. Det är också normalt att få svullna ben under graviditeten, på grund av förändringar i blodcirkulationen.

Om du har problem med svullna ben utan att det finns en uppenbar orsak beror det förmodligen på att du har lymfödem, lipödem eller venöst ödem. Lymfödem beror på att lymfvätska samlas mellan huden och muskulaturen på grund av att den inte cirulerar som den ska. Venöst ödem innebär att vätska pressas ut i benen för att blodet inte går tillbaka till hjärtat med tillräcklig kraft. Lipödem är en sjukdom i fettvävnaden som gör så att fettcellerna ökar i storlek i delar av kroppen.

Anonym (Ja) skrev 2023-10-27 03:38:31 följande:
    Ja.

doktor.se/fakta-rad/hjart-och-karlsjukdomar/venosa-odem (se nedan)

Den vanligaste orsaken till att venösa ödem uppstår är att du tidigare haft en blodpropp i benet. Rester från blodproppen kan hindra flödet av blod tillbaka upp till hjärtat, vilket ger ett ökat tryck i venerna i underbenet. Det i sin tur leder till att vätska från blodet pressas ut till vävnaderna och bildar ödem.

En annan orsak till ökat tryck i venerna i underbenet är om det är fel på venernas klaffar. Klaffar finns i venerna för att se till att blodet bara kan flöda i en riktning, det vill säga upp mot hjärtat. Om klaffen förstörs flödar blodet åt fel håll, vilket leder till ökat tryck i venerna i underbenet.

Symtom vid venösa ödem

Symtom som förekommer vid venösa ödem är

tunga och svullna underben

förvärrade besvär när du står en längre tid

smärtor i benen

kramper i benen, särskilt på natten

åderbråck.

Efter en tid kan det nedsatta blodflödet i venerna ge upphov till svårläkta bensåreksem och klåda.

dozapotek.se/rad-och-tips/svullna-ben.html (se nedan)

Orsaker
    Lite rörelse (långa flygturer, stillastående arbete, långvarigt sängliggande)

värme (gör att väska från blodådrorna ?läcker? ut)

åderbråck

hudinflammation

hormonell påverkan (före menstruation, vid graviditet och p-piller)  

vissa mediciner

övervikt

hjärtsvikt

njursvikt

blodpropp

skadade vener (kan hindra normalt tillbakeströmning av blod från benen)  

När bör du söka vård?
    Vid akut svullnad i det ena benet.

Vid ihållande svullnad i benen (flera dagar och veckor).
    www.varden.se/hitta/svullna-ben-s (se nedan)
    Symtom på svullna ben

Det tydligaste symtomet på svullna ben är att benen känns större än normalt.

Vid lymfödem kan huden bli tjockare och kännas spänd.

Benen känns tunga.

Venösa ödem ger ofta svullna fötter och anklar.
    Orsak till svullna ben

Svullna ben kan vara något som är harmlöst och normalt, efter till exempel en längre flygresa under vilken du inte kunnat röra på dig. Det är också normalt att få svullna ben under graviditeten, på grund av förändringar i blodcirkulationen.

Om du har problem med svullna ben utan att det finns en uppenbar orsak beror det förmodligen på att du har lymfödem, lipödem eller venöst ödem. Lymfödem beror på att lymfvätska samlas mellan huden och muskulaturen på grund av att den inte cirulerar som den ska. Venöst ödem innebär att vätska pressas ut i benen för att blodet inte går tillbaka till hjärtat med tillräcklig kraft. Lipödem är en sjukdom i fettvävnaden som gör så att fettcellerna ökar i storlek i delar av kroppen.

Ok - tack!
Svar på tråden Borde jag kolla upp detta???