• Anonym (sara)

Högt kolestrol?

Såg i min journal att man mätt kolestrol för 10 år sedan vid ett tillfälle och att det då låg på över 7, när referensvärdet var 4. Det har inte kollats upp efter det och jag vet inte varför det låg högt eller om det fortfarande gör det. Jag ska kolla upp det igen men undrar om det finns någon anledning till att värdena temporärt kan vara höga eller vad det beror på?
    När provet togs hade jag ganska lågt BMI, runt 18.5 eller så, tränade regelbundet. Var rökare vilket jag inte är idag, om det spelar någon roll.
  • Svar på tråden Högt kolestrol?
  • Anonym (sara)

Morfar dog ung av hjärtinfarkt, jag oroar mig lite därför att vi har någon familjär högt kolestrol?

• FtS70

Om det inte följdes upp ansågs det förmodligen inte vara någon fara, men bra att du har slutat röka och kollar upp det.

• Tow2Mater

Kan bero på vad du åt/äter. Ju mer dåligt fett i kosten och ju mindre fibrer, ju högre blodfetthalt kan visas.

• Sk007

Kolesterolmyten är inget att tro på.
    Oroa dig inte.

• Anonym (Me)

Mitt har varit allt från 9 till 3 så de e lite olika nu äter ja medicin för att hålla de nere :)

• Anonym (sara)
    Anonym (Me) skrev 2023-10-28 19:56:27 följande:

Mitt har varit allt från 9 till 3 så de e lite olika nu äter ja medicin för att hålla de nere :)

Ja, jag vet redan att jag inte kan äta statiner pga en genetisk faktor som jag ärvt av mina föräldrar, finns det något annat man möjligen kan få ner blodfetter med?

Jag var ju väldigt ung då, så känns lite konstigt att det var högt redan då.
  • Anonym (sara)
    Tow2Mater skrev 2023-10-28 19:06:57 följande:

Kan bero på vad du åt/äter. Ju mer dåligt fett i kosten och ju mindre fibrer, ju högre blodfetthalt kan visas.

Jag hade lite ätstörningar då. Så jag åt nog extremt "nyttigt" dvs lite fett och mycket fibrer. En del svält.
Svar på tråden Högt kolestrol?