• Anonym (Städerskan)

Min sambo städar inte

Vi är i 30 årsåldern och har bott tillsammans i 3 år.Jag börjar bli trött på att ständigt påminna min sambo om vad som behöver göras hemma,till svar får man att jag har en för hög nivå?problemet är att låter man det ligga= jag får ta allt senare ändå!
    Jag kräver inte att sängen ska vara bäddad,att det inte får ligga lite kläder i något hörn av soffan?men sängkläderna ska bytas varje vecka,disken ska inte samlas som ett berg under dagen utan man sätter i den direkt,dammsugaren ska köras 1-2 gånger per dag minst då vi har barn.Torka bordet med rengöringsmedel varje gång efter lillen ätit(så att fettet löses upp),man tvättar upp tvätt innan tvättkorgen är helt smockad.Man kastar diverse papperstussar och skräp DIREKT,inte låter det ligga på diskbänken i 4 timmar för att sedan kasta det.Kan fortsätta i evigheter..Hur får man honom att fatta? Han gör saker hemma absolut..men ofta efter att man påminner.
  • Svar på tråden Min sambo städar inte
  • Anonym (Va)

Du överdriver verkligen. Helt orimliga regler. 

• Anonym (X)

Dammsuga 2 gånger om dagen? Herregud.

• Anonym (K)

Oj, ni kommer nog att gå isär.... Sluta vara hans morsa. Antingen städar han eller inte. Om detta är en deal breaker så får ni ta ett rejält samtal. ETT. Ordnar det sig inte får du väl lämna honom.

Ursäkta att jag säger detta, men jag håller dessutom med honom om städnivån. Du verkar ha en sjukligt renlig nivå. Sängkläder är väl lite olika men man behöver verkligen inte dammsuga varje dag, än mindre två gånger om dagen! Inte ens om man har barn. Torka bordet gör man med en trasa, det måste inte vara medel för det. Sambon får väl sköta sin egen tvätt så slipper du bry dig. Men ja, skräp kastar man så klart direkt. Men sen, vem dog av att det tar ett par timmar?

/Kvinna (så man inte får skit för att män har lägre standard.....)

• MsM84

Håller med om att du har hårda minimikrav. Ge partnern helhetsansvar för vissa saker istället? T ex han ansvarar för all tvätt - du lägger tvätten i tvättkorg - resten är hans ansvar att lösa (och då får du inte gå och ställa krav på när eller hur det görs så länge kläderna inte blir förstörda). 

• Anonym (en annan fru)

Dammsuga 2 ggr /dag? 

Jag hade dumpat dig stenhårt, hatar dammsugarljud över allt annat och mår direkt dåligt så länge den är igång...

• Anonym (Milla)

Skaffa mikrofiberdukar till köket så drar de med sig fettet utan att det behövs rengöringsmedel, köp en torrmopp till golven så går det mycket fortare att få bort den värsta smutsen, och välj dina strider!

Du kommer aldrig att kunna få honom att leva upp till din standard så bestäm dig för några saker som du tycker att det är extra viktigt att han gör och släpp resten.

• Anonym (B)

Ert problem verkar inte ligga i att din sambo inte städar utan att han helt enkelt inte städar såsom DU vill att han ska städa. För ärligt talat så låter du rätt krävande. Vem kräver att ens partner ska dammsuga två gånger om dagen? :|

• Anonym (H)

Fattar inte. Blir det mer damm om man har barn? Fattar att det kan bli rörigt med leksaker som man behöver plocka upp men vad har det med dammsugning att göra 

• Anonym (B)
    Anonym (H) skrev 2023-10-29 12:45:27 följande:

Fattar inte. Blir det mer damm om man har barn? Fattar att det kan bli rörigt med leksaker som man behöver plocka upp men vad har det med dammsugning att göra 

För egen del så blir det mer smulor, speciellt när man ätit. Är barnen små, likt min 1åring, så hamnar mycket av maten gärna nere på golvet. Det är en del i processen att lära sig att äta själv men det innebär mycket spill. Detsamma gäller smuts utifrån. Vissa dagar kan hela hallen bli full med sand då vi varit och lekt i sandlådan. Nu på hösten hänger det gärna med grus, löv och annat trevligt in. 

Så jag skulle säga att barn drar med sig och även drar runt mer smuts hemma än om man inte skulle ha barn. 
  • Anonym (Milla)
    Anonym (H) skrev 2023-10-29 12:45:27 följande:

Eftersom de bara varit sambo i tre år så handlar det nog om riktigt små barn som tillbringar mycket tid kravlandes runt på golvet, så då känns det bäst om golvet är riktigt rent. Men det är ändå rätt extremt att dammsuga två gånger om dagen, tycker jag.
Svar på tråden Min sambo städar inte