Anonym (?) skrev 2023-10-31 14:29:41 följande:
Hur lång tid tar hushållssysslor?
Det här är kanske en jättekonstig fråga. Hur lång tid tar typiska hushållssysslor för dig?
Tex:
Samla ihop smutsig tvätt, slänga in i maskinen, plocka ner torr tvätt, vika in i garderober, hänga upp den blöta tvätten.
Tömma ren diskmaskin och fylla på en med smutsig disk?
Plocka och städa undan efter matlagning i köket?
Städa badrummet?
Hur mycket tid behöver du lägga på att gå runt och plocka saker?
Hur mycket tid lägger du på hushållssysslor per dag? Per vecka?
Inte så lätt att svara på egentligen. Ingen av sakerna du räknar upp tar jättelång tid i sig, men kan ta tid för att tex nåt annat måste göras först, saker läggs på hög, måste prioriteras, nåt kommer emellan etc.
Tvätten: tvättkorgen verkar vara ett mysterium för mina barn, ibland syns den, ibland inte. Favoriten är att de lägger sin hela veckas tvätt i korgen precis när jag startat vald maskin. Gärna då med tillägg att denna tröja måste jag ha ikväll!!!! Och är beredda att ta ut pågående tvätt och tvätta bara den tröjan innan all annan tvätt.
Plocka ner ren tvätt, alltså själva plockandet tar väl egentligen inte så lång tid. Jag bara väntar in i det längsta innan jag ids göra det. Ofta blir det i samband med att ny tvätt ska hängas så att hängarna behöver tömmas. Då hamnar tvätten i en mellanstation som ofta är soffan i övre allrummet. Ibland ligger tvätten där så länge att den liksom absorberas, man går helt enkelt och tar det man behöver ur högen tills högen är typ borta. Ibland hinner högen fyllas på med ännu en (eller flera) omgång innan den viks in i nåt skåp. Var och en i familjen viker sen sin egen tvätt och placerar den antingen i ett skåp (vi vuxna) eller på en stol, golvet, sängen och sen golvet (tonåringarna).
Diskmaskinen: även den är lite skum. Verkar inte gå att öppna när bara barnen (högstadieålder) är hemma. Så de måste alltså ställa all smutsig disk på bänken och invänta att någon av oss vuxna kommer hem och öppnar luckan och meddelar att nu måste den tömmas och fyllas på. Då börjar dividerande mellan barnen om vems kopp eller tallrik som är vems, vem som tömde sist, vem som inte hinner ställa in pga anledning. Denna diskussion kan ta nog så lång tid innan man får spel och ryter i ordentligt. Detta upprepas minst några ggr per vecka. Dis brukar också ansamlas i barnens rum och bäras ned i restaurangängder när de får ett ryck och ska städa. man inser plötsligt att man har 14 frukostskålar, inte bara 1.
Plocka och städa undan efter matlagning: jag gör det under tiden jag lagar maten, samt tar väl en 5-10 min efter maten. När barnen ska göra det så tar diskussionen om vem och hur och när ca 5-10 minuter. Sen vet jag inte. Tillhörande grymtningar och suckar brukar höras från köket ca 5-10 min.
Badrummet: 15-30 minuter beroende på om jag kör en vanlig städning som är toa, handfat, duschvägg, golv, eller lite mer storstädning som även innebär rengöring av avloppssilen i duschen.
Tid på att plocka saker: oändlig tid. Men oftast en stund varje dag och ett lite större sjok framåt helgen när det grott igen lite väl mycket.
Tid på hushållsarbete: den tiden har ingen börja och inget slut.