Hej TS! Har både dejtat och haft längre relation med personer med otrygg anknytning. Även jag själv har erfarenhet från min stundtals dysfunktionella barndom.
Tänker att det är möjligt och går absolut att dejta eller ha en relation med någon som har anknytningsproblem.
Vktigt att kunna sätta gränser för sig själv dock. Kanske ställa sig själv fr Vem är jag? Vad vill jag? Vad vill vi tillsammans? Kan vi tillsammans se dessa mönster och hjälpa relationen när det behövs som mest?
Det krävs mycket tålamod, respekt, acceptans, lyssnande och förståelse.
Nyckeln till en relation är att kunna uttrycka sig bra..Vad har ni för gemensamma behov och önskningar? Vad är dina egna?
Våga prata om rädslor är också en viktig bit?
Jag tänker att trygghet är nog det centrala för en person med anknytningsmönster? Finns det trygghet så kommer även tillit. Kanske att en tänker " Jag känner mig trygg med dig. Därför litar jag på dig. Vågar öppna mig för dig".
Trygghet kan även vara att om en exempelvis är ledsen över något, bara bli omhållem en stund (inget sex i såna här lägen) och att tankar på att bli lämnad, (vilket är vanligt vid mönster kring anknytning) "lugnas ner".
En liten summering kan bli:
Trygghet. Närvaro.Tålamod
Acceptans. Lyssna. Försöka förstå.
Allt detta utan att du som partner tvingas göra avkall på dig själv, din person och dina värderingar. Ditt eget mående så att säga. Bara finns där för personen som har det svårt med sin självkänsla. Mönster går att förändra. Men det tar tid och tålamod. Ibland kanske en även ger upp för lätt? Ibland kan det även hjälpa att ta hjälp av en psykolog.
TS, Du ska inte dräneras känslomässigt i din energi utan vara rädd om dig. I vilka "lägen" känner du och din kropp så? Vad har hänt i relationen med personen? När kom du fram till att du tror att hen har problem med anknytning? Hur ser dejtens övriga relationer ut? Familj? Vänner? Hat du själv någon erfarenhet av otrygg anknytning sen tidigare?
Hoppas det ska lösa sig för dig och din dejt :)