• Anonym (slut på pengar)

    Ekonomiskt stöd?

    Hej
    Mina pengar är snart slut och jag kan inte hitta vart man ska vända sig för ekonomiskt stöd. A-lassedagarna är slut och jag har inte rätt till annat stöd. Hur får man någon hjälp?

    Jag känner mig helt förtvivlad! Ingen vill anställa mig.
    Jag är sjuk och har inget att erbjuda!

  • Svar på tråden Ekonomiskt stöd?
  • Anonym (?)
    Anonym (slut på pengar) skrev 2023-11-01 08:08:52 följande:
    Ekonomiskt stöd?

    Hej
    Mina pengar är snart slut och jag kan inte hitta vart man ska vända sig för ekonomiskt stöd. A-lassedagarna är slut och jag har inte rätt till annat stöd. Hur får man någon hjälp?

    Jag känner mig helt förtvivlad! Ingen vill anställa mig.
    Jag är sjuk och har inget att erbjuda!


    Soc i din kommun
  • Anonym (Kim)

    Försörjningsstöd?

    Varför är du inte sjukskriven om du är sjuk och har haft A-kassa istället för sjukpenning?

  • Anonym (M)

    Är du så sjuk att du inte kan arbeta är det Försäkringskassan som gäller i första hand. I andra hand får du söka försörjningsstöd hos socialtjänsten i din kommun.

  • Anonym (M)

    Just det. Socialtjänsten kommer vilja att du söker bostadsbidrag från Försäkringskassan innan du får söka försörjningsstöd. Det kan vara bra att veta. 

  • Anonym (slut på pengar)

    Bostadsbidrag kan bara sökas för de under 29 eller de som har barn. 
    Jag har varken eller.

  • Anonym (Vera)
    Anonym (M) skrev 2023-11-01 08:58:22 följande:

    Just det. Socialtjänsten kommer vilja att du söker bostadsbidrag från Försäkringskassan innan du får söka försörjningsstöd. Det kan vara bra att veta. 


    Bostadsbidrag kan man bara få om man är under 30 eller har barn. 
  • Anonym (slut på pengar)

    Jag har varvat jobb,  sjukskrivning/aktivitetsersättning och csn-bidrag/lån sedan jag gick ut gymnasiet.

    Min senaste inkomst var CSN-bidrag/lån men jag fick avslag där på senaste ansökan. Så får varken A-kassa (dagarna slut), aktivitetsersättning eller CSN.

  • Anonym (?2)
    Anonym (slut på pengar) skrev 2023-11-01 14:01:22 följande:

    Jag har varvat jobb,  sjukskrivning/aktivitetsersättning och csn-bidrag/lån sedan jag gick ut gymnasiet.

    Min senaste inkomst var CSN-bidrag/lån men jag fick avslag där på senaste ansökan. Så får varken A-kassa (dagarna slut), aktivitetsersättning eller CSN.


    I 10 år? Om du är över 30? Varför är du inte sjukskriven om du är sjuk?
  • Anonym (Sommar)
    Anonym (?2) skrev 2023-11-01 15:34:27 följande:
    I 10 år? Om du är över 30? Varför är du inte sjukskriven om du är sjuk?
    Men hallå! Om man aldrig har haft någon inkomst så kan man inte placeras på någon inkomst SGI hos Försäkringskassan. Då går det inte att få några pengar därifrån.
  • Anonym (Abcde)

    jag antar att du har någon typ av diagnos eftersom du kunnat få aktivitetsersättning. Det blir ofta svårt att bli beviljad sjukersättning (tidigare sjukpension) när man fyller 30 och har du jobbat redan finns det säkert någon form av arbetsförmåga vilket ju är jättebra. När a-kassan tagit slut erbjuds man ett program hos Af - ?jobb och utvecklingsgarantin?, och då får man fortsatt pengar i form av aktivitetsstöd från Fk. Har du tackat nej till detta? Har du kanske en anhörig som kan hjälpa dig i kontakten med myndigheter? Soc ska alltid vara sista instansen.

Svar på tråden Ekonomiskt stöd?