• Anonym (Choklad)

Jag försöker att sluta med godis

Hej. Jag behöver råd från er kloka härinne. Som rubriken lyder, jag försöker att sluta med godis. Jag har alltid varit tokig i choklad men nu har det gått överstyr. Vet inte om ålder är relevant men 50+. Sista två åren har det varit helt galet. En 200 g en kväll till film är ingenting att få ner. Sista tiden har det varit 2 ibland. Alltså 400 g marabou chokladkaka. + 2 sura flaskor ibland. Jag har försökt många gånger att sluta men det går inte. Nu har jag varit utan choklad i 3 dagar. Men !! Då har jag vräkt i mig mandelkubbar, mariekex, pepparkakor och sånt som vi haft hemma. Jag känner mig som en missbrukare. Jag förstår ju att detta inte är normalt.  Har ni nåt råd att ge mig? Nu är alla mandelkubb och annat slut här så nu ska jag inte köpa hem mer sånt. Gillar inte frukt så mycket. 

vet i fasen vad jag kan ta istället. Jag försöker att sysselsätta mig med annat på kvällarna. Jag målar en massa. Jag äter aldrig godis på dagarna. Inte heller när jag målar eller gör nåt annat. Godiset är starkt förknippat med film. Och jag älskar att kolla på film på kvällarna. Åt heller aldrig godis när jag jobbade, fast en del ville bjuda. Tackade alltid nej. Det är bara när jag kollar på film. 

• Svar på tråden Jag försöker att sluta med godis
  • Anonym (Emma)

Är det för att du är hungrig?

Det jag tänker på är att du, som alla andra, riskerar att äta dig till diabetes Vilket kan ge andra bekymmer. Bra om du kan hålla dig från att köpa hem sådant du inte ska äta. Annars kan du köpa kanske köpa choklad med hög chokladhalt och hoppas att du inte gillar det.

• Anonym (Help)

Jag finner det enklare med att byta ut ovanor mot något annat. Du kanske ska testa te med socker i  stället på kvällarna framför tv:n, för att sen gradvis minska på sockret? Och när du är hungrig äta något näringsrikt för att iaf ta något sockrigt efteråt om du måste.

• Anonym (Lola Montez)

Då behöver du bryta vanan , dvs filmtittandet. Att se film/tv är triggern för att äta godis och för att sluta äta sötsaker överlag behöver du ändra din filmvana ett tag. 
    Samtidigt kan du fundera på vad denna vana fyller för syfte. Vad får dig att äta såna mängder?  Använder du film som ursäkt för att få vräka i dig godis som nån form av belöning?  Dvs Använder du samma ursäkter som en som dricker alkohol?  I så fall har du ett beroende i dig du behöver ta tag i . Kanske en form av ätstörning?  

Kort sagt. Ska du lyckas komma bort från sötsaker och slisk så måste du fundera på din inställning till fenomenet. 

• Krämare86

Svar Anonym(help) Mitt tips är du INTE slutar med godis. Det besparar dig ångesten när du får återfall.

• Anonym (R)

Popcorn istället kanske? 

brukar äta mackor med ost när jag får sug på choklad mitt i veckan. Det är lite Nyttigare iaf 

• ViltHane

Det målmedvetna sättet är att fortsätta sluta tills du slutat med det. 

Såg en dokumentär om missbruk, där olika människor försökte sluta med saker som de missbrukade. 
    En kvinna försökte sluta med shopping.
    En man försökte sluta med mat.
    Ett par försökte sluta med ciggaretter.

Alla dessa gick det jättebra för i någon månad, sen så började de alla falla dit i sitt beroende en efter en. 
    Han som åt mat blev bjuden till en kompis där han käkade mat och drack en massa öl.
    Hon som missbrukade shopping blev medbjuden till New York av en kompis och föll därmed dit igen då det förmodligen är shopping heaven.
    Och paret som försökte sluta röka de började bråka så mycket att de beslutade sig för att köpa ett paket och dela på det, sen så föll de dit.

Killen som gjorde dokumentären frågade forskarna, "Nu när alla har åkt dit igen. Är det att anse som ett nederlag?" 
    Och forskaren sa "Nej. Det är faktiskt helt normalt när det kommer till att sluta att människor faller tillbaka ett litet tag. Det onormala det är att någon lyckas sluta helt utan att falla tillbaks alls. Så man kan inte se det som ett nederlag. Nyckeln är att så fort man faller tillbaka hoppa på allting igen." 

Så nyckeln är att vara konsekvent. Efter en tid så har alla cravings blivit ersatta med något annat eller helt enkelt försvunnit. 

Det lätta sättet är nog att ersätta det med något nytt och nyttigt.
    Det betyder som någon sa att du kanske byter ut ditt sötsug mot popcorn eller morötter.. Men kom ihåg, även om du nu byter ut det mot något annat, så är det fortfarande viktigt att försöka fixa disciplin. 

Det betyder disciplin till att äta lite mindre varje gång, disciplin till att ibland helt enkelt skippa att gå och handla helt. Att bara hålla det till en gång varje lördag kanske, och någon lördag kanske skippa helt och gå på restuarang eller något istället för att skämma bort dig. 

Varje gång du lyckas med ett disciplin move så kommer det bli mer naturligt att skippa någon dag och vara väldigt mycket lättare. Det visar att du är den som bestämmer över din hjärna. Många gånger när folk handlar det dom är beroende av så går det bara på automat. 

Och som du säkert redan vet? Men man skall inte gå och handla om man är hungrig redan. Tror det stod i bibeln. 

• Mia448

Testa att lägga russin i popcornskålen och ät med popcornen. Jättegott. 

• Anonym (Choklad)

Jättebra tips allihop. Problemet är att jag aldrig äter på dagarna. J ag är aldrig hungrig på dagarna. Min kille brukar komma till mig på lunchen och då får han mig till att äta 2 mackor. Men idag har han inte varit här så jag har inte ätit nåt än. Det är inte hans jävla ansvarsområde :))) jag vet :) Det kan vara min Adhd som spökar, jag gör så mycket hela tiden, spelar piano, sorterar fröer, har växtvärk, målar tavlor, målar stenar, och just nu målar jag lerkrukor. Jag glömmer att äta. Det kan bero på att jag har Elvanse, jag vet inte riktigt. Men dålig på att äta har jag alltid varit. När jag gick i skolan gick jag alltid till bussen utan att ha ätit frukost. Mamma försökte nog men jag hittade väl på ursäkter, jag minns inte riktigt. När jag jobbade på ett psykiatriboende så äter ju en personal gratis med dom boende men jag gav alltid bort den när det var min tur. Jag vet inte vad det är för fel på mig. Jag känner mig helt sinnes. Kolossalt driven på olika projekt och glömmer alltid att äta. Vad är det för fel på mig måntro

• Anonym (N)
    Anonym (Choklad) skrev 2023-11-01 14:10:32 följande:

Jättebra tips allihop. Problemet är att jag aldrig äter på dagarna. J ag är aldrig hungrig på dagarna. Min kille brukar komma till mig på lunchen och då får han mig till att äta 2 mackor. Men idag har han inte varit här så jag har inte ätit nåt än. Det är inte hans jävla ansvarsområde :))) jag vet :) Det kan vara min Adhd som spökar, jag gör så mycket hela tiden, spelar piano, sorterar fröer, har växtvärk, målar tavlor, målar stenar, och just nu målar jag lerkrukor. Jag glömmer att äta. Det kan bero på att jag har Elvanse, jag vet inte riktigt. Men dålig på att äta har jag alltid varit. När jag gick i skolan gick jag alltid till bussen utan att ha ätit frukost. Mamma försökte nog men jag hittade väl på ursäkter, jag minns inte riktigt. När jag jobbade på ett psykiatriboende så äter ju en personal gratis med dom boende men jag gav alltid bort den när det var min tur. Jag vet inte vad det är för fel på mig. Jag känner mig helt sinnes. Kolossalt driven på olika projekt och glömmer alltid att äta. Vad är det för fel på mig måntro

Ställ in larm när du ska äta.
    Om man ej ätit på hela dagen är det inte konstigt att man överäter godis på kvällen
  • Anonym (Help)
    Anonym (Choklad) skrev 2023-11-01 14:10:32 följande:

Det känns ju uppenbart att det är därför du äter choklad framför tv:n. Ät näringsrik mat under dagen. Mackor kan bli näringsrikt om du kanske har fröknäcke med grönsaker och hummus på, kanske en smoothie till. välj inte den enkla vägen när du förbereder en måltid.
Svar på tråden Jag försöker att sluta med godis