• Tessi142

    UX designer

    Hejsan!


     


    Jag är en 20 årig tjej som nu funderar på att byta min linje från Sjuksköterskaprogrammet till UX designer på grund av att jag känner jag valt fel, jag har ett stort intresse över form samt bild (Jag gick estet- bild o form i gymnasiet).


     


    På sistone började väl verkligheten hinna ikapp mig och jag började inse att jag inte vill vara "stödjepelaren" för folk som behöver akut hjälp, jag älskar att hjälpa folk men jag vill inte göra det till min vardag.


     


    Folk som är UX designers, hur är det att vara det? Är det enkelt att hitta jobb? Är det en svår arbetsmarknad och samt om ni har sökt andra UX/UI jobb har ni upplevt dem som utmanade och svåra.


    Jag funderar just nu på att ta en YH utbildning på 1-2 år, har hört att det kan vara lite svårt att hitta jobb. Hur ska man gå till väga.


    Jag känner mig vilsen och dum att "jag ger upp" min sjuksköterska utbildning som kan ge mig garanterad jobb. Jag känner bara att jag inte kan utvecklas och blir ärligtalad väldigt demprimerad.

  • Svar på tråden UX designer
  • ViltHane
    Tessi142 skrev 2023-11-01 17:14:48 följande:

     


    Jag funderar just nu på att ta en YH utbildning på 1-2 år, har hört att det kan vara lite svårt att hitta jobb. Hur ska man gå till väga.


    Det absolut lättaste sättet att hitta jobb är att knyta kontakter där. Dvs där du pluggar. Du kommer förmodligen få prova på en massa arbetsplatser, så visar du en bra fot så har du framtiden säkrad. 

    Andra sätt att få jobb är att kolla vilka städer som har användning för folk med dom där utbildningarna. Det kan du säkert få en massa information om där med. 
  • ViltHane
    Inser att jag kanske skrev ett svar i din tråd som inte gav såvärst mycket alls och snarare kanske ledde till att tråden tystnade.. My bad..
    Men jag blev intresserad av var det kan finnas en massa utbildningar själv.
    Så jag tog mig friheten att fråga A.I var utbildningsmöjligheter och arbetstillfällen för dessa yrken i Sverige kan tänkas finnas!

    Detta blev svaret som AI gav:

    User Experience (UX) designers can be found throughout Sweden, and they often work and study in various cities across the country. Some of the key cities where UX designers are likely to work and study include:


    1. Stockholm: Stockholm is the capital of Sweden and a major hub for the tech and design industries. It's home to numerous UX design agencies, technology companies, and startups. Stockholm is also known for its leading universities and institutions, including Stockholm University, KTH Royal Institute of Technology, and Hyper Island, where students can pursue UX design-related programs.




    2. Gothenburg (Göteborg): Gothenburg is another major city with a growing tech and design scene. It hosts a range of UX design companies and offers educational opportunities in UX design at institutions like the University of Gothenburg and Chalmers University of Technology.




    3. Malmö: Malmö, located in southern Sweden, has seen a surge in the tech and design sectors. It's home to a diverse range of companies and organizations that employ UX designers. Malmö University is one of the institutions that offers UX design programs.




    4.Lund: Lund, a neighboring city to Malmö, is also part of the growing Öresund region's tech and design community. Lund University is known for offering design-related courses and programs.




    5.Uppsala: Uppsala, located not far from Stockholm, has a strong academic environment and offers design-related programs at Uppsala University. UX designers can find employment opportunities in this region.




    6. Linköping: Linköping is known for its technology and design clusters, with Linköping University offering programs in interaction design and related fields.




    7. Other Cities: UX designers can be found working in cities and regions across Sweden, depending on industry and job opportunities. It's worth exploring cities like Umeå, Västerås, and other smaller cities where tech and design communities are emerging.




    In terms of education, Swedish universities and institutions offer a variety of programs related to UX design, interaction design, and human-computer interaction. These programs are available at the bachelor's, master's, and even doctoral levels. Potential students interested in pursuing a career in UX design in Sweden can explore programs such as "Interaction Design," "Human-Computer Interaction," "Digital Media," and more, depending on their specific interests and career goals.


    It's important to check the specific program offerings and admission requirements of each institution, as they may vary. Additionally, the availability of job opportunities for UX designers often aligns with the presence of tech and design companies in a given city or region. Networking and staying informed about the local tech and design scene can help individuals connect with employment opportunities in their chosen city.

  • BuoBä

    Poängen med YH-utbildningar är att de ska utbilda till bristyrken, och att man ska ha mycket praktik så man får in en fot på arbetsmarknaden. Så är det det du vill så kör på! 

    Skillnaden i arbetsmarknad mot sjuksköterska är väl att de kan få jobb nästan överallt i hela landet, medan UX-are måste bosätta sig där det finns helst mer än ett IT-bolag. Visst kan man jobba på distans, men särskilt i början av karriären kan det vara svårt. Men det är inte bara i de största städerna det finns jobb, utan det finns "IT-hubbar" lite här och var. 

Svar på tråden UX designer