• Anonym (A)

Spiral

Jag satte in en spiral för ungefär 2 månader sedan. Det har absolut varit väldigt dåliga månader, jag har haft ont varenda dag (varit och kollat upp hos barnmorska och inget ska vara fel, hon hävdade att det kunde vara så i upp till 3 månader) och emellanåt är det stark smärta. Jag är även fruktansvärt nedstämd och upplever grova humörsvängningar, det har gått så långt att jag till viss del slutat göra saker jag innan gillat. Min hy har även blivit märkbart sämre. 
    Jag undrar dock om det är så troligt att det kommer bli bättre efter tre månader eftersom det tycks bli värre med tiden? Borde jag ringa och be dem ta ut den? Behöver verkligen råd. 

• Svar på tråden Spiral
  • Mimosa86

Nej, åk in och ta ut skiten.

jag fick jätteont och det visade sig när de tog utbuden att den hade vridits. Jag hade dessutom för liten livmoder för den varianten (de hade mätt fel då jag satte in inte långt efter sista förlossningen-.

Man ska inte behöva härda ut..

• Anonym (S)

Jag hade också tagit ut den. För ett antal år sedan gick jag alltför länge med biverkningar av hormonspiralen, bland annat massor med finnar på ryggen. Det försvann helt när jag gick och tog ut den.

• Anonym (A)
    Mimosa86 skrev 2023-11-01 20:57:48 följande:

Nej, åk in och ta ut skiten.

jag fick jätteont och det visade sig när de tog utbuden att den hade vridits. Jag hade dessutom för liten livmoder för den varianten (de hade mätt fel då jag satte in inte långt efter sista förlossningen-.

Man ska inte behöva härda ut..

Det lutar nog åt att jag gör så. Jag har kollat och de påstår att allt är som det ska, men som du säger så känns det inte värt att härda ut.
    Dock är jag lite rädd för att de ska ta ut den, det gjorde så fruktans ont att sätta in den så jag bävar för att de ska röra den igen. Tyckte du det kändes mycket att ta ut den? 
  • Anonym (mims)

Hej!
    Jag tycket att det gjorde fruktansvärt ont att sätta in kopparspiral tidigare, så bad om extra bedövning och uppmjukande salva/gel innan. Att ta ut den var inte alls smärtsamt utan bedövning, förutom att det stack till i en sekund, sen var den ute. 
    Lycka till!

• Anonym (Hej)

Vad är det för spiral? 
    Till mig sa de att det kan göra ont några dagar men det som kunde hålla på några månader var blödning som kan komma o gå. 

Gjorde de vul när du var där? Jag hade bett dem ta ut den för ont ska du inte ha så länge. 
    Att ta ut gjorde mindre ont än sätta in den för mig. Ta alvedon/ipren i förebyggande syfte när du ska ta ut den, går ju även då lite bedövning -fast det är ju inte jätteskönt-
    Ring och få ny tid tycker jag

• Anonym (Nfnf)

Ta ut skräpet. Fick livmoderinflsmmation av det , hög feber , jätteont osv.

• Anonym (A)
    Anonym (S) skrev 2023-11-01 21:03:14 följande:

Jag hade också tagit ut den. För ett antal år sedan gick jag alltför länge med biverkningar av hormonspiralen, bland annat massor med finnar på ryggen. Det försvann helt när jag gick och tog ut den.

Skönt att det gick över när du tog ut den. Hur långt efter att du tagit ut den var alla biverkningar borta? Tyckte du det gjorde ont att ta ut den?
  • Anonym (A)
    Anonym (Hej) skrev 2023-11-01 23:26:09 följande:

Vad är det för spiral? 
    Till mig sa de att det kan göra ont några dagar men det som kunde hålla på några månader var blödning som kan komma o gå. 

Gjorde de vul när du var där? Jag hade bett dem ta ut den för ont ska du inte ha så länge. 
    Att ta ut gjorde mindre ont än sätta in den för mig. Ta alvedon/ipren i förebyggande syfte när du ska ta ut den, går ju även då lite bedövning -fast det är ju inte jätteskönt-
    Ring och få ny tid tycker jag

Det är en hormonspiral. Till en början sa de några dagar till mig med, men när jag haft ont i en månad åkte jag in för att kolla att allt var bra och då sa hon att det kunde vara så i upp till tre månader. 
    Vad menar du med vul? 
    Jag har bokat en ny tid nu, är bara rädd att det ska göra ont. 

• Anonym (A)
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-11-02 16:28:02 följande:

Ta ut skräpet. Fick livmoderinflsmmation av det , hög feber , jätteont osv.

Jag har bokat tid för det nu. När jag var där sist sa det att allt var som det ska men är rädd att jag har någon infektion eller att något är fel eftersom jag fortfarande har så ont efter så lång tid. 
  • Anonym (Nfnf)
    Anonym (A) skrev 2023-11-03 22:19:24 följande:
    Jag har bokat tid för det nu. När jag var där sist sa det att allt var som det ska men är rädd att jag har någon infektion eller att något är fel eftersom jag fortfarande har så ont efter så lång tid. 

Vad bra. Nej, ont ska man inte ha. Det hade jag också. Massor med flytningar också.

Tydligen satt min fel men det hade ingen sagt innan. 

Vågar aldrig ha en igen. 

Svar på tråden Spiral