• Anonym (Trött förälder)

Grannens 3 åriga barn slåss med min 4 åring

Detta har pågått över 1 år, grannens trotsiga 3 åring bråkar, slås och skriker.

Så fort deras 3 åring inte får som hon vill så slåss det. Puttar, spottar, nyps, slåss, eller rycker saker ur händerna på andra. Senast fick min 4 åring ett slag i ögat.

Jag är så jävla trött på detta, mitt barn får inte ha sina saker i fred. De rycks ut händerna och får skit från deras 3 åringen. Mitt barn gör nada förutom att bli ledsen och vill gå hem. Så många gånger vi fått gå in och avbryta leken för att deras barn bråkat! Tycker så synd om mitt barn, vill kunna vara ute och leka men blir ledsen och vill gå in istället.

3 åringen går även på andra barn, vuxna någon gång. Men framförallt mitt barn.

Vad skall man göra? 

• Svar på tråden Grannens 3 åriga barn slåss med min 4 åring
  • Anonym (M)

Har föräldrarna inget koll på sitt barn?

• ViltHane

Du ska sluta tvinga din 4 åring att umgås med folk som slår när den är där.

Om du inte är redo att lära din 4 åring att lära andra barn en läxa igenom att slå dubbelt så hårt tillbaka. 

• Anonym (B)

Vad gör föräldrarna när barnet slåss? 

• fornminne

Prata med föräldrarna? Lek någon annanstans? Ni måste väl inte vara där 3-åringen är.

Men om ni är det, fortsätt gå in och avbryt direkt vid incidenter: 

Många barn i den åldern beter sig ibland så där, en del mer än andra. De flesta växer ifrån det. Om inte är det värre. 

• ViltHane

Om jag förstår det hela rätt så ställer TS denna fråga, för den vill fortsätta att få umgås med den ungens föräldrar?

Är det viktigare än o skydda sitt egna barn?

• Anonym (görnåt?)

Vad man gör? Om inte den ungens föräldrar gör något så får ju DU gå fram, ta tillbaka spaden och säga "Så där gör man inte". Det är helt ok att uppfostra andras barn. Då kanske dens föräldrar fattar vinken också.

• Anonym (Trött förälder)

Innan det spårar ur här, det är en granne som bor nästan bredvid vårt hus. Jag vill att mitt barn skall kunna vara ute på området och leka utan att ett grannbarn bråkar.

Inte skall vi behöva gå in för de går ut och leker oxå.

• fornminne

Ni behöver inte gå in. Gå iväg en bit? Säg till föräldrarna? Med så små barn antar jag att minst en förälder är med ute.

Är 3-åringen alltid där ni är, eller vad är problemet?

• Anonym (Doobi)

Vi hade samma problem med ett grannbarn, dock är barnen i vårt fall ett par år äldre än era. Men lösningen är att prata med föräldrarna. Och säga ifrån på skarpen till barnet. Tar treåringen ditt barns leksaker tar ni tillbaka dem och säger att hen kanske kan få prova den när ert barn lekt klart. Slåss barnet säger ni ifrån att så gör man inte och så går ni med barnet till föräldrarna och berättar vad som hänt (i lugn ton) samt att det inte får hända igen. De leker väl inte utan uppsikt?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Trött förälder) skrev 2023-11-03 17:21:29 följande:

Innan det spårar ur här, det är en granne som bor nästan bredvid vårt hus. Jag vill att mitt barn skall kunna vara ute på området och leka utan att ett grannbarn bråkar.

Nej men du måste ju sära på dem! Och det andra barnet, finns inga föräldrar i närheten? Be dem hålla sin unge borta från din (fast mer diplomatiskt uttryckt så klart). Var inte rädd för att vara ärlig med att du inte vill att ditt barn ska bli slaget!
  • Anonym (Hex)

Klä ut dig till något läskigt och skräm skiten ur snorungen. 

• Anonym (M)
    Anonym (Trött förälder) skrev 2023-11-03 17:21:29 följande:

Jag frågar igen: håller inte föräldrarna koll på sitt barn?
  • Anonym (Mamma Mu)

Jag hade absolut gått emellan och haft ett vakande öga hela tiden, helst bredvid mitt barn och snabbt som ögat sagt till det andra barnet varje gång den gått över gränsen. Finns inga vuxna som ser till sitt eget barn och markerar så FÅR man gå emellan och bryta dvs skydda ditt barn.
    Jag skulle också kunna gå till den vuxne och säga att deras barn är väldigt på ditt barn och du skulle uppskatta att de håller koll på ditt barn. 

Jag har varit med om detta med mitt barn och jag sade till,det är inte jag som ska behöva gå hem varje gång mitt barn blir ledset! 

Blev lite surt men det brydde jag mig inte om,fanns fler kompisar! 

• Anonym (Berta)

Vad gör barnets föräldrar? Det är svårt att ge råd utan att veta det. 

• Anonym (M)
    Anonym (Berta) skrev 2023-11-03 18:57:09 följande:

Vad gör barnets föräldrar? Det är svårt att ge råd utan att veta det. 

Precis vad jag undrar. Var är föräldrarna? Låter de barnet vara ute ensam? Är de med barnet ute, men tittar bort så fort det beter sig aggressivt? Säger de till barnet, men barnet lyssnar inte? TS behöver verkligen ge mer information här.
Svar på tråden Grannens 3 åriga barn slåss med min 4 åring