• Anonym (besviken)

Vill han ha flera barn, eller försöker han vänta ut tiden?

Jag och min sambo har en gemensam dotter
    som snart fyller 1 år. Han älskar henne oändligt och är en fin pappa. Vi talade innan barnet om två barn ihop, jag har två sedan innan. 

Nu när
    det
    börjar kännas aktuellt är han av annan åsikt.
    Vi bör absolut vänta,  osv. Jag är snart 40 år, han lite äldre. Jag har frågat om det är så att han ej vill ha ett till, men han svarar nej. 
    Detta är
    otroligt påfrestande för mitt
    välmående, jag har liksom absolut ingen tid att förlora.  Han säger att han förstår det,
    men att så bråttom kan det ej vara. Jag börjar misstänka att han egentligen inte vill, och jag kan inte släppa detta. Blir så ledsen. Mina två andra barn är nästan vuxna, så vår dotter växer upp ensam.

Hur skall jg lyckas släppa detta? Är så besviken. Vore lättare om han sade att han inte vill: Nu skall jag bara vänta på nåt som jag inte  riktigt vet vad det är.

Tips och råd hur vi kommer frammåt mottages.

• Svar på tråden Vill han ha flera barn, eller försöker han vänta ut tiden?
  • Anonym (Kluven)

Du får förklara för honom att JO, det ÄR så bråttom!! Fertiliteten hos främst kvinnor börjar dala från 35 års ålder. Det finns ingen garanti att du redan nu har tillräckligt många bra ägg för att få ett barn till, så ska ni ha ett till så måste ni börja nu.

Ge honom ett slutgiltigt val? Att antingen sätter ni igång med ett barn till NU eller så kommer ni inte kunna hinna få ett till. Då får du ett rakt svar och kan antingen sätta igång med bebisverkstad eller jobba på acceptansen att det inte blev fler.

Men sedan undrar jag lite över dina egna motiv till att skaffa ett barn till... Verkar som att en stor del av denna önskan är för att du tycker synd om sladdisen som växer upp ensam? Du kan inte skaffa ett "sällskapssyskon" bara för det. Det är inte katter vi snackar om här! Så om du vill ha ett barn till så borde det vara på bättre grund än så. T ex att du väldigt starkt själv vill ha fler barn. Men ärligt talat, är det inte lika bra att ni slappnar av och njuter av livet istället?

• Anonym (besviken)
    Anonym (Kluven) skrev 2023-11-04 13:41:23 följande:

Du får förklara för honom att JO, det ÄR så bråttom!! Fertiliteten hos främst kvinnor börjar dala från 35 års ålder. Det finns ingen garanti att du redan nu har tillräckligt många bra ägg för att få ett barn till, så ska ni ha ett till så måste ni börja nu.

Ge honom ett slutgiltigt val? Att antingen sätter ni igång med ett barn till NU eller så kommer ni inte kunna hinna få ett till. Då får du ett rakt svar och kan antingen sätta igång med bebisverkstad eller jobba på acceptansen att det inte blev fler.

Men sedan undrar jag lite över dina egna motiv till att skaffa ett barn till... Verkar som att en stor del av denna önskan är för att du tycker synd om sladdisen som växer upp ensam? Du kan inte skaffa ett "sällskapssyskon" bara för det. Det är inte katter vi snackar om här! Så om du vill ha ett barn till så borde det vara på bättre grund än så. T ex att du väldigt starkt själv vill ha fler barn. Men ärligt talat, är det inte lika bra att ni slappnar av och njuter av livet istället?

Tro mig jag har förklarat? Därför jag har panik och ångest. Blir bara arg av hela ämnet :(.

Jag hör vad du säger. Jag vill absolut ha ett till barn, motivens kändes rätt oväsentliga i ts. :) 
  • Anonym (Kluven)
    Anonym (besviken) skrev 2023-11-04 13:45:05 följande:
    Tro mig jag har förklarat? Därför jag har panik och ångest. Blir bara arg av hela ämnet :(.

Jag hör vad du säger. Jag vill absolut ha ett till barn, motivens kändes rätt oväsentliga i ts. :) 
    Jo men då är det väl dags att sätta ner foten då? Ge honom ett val. Du vill ha ett rakt ja eller nej. Inte där och då men han kan få en vecka på sig, t ex. Max två, för det här ska inte behöva ta så lång tid egentligen.
  • Anonym (besviken)
    Anonym (Kluven) skrev 2023-11-04 13:47:11 följande:
    Jo men då är det väl dags att sätta ner foten då? Ge honom ett val. Du vill ha ett rakt ja eller nej. Inte där och då men han kan få en vecka på sig, t ex. Max två, för det här ska inte behöva ta så lång tid egentligen.

Jag håller med dig.  Jag har mest funderat över om jag är hänsynslös som vill nu, och verkligen inte vill vänta? Att borde jag verkligen ha is i magen? 

Men det är jag som blir gammal. Inte han. Fan också.

• Anonym (Kluven)
    Anonym (besviken) skrev 2023-11-04 13:55:30 följande:

Jag håller med dig.  Jag har mest funderat över om jag är hänsynslös som vill nu, och verkligen inte vill vänta? Att borde jag verkligen ha is i magen? 

Men det är jag som blir gammal. Inte han. Fan också.

Nej jag skulle säga att du tänker klokt, för du vet ju att du inte har hur lång tid du har. Det kanske redan är för sent.... Och hans spermier tappar faktiskt också kvalitet med åldern.
  • Anonym (besviken)
    Anonym (Kluven) skrev 2023-11-04 14:04:39 följande:
    Nej jag skulle säga att du tänker klokt, för du vet ju att du inte har hur lång tid du har. Det kanske redan är för sent.... Och hans spermier tappar faktiskt också kvalitet med åldern.
    Tack för dina svar. Jag har så svårt att hålla inne mina känslor. Jag har regelbunden mens och haft lätt att bli gravid, så hoppas det
    är så ett litet tag till:
    Men alla risker ökar osv? 
    Min magkänsla säger att han inte vill, men han vägrar ocksp sterilisera sig. Känns bara fel just nu. 
  • Anonym (Kluven)
    Anonym (besviken) skrev 2023-11-04 14:17:10 följande:
    Tack för dina svar. Jag har så svårt att hålla inne mina känslor. Jag har regelbunden mens och haft lätt att bli gravid, så hoppas det
    är så ett litet tag till:
    Men alla risker ökar osv? 
    Min magkänsla säger att han inte vill, men han vägrar ocksp sterilisera sig. Känns bara fel just nu. 
    Ja jag skulle generellt säga att alla risker ökar, med individuella skillnader så klart. Huvudregeln är att efter 40 inte vänta, hellre sätta igång och försöka för det kan ta lång tid, om det alls går.
  • Anonym (Hold your horses)

Han kanske inte kan ge dig ett svar för att han helt enkelt faktiskt inte vet? 

Att få barn är ett stort steg och en stor omställning.  Hur mycket man än älskar sitt barn och kan tänka sig fler är det mycket att ta in och reflektera över när det gäller ännu ett barn att det faktiskt inte går att svara ett ja eller nej.  Man vet inte . Ena dagen är det självklart och nästa dag tänker man aldrig i livet. 

En annan aspekt är också att förhållandet påverkas. Både orken och psyket ska räcka till ännu flera vaknätter och VAB och ännu mindre sex och mindre tid för er som par. Är det värt risken? Ni vet inte heller vilket barn ni kommer få. Kolikbarn eller barn med särskilda behov.. räcker ni till?  Håller din kropp för ett till barn? Detta gör också att man inte vet och inte kan ge ett rakt besked. 

Jag tror att ni måste prata med varandra helt förutsättningslöst och utifrån ett helt annat perspektiv.  Det handlar om vad ni offrar och får betala för ännu ett barn och om det verkligen är klokt att utsätta er för det. 

• Anonym (besviken)
    Anonym (Hold your horses) skrev 2023-11-04 15:51:02 följande:

Han kanske inte kan ge dig ett svar för att han helt enkelt faktiskt inte vet? 

Att få barn är ett stort steg och en stor omställning.  Hur mycket man än älskar sitt barn och kan tänka sig fler är det mycket att ta in och reflektera över när det gäller ännu ett barn att det faktiskt inte går att svara ett ja eller nej.  Man vet inte . Ena dagen är det självklart och nästa dag tänker man aldrig i livet. 

En annan aspekt är också att förhållandet påverkas. Både orken och psyket ska räcka till ännu flera vaknätter och VAB och ännu mindre sex och mindre tid för er som par. Är det värt risken? Ni vet inte heller vilket barn ni kommer få. Kolikbarn eller barn med särskilda behov.. räcker ni till?  Håller din kropp för ett till barn? Detta gör också att man inte vet och inte kan ge ett rakt besked. 

Jag tror att ni måste prata med varandra helt förutsättningslöst och utifrån ett helt annat perspektiv.  Det handlar om vad ni offrar och får betala för ännu ett barn och om det verkligen är klokt att utsätta er för det. 

Jag förstår och hör vad du säger. Vi har ett fint förhållande och säkert mycket sex med tanke på omständigheterna. Fysiskt finns det inte hinder för en graviditet, jag är frisk och har en stark kropp. Men jag är själv rädd att desto längre vi väntar desto svårare blir allt. Jag inser också att det inte är rätt att pressa honom till ett till barn. Jag kan absolut leva med om dottern är nin sista. Men vill inte hoppas på en till om det inte sen blir det, makes sence?
  • Anonym (Löä)

Även om du blev gravid lätt med er dotter och du har regelbunden mens kan det ta tid att bli gravid om man är runt 40 så vänta inte! Ställ ultimatum att det är nu eller aldrig. 

Svar på tråden Vill han ha flera barn, eller försöker han vänta ut tiden?