• Blåbärssaft

    Lite komplimanger från killen; skapar osäkerhet

    Min kille är dålig på att ge komplimanger till mig. Jag kräver inte så mycket. Hade varit fint att höra att han tycker jag är fin när vi ska ut på middag tex. Vilket hände kanske 2 gånger/månad. Det behöver inte ens vara varje gång. Jag skulle bli glad om jag fick den komplimangen någon gång. det hade varit fint att få höra att jag är smart/duktig/sexig/vacker ja vad som helst.  Det här med att inte få någon respons/uppskattning gör mig ledsen. Jag har tänkt på det i väldigt länge. Jag börjar bli osäker på om jag är uppskattad av honom. Jag förstår att jag duger för honom för vi har det bra i övrigt, men är det just det. Jag duger men inte så mycket mer? 
    Jag ger honom komplimanger. i början mycket mer. Att jag inte får tillbaka gör att jag tyvärr inte ger lika mycket längre (även om jag fortfarande ger). 


    Vi har varit tillsamman i ca 2,5 år. Vi bor ihop sedan 2 år tillbaks. Vi har det bra i övrigt. Bråkar inte, har kul ihop. Ibland är det lite tuffare tider men mer yttre omständigheter och det fungerar fint ändå. 
    jag har pratat med honom om detta vid några tillfällen under vårt tid tillsammans. Han tar inte riktigt till sig det. Han säger att han måste ?känna? för att säga saker. en mening jag inte alls förstår men försöker förstå och kanske handlar det om att ha kontakt med den delen av sig själv. Han fokuserar på jobb, vad som ska göras just nu osv. Förstår det som att han då inte tänker på om jag är fin eller inte. Om han tycker jag gjorde något bra för relationen eller vad det än nu kan vara som en kan ge komplimanger för. 

    eftersom han inte ger komplimanger blir jag känslig för när han säger något positivt om någon annan tjej. Jag tycker också det är jobbigt att han går ut och dansar (alltså inte nattklubb utan annan pardans). Är orolig att jag inte duger och att han ska träffa någon annan. Jag själv tycker att jag är fin och vet att jag är duktig på massa saker och är perfekt som jag är. Men visst  har självkänslan fått sig en törn. Jag tror att om han visade lite mer uppskattning (behöver som sagt inte vara så mycket men något) så hade jag inte varit osäker när han pratat gott om andra tjejer eller gått ut och dansar med andra. jag märker att jag blir lite mer klängig och det är verkligen inget jag vill vara. jag tycker själv att det är otroligt avtändande! Inte en person jag vill vara. det är inte överdrivet men jag märker att jag tycker det är jobbigt när han ska åka iväg på dans till något annat land tex. jag är ofta ledsen då, istället för att tycka att det är roligt för hans skull. vilket jag skulle vilja ge och känna. 


    så hur tusan ska jag gå tillväga? kan jag tänka annorlunda även om han inte ändrar sig? 

  • Svar på tråden Lite komplimanger från killen; skapar osäkerhet
  • Fjäril kär

    Kanske faktiskt fokusera på det som är bra i ert förhållande och börja se det på ett litet annat sätt.  Ibland är det agerandet som kan vara en fantastisk komplimang.  Hur är han i övrigt som person? Vad gör han som får dig att älska honom?  Är han omtänksam? Omhändertagande?  

    Du kanske har fokus på fel saker . Komplimanger är inte bara kommentarer om utseendet utan även fina gester och kärleksfulla ord. Att kalla dig älskling och ge dig en mugg kaffe är en komplimang tex. 

    Se sammanhanget och sambandet. 

    För komplimanger i bara ord är lömska för att alla kan säga att nån är smart och vacker men att verkligen mena det krävs också en handling som bevisar orden. 

    Min exman var totalt värdelös på komplimanger om utseende och hopplös på romantik.  Men han visade sin kärlek och uppskattning i handling på ett sätt som inte kunde missförstås. Jag kände mig snygg , vacker och smart och tvivlade aldrig på det då allt han gjorde för mig just bevisade det.

  • Blåbärssaft
    Fjäril kär skrev 2023-11-04 17:53:52 följande:

    Kanske faktiskt fokusera på det som är bra i ert förhållande och börja se det på ett litet annat sätt.  Ibland är det agerandet som kan vara en fantastisk komplimang.  Hur är han i övrigt som person? Vad gör han som får dig att älska honom?  Är han omtänksam? Omhändertagande?  

    Du kanske har fokus på fel saker . Komplimanger är inte bara kommentarer om utseendet utan även fina gester och kärleksfulla ord. Att kalla dig älskling och ge dig en mugg kaffe är en komplimang tex. 

    Se sammanhanget och sambandet. 

    För komplimanger i bara ord är lömska för att alla kan säga att nån är smart och vacker men att verkligen mena det krävs också en handling som bevisar orden. 

    Min exman var totalt värdelös på komplimanger om utseende och hopplös på romantik.  Men han visade sin kärlek och uppskattning i handling på ett sätt som inte kunde missförstås. Jag kände mig snygg , vacker och smart och tvivlade aldrig på det då allt han gjorde för mig just bevisade det.


    Förstår hur du menar. Min förra kille var också värdelös på komplimanger men han fick mig ändå att känna mig fin, älskad och verkligen viktig. Precis som du säger gav han annat. Han hällde upp mjölk i kaffe, hjälpte mig om det var något jag behövde hjälp med, små saker som han gjorde för mig. Han köpte till och med blommor till mig någon gång om året (inget jag begär även om jag älskar blommor). Jag tänker så som en sund relation ska vara. Min nuvarande kille är det något annorlunda med. Jag känner mig inte särskilt viktig för honom. visst han gör då och då väldigt fina saker för mig. Tex bakade han bröd åt mig på min födelsedag till frukost. Jag blev superöverraskad och uppskattar det otroligt mycket. Väldigt fint av honom! Det var februari för 2 år sedan. Han har även gett mig en dejt i höstas som var helt drömmig ur mitt perspektiv. Jag blev så glad och kommer minnas dessa två gånger långt framöver. Ändå är det något som gör att jag inte känns viktig för honom. Kanske handlar det om en känsla om att han inte bryr sig? Jag har ju upplevt att han lite kör sitt eget race i vår relation. Det kanske hänger ihop. Kanske något i sättet hur vi är mot varandra i vardagen? Jag ska fundera. Tack för svar!
  • Fjäril kär
    Blåbärssaft skrev 2023-11-04 18:15:39 följande:
    Förstår hur du menar. Min förra kille var också värdelös på komplimanger men han fick mig ändå att känna mig fin, älskad och verkligen viktig. Precis som du säger gav han annat. Han hällde upp mjölk i kaffe, hjälpte mig om det var något jag behövde hjälp med, små saker som han gjorde för mig. Han köpte till och med blommor till mig någon gång om året (inget jag begär även om jag älskar blommor). Jag tänker så som en sund relation ska vara. Min nuvarande kille är det något annorlunda med. Jag känner mig inte särskilt viktig för honom. visst han gör då och då väldigt fina saker för mig. Tex bakade han bröd åt mig på min födelsedag till frukost. Jag blev superöverraskad och uppskattar det otroligt mycket. Väldigt fint av honom! Det var februari för 2 år sedan. Han har även gett mig en dejt i höstas som var helt drömmig ur mitt perspektiv. Jag blev så glad och kommer minnas dessa två gånger långt framöver. Ändå är det något som gör att jag inte känns viktig för honom. Kanske handlar det om en känsla om att han inte bryr sig? Jag har ju upplevt att han lite kör sitt eget race i vår relation. Det kanske hänger ihop. Kanske något i sättet hur vi är mot varandra i vardagen? Jag ska fundera. Tack för svar!
    Ja sätt dig ner och reflektera över hur ni har det och varför det ser ut så. Hur man behandlar varandra i vardagen är själva nyckeln till om komplimanger ska fungera.  
    Känner du att det skaver på olika områden kanske det är DET ni ska prata om istället för bristen på komplimanger,  för då är ju brist på komplimanger ett symptom på något annat... 
Svar på tråden Lite komplimanger från killen; skapar osäkerhet