Hur hanterar ni lögner/journalgrodor i journalen?
Själv blir jag rosenrasande av alla lögner. Har spärrat min journal.
Själv blir jag rosenrasande av alla lögner. Har spärrat min journal.
Jaha?
Pratar med vården för att reda ur varför drt blivit fel, alternativt anmäler om det är skadligt.
Att du spärrar din journal kommer ju knappast att göra att lögnerna försvinner.
Det finns två saker du kan göra.. Be dem förklara sig, varför det skriver fel och kräv att de rättar det. Hjälper inte detta så får du väl anmäla dem.
Du har alltid rätt att själv göra ett tillägg till din journal. Det är vad jag hade gjort om jag inte kunde få vårdgivaren att själv ändra det som blivit fel.
Du har alltid rätt att själv göra ett tillägg till din journal. Det är vad jag hade gjort om jag inte kunde få vårdgivaren att själv ändra det som blivit fel.
Kontakta vårdgivaren och be om att få lämna kommentar till journalen. De lotsar dig rätt och berättar hur du ska gå tillväga. När jag gjorde det fick jag skicka mina kommentarer i ett vanligt worddokument, men det kan säkert skilja sig hur de vill att man gör.
Hos oss ändrar de inte i journalen utan kommentarerna läggs in som en egen journalanteckning.
Jaha?
När någon skriver "lögner i journalen" för det mina tankar till någon som inte riktigt vill se eller förstå sina problem... Kan det vara så?
Enligt min journal ska jag vara hemma från jobbet tills läkaren meddelar mej provsvaren. Detta var 2021, har inte hört något från läkaren än :) . Ska kanske be om att få görs ett tillägg i journalen om att patienten tycker det börjar bli tråkigt att pilla navelludd hela dagarna.
När någon skriver "lögner i journalen" för det mina tankar till någon som inte riktigt vill se eller förstå sina problem... Kan det vara så?
I mitt fall var det inte så. Det var en sjuksköterska som uppmanade mig att gå in och läsa vad läkaren skrivit, för hon tyckte att det såg konstigt ut. Chef och patientsäkerhetsansvarig reagerade. IVO utreder. Skrämmande att en läkare kan göra så, men betryggande att de runt omkring reagerade.