Ångest inför långflygning, åka eller inte
På senare år har jag blivit rejält flygrädd. Har gjort sex korta flygningar inom Europa på 2-3 h sedan covid och själva flygresorna har egentligen gått bra, ingen större turbulens eller annat, men ändå är jag så orolig både innan och under flygningen. Kollar på klockan konstant, lyssnar efter konstiga ljud, kollar hur flygvärdinnorna ser ut, spanar på andra passagerare om de ser mysko ut, blir nervös när jag ska flyga annan flygplansmodell än jag jag är van vid etc... Är med andra ord lugn utåt men mår rejält dåligt inombords. Brukar även drömma då och då om att jag är i ett flygplan som kraschar.
Nu har jag fått frågan om att möta upp en vän i ett annat land vilket skulle innebära en flygresa på cirka 11 h själv och sedan åka hem tillsammans . Såklart vill jag jättegärna åka men tanken på flygresan gör mig väldigt orolig. Så orolig att jag är osäker på om jag kan åka. Ta ett glas vin eller något lugnande vågar jag inte göra när jag ska flyga så det går verkligen bort. Försöka sysselsätta mig med spel, film, poddar hjälper lite men verkligen inte tillräckligt för att jag ska må bra.
Så nu velar jag om jag ska åka eller inte... Hur mycket dödsångest är det värt att utsätta sig för när man mår så dåligt av det och i SÅ många timmar. Samtidigt, missar ju något roligt i livet annars.