• Xara

Inte välkommen till jobbet...

Suck, känner mig som en riktigt kliché: fick just veta att jag inte är välkommen tillbaka till jobbet efter föräldraarbetandet... "Du har varit borta så länge (=ett år) så det har hänt så mycket här på företaget att vi inte har någon tjänst att erbjuda dig längre." Så nu står jag till arbetsmarknades förfogande med en liten son som inte ens har börjat på dagis ännu. Besviken!!!

Vet ju att jag inte är ensam om detta, men det känns himla trist ändå. GÅR det att hitta nytt jobb nuförtiden och vill någon verkligen ha en småbarnsmamma som säkert kommer vårda sjukt barn, hämta tidigt på dagis osv de närmaste åren???

• Svar på tråden Inte välkommen till jobbet...
  • Xerxez

Vänta nu - det är väl VÄLDIGT olagligt att bete sig så som arbetsgivare. Stäm dem på åtminstone en årslön.

• qatt

Minst. Dokumentera allt och ring facket bums.

• Tess76

Om du är med i facket så ring och prata med dom. Får man verkligen göra så?

• Bumpy

Var inte ledsen, du kommer att hitta något annat istället och den som anställer dig kanske bara för några år sedan var i precis din situation, som du själv skriver, du är ju inte helt ensam om den.

Kramisar och lycka till!

• Xara

"Arbetsbrist" är inte olagligt, facket är informerat och vi har gjort upp "i godo" (=6 månadslöner).

• Sofie75

xsara, det där hände mig också, eller nästan i alla fall.

Jag har berättat under en "jobbsökar länk" om du vill läsa.
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m761100.html

Hoppas att det går bra för dig, jag håller tummar och tår.
    Lycka till!

• qatt

..men om de har arbetsbrist och du var sist anställd så har din föräldraledighet inte med saken att göra. Om de hade arbetsbrist och ville frångå turordningen så måste de betala (sex månader skulle jag inte accepterat). Det är olagligt att anföra föräldraledighet.

• Xerxez

qatt

Precis vad jag höll på att skriva... Tyvärr frånskriver man sig alla rättigheter om man för snabbt gör upp i godo.

• Frippa

Hoppas att det går bra ändå och att du hittar ett jobb.

Det är som qatt skriver, olagligt.

• Xara

Mina "rättigheter" enligt facket är 2 mån. Arbetsbrist är upp till arbetsgivaren att avgöra. Turordningsreglerna verkar kräva att jag själv letar upp någon kollega vars jobb jag tycker är likvärdigt (??) att "hota" med. Visst är jag besviken men inte SÅ bitter... . Enligt facket är 6 mån över deras förväntan.

• qatt

Okej, men då var du sist anställd och kan sparkas pga arbetsbrist, dock är det fortfarande olagligt att ta upp din föräldraledighet.

Lycka till i alla fall.

• Xara

Inte sist anställd, men vill ju ha ett "likvärdigt" jobb och samma lön... Att företaget förändras under föräldraarbetandet är ju ofrånkomligt, kanske har jag för stor förståelse för arbetsgivaren ( ) men det kan jag ju hålla med om att det inte går att bevara status quo för en tjänst i ett helt år när allt annat förändras.

Att de däremot inte kunde "hitta på" något annat att använda mig till, gör ju att jag inte känner mig speciellt eftertraktad, därav besvikelsen.

Tack snälla för alla hållna tummar (och tår!), jag letar på efter något nytt med gott mod (än så länge!)!

• flärp

Man kan använda föräldraledighet tvärtom också.

Ett företag där jag jobbat "övervintrade" en krissiutation genom att uppmuntra att de som var nyblivna pappor (och mammor) tog ut föräldraledighet. Då fanns de ju kvar i firman, men kostade inga pengar under den värsta tiden. Och gick sedan att få tillbaka -- fullärda och effektiva, istället för att sparka och sedan anställa nya som måste läras in. Smart tycker jag.

Svar på tråden Inte välkommen till jobbet...