• Anonym (Matmums)

    Måste man värma puréer?

    Har börjat introducera puré till vår snart fyramånaders (fått klartecken att ge tidigare då han är så intresserad) men min fråga är om jag kan ge ex morotspuré kall? Måste allt värmas i micron? Fick smaka katrinplommon nyss och det slank ner kanske för den va kall? Större burkar för äldre kan jag förstå man värmer ex pasta och köttfärssås 🙂 

  • Svar på tråden Måste man värma puréer?
  • Fjäril kär

    Fruktpureer "ska" väl ges kallt då det ju oftast räknas som ett sött alternativ typ mellis och efterrätt.  (Jämför med tex krämer, äppelmos och saftsoppa som vi ju äter kallt) 

    Att ge potatis och palsternacka etc kallt blir kanske inte så bra däremot då konsistensen är alldeles för stabbig och klumpig om den inte är varm och smakar helt annorlunda.  Kall mat brukar bli svårt att få ner just pga konsistensen. 

  • Anonym (Kall)

    Nu får jag väl mammamaffian på mig, men vårt barn åt all burkmat kall, eller rumstempererad var den ju. Hon åt bättre då, och varför skulle vi då hålla på att krångla med att värma. 

    Hon går nu i mellanstadiet och äter det mesta, både varmt och kallt, så det blev folk av henne också. 

  • Anonym (Mat)

    Vissa måltider bör värmas upp för konsistensen skull, exempelvis sådana med potatis i. Annars blir det rätt "torrt", nästan som att den mest smular sönder.

    Burkmat behöver inte värmas upp men det kan vara till fördel för smakens och konsistensens skull. Men jag har aldrig hört någon värma på fruktpuréer. Den har jag alltid serverat rumstempererad (när den är nyöppnad) eller kall (öppnad från kylskåpet). 

    Summa summarum; maten i barnmatsburkar är redan tillagade. Det är, vad jag vet, inte något farligt med att inte värma upp den innan förtäring.

  • Anonym (ja)
    Anonym (Matmums) skrev 2023-11-06 13:21:59 följande:
    Måste man värma puréer?

    Har börjat introducera puré till vår snart fyramånaders (fått klartecken att ge tidigare då han är så intresserad) men min fråga är om jag kan ge ex morotspuré kall? Måste allt värmas i micron? Fick smaka katrinplommon nyss och det slank ner kanske för den va kall? Större burkar för äldre kan jag förstå man värmer ex pasta och köttfärssås 🙂 


    Ja, du kan ge den kall. Du kan ge all mat kall eller varm som du vill eller vad som passar bebisen bäst. Även matburkar med typ köttfärssås är ju tillagade och kan ätas kalla om man skulle föredra det. 
Svar på tråden Måste man värma puréer?