• Anonym (Drömmare)

Att hoppa av ekorrhjulet långt före pension

Jag drömmer om den dagen man kan checka ut och sluta jobba och då vill jag inte vara 67 år utan betydligt yngre än så. Jag undrar därför om det finns några likasinnade som har någon bra plan för hur detta ska gå till och utan att förlita sig på en partner för man vet aldrig vad som kan hända i framtiden.

Jag har hört nåt om 8 mkr för att kunna leva på avkastningen men det beror så klart på ens utgifter och vad avkastningen faktiskt blir. Tänker att ett Attefallshus som man kan hyra ut är en kanonbra inkomst men då kostar så klart inköpet av fastigheten mer.

Så hur ser din plan ut för att kunna hoppa av arbetslivet i förtid? Hur gammal vill du vara när du checkar ut? Och vad vill du ägna tiden åt istället när du inte jo?bar längre? 

• Svar på tråden Att hoppa av ekorrhjulet långt före pension
  • Anonym (?)
    Anonym (Drömmare) skrev 2023-11-06 16:04:01 följande:
    Att hoppa av ekorrhjulet långt före pension

Jag drömmer om den dagen man kan checka ut och sluta jobba och då vill jag inte vara 67 år utan betydligt yngre än så. Jag undrar därför om det finns några likasinnade som har någon bra plan för hur detta ska gå till och utan att förlita sig på en partner för man vet aldrig vad som kan hända i framtiden.

Jag har hört nåt om 8 mkr för att kunna leva på avkastningen men det beror så klart på ens utgifter och vad avkastningen faktiskt blir. Tänker att ett Attefallshus som man kan hyra ut är en kanonbra inkomst men då kostar så klart inköpet av fastigheten mer.

Så hur ser din plan ut för att kunna hoppa av arbetslivet i förtid? Hur gammal vill du vara när du checkar ut? Och vad vill du ägna tiden åt istället när du inte jo?bar längre? 

En viktig faktor blir hur man vill leva efter man checkat ut.

Kunna göra resor, umgås med barnbarnen, ha ett boende där man kan ha familjehögtider och nära till servie, gå ut och äta med vänner, teater, musik, bil, golf, ridning

eller

Bo i en liten stuga på landet, odla egen potatis och ha några höns och inte mycket mera
  • Anonym (Kalle)

TS, kolla på sidan Rika Tillsammans, där finns många diskussioner om detta. 

• Anonym (Drömmare)
    Anonym (?) skrev 2023-11-06 16:08:22 följande:
    En viktig faktor blir hur man vill leva efter man checkat ut.

Kunna göra resor, umgås med barnbarnen, ha ett boende där man kan ha familjehögtider och nära till servie, gå ut och äta med vänner, teater, musik, bil, golf, ridning

eller

Bo i en liten stuga på landet, odla egen potatis och ha några höns och inte mycket mera
    Absolut. Jag är egentligen ganska billig i drift förutom mitt fritidsintresse som är ridning vilket i dagsläget kostar ca 2tkr i månaden. Sen är den stora kostnaden boendet och eftersom jag bor utanför Sthlm och vill fortsätta bo i samma område och helst i ett litet hus så jag har trädgård så kommer det kosta en slant i inköp. Har även lekt med tanken att ev hyra ut nåt rum eller dylikt.

Sen vet man inte vilka kostnader som slängs ut ens håll i framtiden. Barnen kanske flyttar bort så det blir resekostnader pga det.
  • Anonym (Drömmig)

Att hyra ut kan vara som en arbetsuppgift i sig och som man inte kan gå hem ifrån, men om det skulle medföra ett bättre liv för dig att kunna vara hemma efter en exit så kan det vara värt att ha jobbet på hemmaplan. 

Du ska fråga dig vilka dina drömmar är på sikt. Om det är att gå hemma med den frihet det innebär ska du absolut köra. 

Bloggen tid och pengar handlar om en familj som genomfört sina drömmar och ändrat sig många gånger. Idag bor de i lägenhet och jobbar, innan dess på en gård med höga kostnader efter sin exit, och innan dess någon annanstans. 

Svar på tråden Att hoppa av ekorrhjulet långt före pension