• pannkaka

Är det värt att köpa en resevagn och i så fall vilken?

Vi har en Brio Nova nu men ska ut och resa. Är det värt att köpa en resevagn eller ska vi släpa med hela Novan? Och vad är egentligen en resevagn - jag fattar inte skillnaden på paraplyvagn och sulky - är det nån skillnad?

Har ni någon att rekommendera. Jag vill inte lägga ut så mycket pengar, men det måste finnas liggläge på vagnen för dottern är bara 5 mån.

• Svar på tråden Är det värt att köpa en resevagn och i så fall vilken?
  • Dixie

det beror ju lite på hur och var ni ska resa?

Vi har köpt en carena easy att ha som resevagn, den har nästan fullt liggläge, väger inte så mycket och har fungerat mycket bra hittills.

• aabb

paraplyvagn blir långt som ett paraply och sulky som en resväska i format när man fäller ihop vagnen... Vi funderar oxå på hur vi ska göra... Finns ju lätta paraplyvagnar kring 6 kilo medans Carenan väger kring nio - blir ju inte så stor skillnad då mot Novan...

• shims

Jag var i Paris nyligen med min då 5-månaders dotter. Med oss hade vi vår Nova som hemma känns ganska smidig men där kändes det som att dra runt på en otymplig koloss! Ska ni resa i stadsmiljö rekommenderar jag dig att ta med en mindre vagn med svägbara framhjul och ev. en bärsele el. dyl.

• Tjohalia

Jag tycker ju att min nova är alldeles för klumpig för att gå på stan med så vi ska skaffa en sulky av den anledningen... så jag skulle nog satsa på en om ni ska ut och resa!

Det finns en hel uppsjö av olika vagnar i varierande prisklasser där dom dyraste (sulkys paraplyvagnar) kostar kring 2000. Vi har bestämmt oss för en lite rejälare variant för 1900 (en graco vagn) men då ska vi ju som sagt var bara ha den här hemma på stan.
    Nackdelen med en sån vagn till ett så litet barn som bara är 5 månader är ju att vagnen blir framåtvänd. Framåtvänd vagn rekomenderas från ca 1 års ålder pga att barnet får för mycket synintryck i en framåtvänd vagn och att dom inte kan vila blicken på dom trägga föräldrarna. Men om vagnen bara ska användas lite så gör det kanske inte så mycket...

• pannkaka

Vi ska till Mallorca ska jag kanske tillägga.

• pannkaka

Vad är bäst på resa då? Paraplyvagn eller Sulky?

• aabb

paraplysulkys blir ofta mindre och lättare, men det beror på märket och så...sen är det ju olika kvalitet, olika finesser...så det beror på vad ni vill ha för nåt...

Svar på tråden Är det värt att köpa en resevagn och i så fall vilken?