• Anonym (Tycker synd om)

Tycker synd om honom

Alltså jag har verkligen påriktigt problem med att jag känner för mycket empati. Jag har precis avslutat en relation med en person som misshandlat mig psykiskt och ibland även fysiskt. Skrikit sjukt grova och elaka saker om mig, mitt barn och anhöriga. Men ÄNDÅ så kan jag inte sluta tycka synd om honom! Tänker "vad gör han nu" "nu sitter han där ensam i sin lägenhet" undrar hur han mår, om han är ledsen osv. tycker tillochmed synd om honom för att han har den här problematiken med att kontrollera sitt humör. Går igenom saker jag gjort som sårat honom och får skuldkänslor även lm de inte är i närheten av vad han gjort. Jag blir så trött på mig själv, varför tycker jag synd om honom!!! Den här känslan äter upp mig. Någon som känt likadant?

• Svar på tråden Tycker synd om honom
  • Anonym (orion)

Kallas medberoende. Och det beror inte på att du 'känner för mycket empati' och att han 'inte kan kontrollera sitt humör'. 

• Eurydike

Det är tyvärr vanligt att man känner så när man lämnar en destruktiv relation. Som skribenten innan skrev så kallas det medberoende. Jag kände precis så när jag lämnat mitt ex som misshandlat mig både fysiskt och psykiskt. Han hade hotat med att ta livet av sig om jag lämnade honom och det ville jag inte att han skulle göra. Tack och lov lämnade jag honom ändå! Och ja, han lever än idag.

• Anonym (Inte ditt ansvar)

Att känna empati är ju naturligt, och kan tänka mig att det många gånger blir ännu värre när man varit i en destruktiv relation. Han är dock en vuxen man och måste ta ansvar för sitt eget mående och sina handlingar. Det finns inga ursäkter för att beté sig som han gjort och att du tycker synd om honom hjälper ingen (även om det såklart lättare sagt än gjort). Vad du än gör, inled inget mer med honom av empatiskäl, det är så lätt att falla tillbaka och det gör det bara svårare för alla inblandade. DItt eget mående är viktigast, och ditt ansvar är att försöka fokusera på att själv må bra. Förhoppningsvis kanske han lär sig något av det och börjar jobba på sig själv.

• Anonym (A)
    Anonym (orion) skrev 2023-11-07 21:05:16 följande:

Kallas medberoende. Och det beror inte på att du 'känner för mycket empati' och att han 'inte kan kontrollera sitt humör'. 

Håller med
Svar på tråden Tycker synd om honom