• Anonym (Pappa 40plus)

Dagens barn? Kan dom inte leka själva?

Okej, allting var absolut inte bättre förr, det är inte det jag säger. Och skolan var absolut inte bättre förr i alla avseenden heller. Snarare tvärt om!

Men okej, jag blev farsa ganska sent i livet och har nu två små barn. Sex år och tre år. 

Varje gång jag går till lekparken med barnen, vilket sker nästan dagligen så är det ett himla tjatande. När jag var liten och fick besöka en större lekpark var det en kul grej vad jag kan minnas. Men mina barn börjar direkt tjata på mig, i stället för att leka lite själva? Ett oerhört uppmärksamhetsbehov verkar dom ha..

Det är -pappa titta, pappa kolla, pappa kan du hjälpa, pappa kolla här, titta på mig, pappa hjälp, pappa pappa pappa, pappa titta, pappa kan du? Pappa hjälp mig, pappa kolla när jag gör det här, pappa ska vi? papp kan du göra, pappa jag vill.. 

Efter en liten stund förklarar jag TYDLIGT att det är Ni som är barn. Vi går till lekplatsen för att ni barn ska leka, inte för att jag som vuxen ska ha roligt. Lek nu!

Då leker de själva nån minut, sen fortsätter tjatet. Är det bara mina barn som är såhär?

• Svar på tråden Dagens barn? Kan dom inte leka själva?
  • Anonym (Mamma)

Antagligen vad dom är vana vid. Mina barn har fått leka själva o har inte tjatat på mig men jag ser att andra barn gör de

• Anonym (Pappa 40plus)

Mina båda föräldrar var lärare när jag var liten, men det var länge sedan så dagens skola var också lite obekant för mig. Det är ju fler fritidsledare än lärare?

Oerhört mycket personal är det i de lägre årskurserna. I alla år har man hört om nedskärningar och personalbrist men det kryllar ju av vuxna med reflexväst och namnbricka på skolgården. Helt ofattbart! Vad kostar det? Vem betalar? Jag säger inte att det bara är av ondo, men helt olikt det jag växte upp med. En skolgård i princip helt utan vuxna. Det var absolut inte jättebra det heller, men nu går det väl nästan över styr?

• Anonym (Pappa 40plus)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-11-08 15:48:50 följande:

Antagligen vad dom är vana vid. Mina barn har fått leka själva o har inte tjatat på mig men jag ser att andra barn gör de

Jag har aldrig hindrat barnen att leka själva och hemma leker de faktiskt mycket på egen hand. Men så fort vi kommer ut?
  • Henke81
    Anonym (Pappa 40plus) skrev 2023-11-08 15:50:32 följande:

Mina båda föräldrar var lärare när jag var liten, men det var länge sedan så dagens skola var också lite obekant för mig. Det är ju fler fritidsledare än lärare?

Oerhört mycket personal är det i de lägre årskurserna. I alla år har man hört om nedskärningar och personalbrist men det kryllar ju av vuxna med reflexväst och namnbricka på skolgården. Helt ofattbart! Vad kostar det? Vem betalar? Jag säger inte att det bara är av ondo, men helt olikt det jag växte upp med. En skolgård i princip helt utan vuxna. Det var absolut inte jättebra det heller, men nu går det väl nästan över styr?

Ja det är galet mycket personal. Har också reagerat lite på det, men tycker samtidigt det är bra också. Särskilt när dom är små
  • Henke81
    Anonym (Pappa 40plus) skrev 2023-11-08 15:46:12 följande:
    Dagens barn? Kan dom inte leka själva?

Okej, allting var absolut inte bättre förr, det är inte det jag säger. Och skolan var absolut inte bättre förr i alla avseenden heller. Snarare tvärt om!

Men okej, jag blev farsa ganska sent i livet och har nu två små barn. Sex år och tre år. 

Varje gång jag går till lekparken med barnen, vilket sker nästan dagligen så är det ett himla tjatande. När jag var liten och fick besöka en större lekpark var det en kul grej vad jag kan minnas. Men mina barn börjar direkt tjata på mig, i stället för att leka lite själva? Ett oerhört uppmärksamhetsbehov verkar dom ha..

Det är -pappa titta, pappa kolla, pappa kan du hjälpa, pappa kolla här, titta på mig, pappa hjälp, pappa pappa pappa, pappa titta, pappa kan du? Pappa hjälp mig, pappa kolla när jag gör det här, pappa ska vi? papp kan du göra, pappa jag vill.. 

Efter en liten stund förklarar jag TYDLIGT att det är Ni som är barn. Vi går till lekplatsen för att ni barn ska leka, inte för att jag som vuxen ska ha roligt. Lek nu!

Då leker de själva nån minut, sen fortsätter tjatet. Är det bara mina barn som är såhär?

Barn är olika. jag har ett barn som är precis sådär som du beskriver medan syskonet är precis tvärt om. Vad jag gjort för skillnad mellan dom har jag ingen aning om, men barn är olika av sig själva också. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Pappa 40plus) skrev 2023-11-08 15:50:32 följande:

Barnsynen har ju förändrats och det som du som vuxen i skolan förväntas göra är ju mer och på ett annat sätt än tidigare. Samtidigt jobbar man ju med "inkluderande klassrum" vilket innebär att ALLA barn, oavsett svårigheter eller diagnoser ska vara inkluderade i klassrummet. Därför behövs ju mer resurser. När jag gick i skolan på 90 talet fanns det "spec- matte" och "obs- klass". 

Jag minns det som du, de va kanske en vuxen ute på rasten som stod helt ointresserade i ett hörn bland vad som kändes som flera hundra barn. Samtidigt minns jag massor med mobbning, utfrysning, knuffar och fula ord som sades som aldrig fick en reaktion från någon vuxen för ingen va där och såg drt hända. Jag kommer inte ihåg en enda gång en vuxen gått in och stoppat en mobbingsituation. Jag hoppas att det är bättre idag!
  • Anonym (jomentjenavisstsäkert)

Som om detta skulle ske, barn som är barn och vill vara med sin pappa på lekplatsen men denne rabblar personaltäthet på skolgården....

• Fjäril kär

Aldrig tänkt tanken att barnen faktiskt vill ha med sin pappa på leken som omväxling? Varför måste barnen alltid leka själv överallt hela tiden? 

Dom tjatar av en anledning.   Att interagera med sina barn är viktigt.  Lek är också lärande och viktigt.  

• Anonym (Granbarr)

Jag fattar inte.. vad har stora barngrupper och pedagogers antal att göra med hur dina barn agerar på en lekplats?  

Lek med dina barn istället,  dom vill ju rätt uppenbarligen ha din uppmärksamhet . 

• Anonym (Vår)
    Henke81 skrev 2023-11-08 16:04:26 följande:
    Barn är olika. jag har ett barn som är precis sådär som du beskriver medan syskonet är precis tvärt om. Vad jag gjort för skillnad mellan dom har jag ingen aning om, men barn är olika av sig själva också. 
    Så har det varit mellan barnen, som du skriver så beror det väl på att barn är olika. 
Svar på tråden Dagens barn? Kan dom inte leka själva?