• Bambino18

    Munkpeppar?

    någon som vet om man ska ta munkpeppar efter äl?
    jag har haft en strulig cykel där ägglossningen inte velat komma så är idag på cd 42 och tog min första munkpeppar tablett igår, idag fick jag positivt på äl test (beror nog inte på munkpeppar men man vet aldrig) men ska jag fortsätta nu ändå eller hur ska man göra? Skadar det att fortsätta fram tills mensen eller en graviditet uppstår? 

  • Svar på tråden Munkpeppar?
  • EnAnonumius
    Bambino18 skrev 2023-11-09 09:07:46 följande:
    Munkpeppar?

    någon som vet om man ska ta munkpeppar efter äl?
    jag har haft en strulig cykel där ägglossningen inte velat komma så är idag på cd 42 och tog min första munkpeppar tablett igår, idag fick jag positivt på äl test (beror nog inte på munkpeppar men man vet aldrig) men ska jag fortsätta nu ändå eller hur ska man göra? Skadar det att fortsätta fram tills mensen eller en graviditet uppstår? 


    Hittade lite info om munkpeppar på

    "Graviditets kollen" hemmsida.

    Skrolla neråt så finns infon där.

    https://www.graviditetskollen.nu/produkter/kosttillskott-for-dig-som-vill-bli-gravid/halsokost/munkpeppar-lamberts-agnus-castus

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • lipa3646

    Jag har ätit mp och jag har fått infon att man kan äta den hela cykeln men man ska sluta om man blir gravid för att det ej finns studier på hur detta påverkar fostret. 


    jag fick dock sluta efter tre månader då jag fick rejäla depritionsperider av mp men detta försvann direkt när jag slutade 

    hoppas detta hjälpte dig 

  • 19977

    Om du potentiellt sett kan vara gravid så ska du inte förtära munkpeppar. Alltså ska du inte inta munkpeppar efter ägglossning. Det räknas som en ört och det ska man vara försiktig med under graviditet enligt Livsmedelsverket.

    Generellt sett kan man ta munkpeppar från första mensdagen fram tills ägglossningsdagen för att under denna period sänka halterna av prolaktin i kroppen. Höga halter av prolaktin hindrar ägglossning, därför brukar man vilja ta munkpeppar INNAN ägglossning för att få igenom själva ägglossningen. När ägglossningen väl har skett finns inte syftet kvar med att inta munkpeppar. Antingen blev du gravid eller så kommer mensen inom 2 veckor. Detta brukar vara syftet med intaget av munkpeppar när man vill få till en graviditet iaf.

    Munkpeppar = sänker hormonet prolaktin i kroppen.
    Prolaktin utsöndras när man ammar bland annat. Stimulering av brösten.

Svar på tråden Munkpeppar?