Alternativa förklaringar till övervikt?
Jag är intresserad av näringslära, äter mycket nyttigt och tränar flera gånger i veckan, både cardio och styrketräning MEN jag går inte ner i vikt.
Det är otroligt frustrerande att jag inte märker mer än marginell skillnad. Jag inser förstås att det tar tid men när man har hållit på i ett år med träning och nyttig mat utan att något händer så måste något vara fel.
Jag skulle vilja ha tips på andra orsaker som försvårar viktnedgång. Jag överväger att söka hjälp via vården men behöver mer att gå på.
Så om vi bortser från de vanliga orsakerna till övervikt en stund så skulle jag vilja ha tips om annat som kan försvåra min viktnedgång.
Jag har främst problem med fett på mage, överarmar och lår.
Min fysiska hälsa:
1. Jag har Hypotyreos. Det här skulle kunna vara en uppenbar förklaring men jag får Levaxin och min läkare vill inte höja dosen. När jag fick testa en högre dos blev jag mycket piggare men enligt mina blodprover fick jag för mycket Levaxin och gick tillbaka till den vanliga dosen (tyvärr).
2. Jag är 54 och i klimakteriet även om det enda jag känner av är att mensen har upphört. Jag har dessutom tagit bort ena äggstocken på grund av en cysta (inte cancer) så hormonerna kan vara i obalans.
3. Jag har för högt blodtryck och medicinerar mot det också. Enligt läkaren handlar det om ärftlighet i mitt fall. Hon har inte ens nämnt min övervikt men det är förstås inte bra.
4. Jag har även B12-brist som jag får regelbundna sprutor för (kan inte tillgodogöra mig det på annat sätt).
Min mentala hälsa:
Jag har levt under extrem stress i många år av yttre orsaker. Det har bland annat varit svåra trauman och jag har gått i terapi för att hantera det.
Idag mår jag mycket bättre men jag kan se att problemen med övervikten började under de här svåra åren.
Jag har alltid varit smal tidigare men under den här perioden tog jag inte hand om mig själv alls, tränade inte och åt en massa skräp.
För första gången i livet fick jag mage. Jag har alltid haft platt mage även efter min graviditet men det var som om det mesta fettet samlades på magen. Det var alltså långt före klimakteriet.
När jag var totalt utbränd fick jag Voxra som jag fortfarande tar. Då gick jag faktiskt ner en del i vikt men det stannade av på nivån jag är nu.
Idag mår jag mycket bättre och tar alltså hand om mig själv med både träning och vikt.
Jag vet inte vad jag väger just nu men det har inte så stor betydelse i det här sammanhanget. Jag ser jag att jag behöver gå ner. Jag är inte kraftigt överviktig utan ?lätt överviktig? enligt min läkare.
Det gör saken på ett sätt ännu värre för det borde inte vara svårt att bli av med extrakilona men det händer ingenting.
Vad har ni för råd utifrån ovanstående? Då menar jag inte diet och träning för det har jag stenkoll på och fortsätter förstås med det utan om min övervikt kan bero på andra orsaker.