• Jasmineee

    NIPT via vasamamman eller babyscreen?

    Hej!

    Jag har bokat nipt till nästa fredag när jag är i v 10+0. Jag har bokat både hos vasamamman och via babyscreen då jag inte kan bestämma mig vart jag vill göra det, och måste såklart avboka en av tiderna. 


    Vad är era erfarenheter av båda ställena? 
    Babyscreen är ju 1000 kronor billigare, men svarstiden är 10 dagar, medan vasamamman har svarstid på 3-5 dagar men vet inte om det är värt 1000 kr mer? 


    En annan orsak till att jag tvekar är att babyscreen känns som en aning mer ?oseriöst? ställe medans vasamamman känns seriöst och att man kan lita på dom men jag vet inte riktigt vad jag grundar det på, det är säkert helt obefogat? Ge mig gärna era erfarenheter från båda ställena tack!


     

  • Svar på tråden NIPT via vasamamman eller babyscreen?
  • Anonym (Vasamamma)

    Jag gjorde Nipt hos Vasamamma i måndags, dock ej fått svar än?. Så hoppas jag får det imorgon? Blir på dag 6 isåfall (tog med snabbsvar). De sa att jag borde fått det på fredagen, men icke.


    Fick jättefint bemötande så har absolut inget att klaga på ang besöket där. 

  • Panacea

    Jag är nöjd med babyscreen. Gjorde nipt 31/10 och fick svar exakt 10 dagar senare 11/11. Passade på att ta reda på kön också. Det var en väldigt liten klinik, men upplevde att de var professionella. Både receptionisten och den som tog blodprov var jätteinformativa och förklarade exakt vad som skulle ske och vad jag skulle vänta mg. Tog enbart blodprov och betalade strax under 5000kr (Hade gjort TUL precis innan)

  • Anonym (Vasamamma)

    Fick svar från Vasamamma idag, så 6 hela arbetsdagar om man nu räknar måndagen som dag då jag tog provet. Annars blev det fem. Är hur nöjd som helst och kan varmt rekommendera att göra NIPT där. Sen kan vi ju alla tycka vad vi vill om priset, det är ju som det är oavsett vad vi tycker. 

  • Jasmineee

    Tack för era svar!

    Jag kommer också bara göra själva provet då jag gjort 3 st ultraljud redan varav den senaste idag, så jag vet att jag kommer vara prick 10+0 på fredag.

    På vasamamman så står det att om provet inte går att analysera så får man göra om det kostnadsfritt, vet ni om det gäller samma för babyscreen? Tänker att jag får kontakta dom och dubbelkolla det. För det kan ju också vara en aspekt att ha i åtanke, i och med att jag vill göra testet så tidigt som möjligt och är lite rädd för risken att testet inte ska gå att analysera då även om dom båda utlovar att det ska gå vid 10+0. Läste även att hos vasamman räcker det med 1% DNA, medans babyscreen kräver 4%.

  • Grumsan

    Jag hade absolut inte gjort NIPT på Babyscreen... Oseriös klinik och ingen garanti att det ens är fostrets DNA de analyserar. Kan lika väl bara vara en analys av ens eget DNA. Hade helt klart lagt lite mer pengar på att få en provresultat jag kan lita på hos riktiga barnmorskor. Jag har själv gått till kliniker via fostertest.se har varit supernöjd med svarstid och kvalitet.

Svar på tråden NIPT via vasamamman eller babyscreen?