• Anderssjogren

"Alla är feminister tills det är dags att skotta snön"

Hej!

Jag är helt för att män ska hjälpa till mer i hemmet med t.ex disk och städ. En viktig del av samhällsutvecklingen. En sak jag vill diskutera är obetalt arbete som män utför, och som inte förväntas av kvinnor.
    T.ex
    - Skotta snön
    - Bilunderhåll
    - Montera möbler / reparera saker

Det är bra att se till att män gör mer av det kvinnor ofta blir tvungna att göra, men borde inte kvinnor också förväntas göra det arbete som män annars gör obetalt?

• Svar på tråden "Alla är feminister tills det är dags att skotta snön"
  • Överste Senap

Min fru har inga problem med att skotta snö och hon är händigare än jag vad gäller reparationer.

• SierraLeone

Min kära sambo gör inget av de sakerna ensam utan vi delar lika på alla uppgifter i hemmet. Min sambo vet inte ens hur han ska hantera bilunderhåll utan vi skickar in bilen till verkstan och sedan delar lika på vad det kostar. 

• rosesarewhite

Skotta snö, reparera bilar och renovera möbler, görs detta varje dag? Disk, städ, tvätt och matlagning görs VARJE dag och tar minst 1 h om dagen, mer kanske 1,5 h. Så 10 h/v minst.

Jag vet ingen man eller kvinna som skottar snö, fixar med bilen eller bygger möbler 10 h i veckan året runt. Så det är inte jämförbart.

• rosesarewhite

Ska tillägga att jag kvinna skottar snö, klipper gräs, bygger möbler, rensar avlopp, borrar upp hyllor, spikar tavlor, möblerar om osv när det behövs. Varför skulle jag inte kunna göra detta?
    Laga bilen gör jag inte men av alla män jag känner vet jag endast två som gör detta själva, och de har ett stort bilintresse. Alla andra män och kvinnor lämnar in bilen till bilmekanikern.

• Magical
    Anderssjogren skrev 2023-11-12 19:01:36 följande:
    "Alla är feminister tills det är dags att skotta snön"

Hej!

Jag är helt för att män ska hjälpa till mer i hemmet med t.ex disk och städ. En viktig del av samhällsutvecklingen. En sak jag vill diskutera är obetalt arbete som män utför, och som inte förväntas av kvinnor.
    T.ex
    - Skotta snön
    - Bilunderhåll
    - Montera möbler / reparera saker

Det är bra att se till att män gör mer av det kvinnor ofta blir tvungna att göra, men borde inte kvinnor också förväntas göra det arbete som män annars gör obetalt?

Nu försöker du väl ändå så du blir blå. Lite larvigt ändå. 

Finns massor av kvinnor som skottar snö, monterar möbler och jo, kan ordna med bilunderhåll. Skulle tro de flesta, både män och kvinnor lämnar in bilen på verkstad nu för tiden. 
  • SierraLeone
    rosesarewhite skrev 2023-11-12 19:19:12 följande:

Ska tillägga att jag kvinna skottar snö, klipper gräs, bygger möbler, rensar avlopp, borrar upp hyllor, spikar tavlor, möblerar om osv när det behövs. Varför skulle jag inte kunna göra detta?
    Laga bilen gör jag inte men av alla män jag känner vet jag endast två som gör detta själva, och de har ett stort bilintresse. Alla andra män och kvinnor lämnar in bilen till bilmekanikern.

Samma här. Vi kvinnor är kapabla till en hel del och det verkar som att TS inte är riktigt uppdaterad över hur det ser ut i de flesta relationer nuförtiden. 
  • Mortiscia80

Vadå "hjälpa till"....? Man ska dela på sysslorna. Ibland kan det innebära att mannen tar de saker som kvinnan bara inte rent fysiskt klarar av. Det är inte något fel på jämställdheten för det.

• Studentpappa
    SierraLeone skrev 2023-11-12 19:26:04 följande:
    Samma här. Vi kvinnor är kapabla till en hel del och det verkar som att TS inte är riktigt uppdaterad över hur det ser ut i de flesta relationer nuförtiden. 
    Fast det vet ju alla som bor i hus att det bara är på FL kvinnor snickrar, jag har bott i hus i +40 år. Jag har aldrig sett en kvinna snickra, på sin höjd måla. Så där verkar gränsen gå.

Varken morsan, syrran, kompisars mammor, grannar, kollegor eller min egen sambo gör det. Tänk den dag man hör i fikarummet, en kvinna som tagit ledigt från jobbet ett halvår för att bygga sitt hus och gjort det mesta själv och med hjälp av sina tjejkompisar. Då kan vi börja snacka att det tagit sig!
    Ride it like you stole it
  • Tecum

Jag gnäller inte över att göra fysiskt krävande saker som kan vara onödigt tunga för en fysiskt svagare person. Att kräva 50/50 där är lika dumt som att göra det i hushållet, alltså bara ett sätt att avsiktligt missförstå jämställdhet. Min fru får lätt on ti armbågen om hon gör sådant som att skotta snö, det vore korkat och elakt av mig att kräva det. Man ska hjälpas åt i en relation och var och en gör det de är bäst lämpade för och trivs med.

• Ellie
    Studentpappa skrev 2023-11-12 19:57:47 följande:
    Fast det vet ju alla som bor i hus att det bara är på FL kvinnor snickrar, jag har bott i hus i +40 år. Jag har aldrig sett en kvinna snickra, på sin höjd måla. Så där verkar gränsen gå.

Varken morsan, syrran, kompisars mammor, grannar, kollegor eller min egen sambo gör det. Tänk den dag man hör i fikarummet, en kvinna som tagit ledigt från jobbet ett halvår för att bygga sitt hus och gjort det mesta själv och med hjälp av sina tjejkompisar. Då kan vi börja snacka att det tagit sig!
    Jag bor i hus. Jag skottar snö och bygger möbler tillsammans med min man. Vi har målat om 5 rum... eller rättare sagt JAG har gjort det. Min man brukar stå en stund med roller i handen men jag planerar, slipar, spacklar, tejpar, köper färg och målar det mesta. Jag har haft kontakt med elektriker för diverse jobb. Jag fixar ny tvättmaskin, diskmaskin etc.
    Jag klipper träd/buskar i trädgården, min man klipper oftast gräset. Snickra har ingen av oss haft behov av.

Jag känner varken man eller kvinna som tar ledigt ett halvår för att bygga hus. Däremot har jag ett par kvinnliga kollegor som varit väldigt aktiva i deras husbygge, som dock genomförts av byggfirmor.

Bilar lämnar vi in till verkstaden.
Svar på tråden "Alla är feminister tills det är dags att skotta snön"