Hur ser en färgblind?
Hejsan, ursäkta min dumma fråga, men jag undrar hur en som är färgblind ser. Ser Ni allt i svart/vitt eller hur är det?
/ ovetande tönt
Hejsan, ursäkta min dumma fråga, men jag undrar hur en som är färgblind ser. Ser Ni allt i svart/vitt eller hur är det?
/ ovetande tönt
Näe, men tex så blir röda färgtoner mer brunaktiga....
vad jag vet så ser man inte vissa färger...
min morfar är färgblind och han ser inte grönt och rött....så han blandar ihop dom jätteofta...
man märker det när mormor skickar ut han till att plocka tomater på sommaren...
det är väl rött och grönt färgblinda har svårt att se?
Men jag vet en som var helt färgblind så han såg allt i svartvitt men det är nog väldigt ovanligt!
Det finns lite olika former av färgblindhet, va?
Om jag inte missförstått det hela så är den variant som (bara eller nästan bara) män kan få i alla fall sådan att rött och grönt är svårt att se skillnad på, särskilt om de förekommer tillsammans.
Men det är bara vad jag har hört.
Aha så man kan inte vara helt färgblind då eller? Alltså färgblind gällande ALLA färger?
LindizJ
Ah okey, ja är man inte van vid att se färger så kanske det inte stör heller..men jag skulle nog gråta om jag skulle bli det nu tror jag!
jag har en kompis som påstod att en släkting till henne var helt färgblind när det gäller alla färger..men jag vet ju inte!
www.medocular.se/ogonfakta/fargblindhet/index.html
(Så jo, total färgblindhet existerar nog. Det har tydligen ett namn, i alla fall! )
en kille som gick klassen över mig är färgblind och i mellanstadiet retade de honom för detta, kunde komma med en röd jacka och fråga " Vad är det här för färg?"
Elakt ju!
danbala, tack för den bra länken!
Känner en och den enda färg han kan se är blått.
Och skulle någon hälla ut röd färg på gräsmattan så skulle han inte se det.