• Anonym (Signe)

Någon som har haft problem med hårsäcksinflammationer? Hur blev ni av med det? Tips?

Jag har en kraftig inflammation i vad jag själv tror är en hårsäck eller ett ingrott hårstrå or whatever. Det är på vaden där jag rakar mig. Det ser ut som ett kraftigt myggbet, fast mer som ett sår kanske. Det är rött och det röda har spridit sig ut runt huden. Det ser ut som borrelia lite, men känns som en finne. Det är varmt och svullet och hårt under huden. Vad gör man? Det känns som att det blir värre. Det går inte att klämma. Husmorsknep annat än det självklara, boka läkartid?

• Svar på tråden Någon som har haft problem med hårsäcksinflammationer? Hur blev ni av med det? Tips?
  • Anonym (Prova)

Du kan prova att ha en liten kompress med alsolsprit på rodnaden. Det kan torka ut den. har precis haft liknande problem, gick för länge utan att göra nåt och den blev väldigt inflammerad och blev tvungen att uppsöka läkare som behövde göra ett litet snitt för att tömma på var. Inte kul..

• Anonym (Jessica)

Ja jag hade ett i ljumsken i 5 år. Vården klämde och klämde, men det kom bara tillbaka. La på alslsprit. Hjälpte inte. La på nån annan kräm. Tog antibiotika. Inget funkade. Opererade bort den så var den borta i ett halvår men nu tillbaka igen. Skitkul.

Så jag har tyvärr inga råd direkt mer än kläm inte själv och använd rena hyvlar så du inte får samma problem som en annan 

• Anonym (Jessica)

Då öppnade hon inte den bara utan hon skar verkligen bort allt och sydde. Men ändå kom den tillbaka nu. Så otroligt tråkigt med sådana besvär.

• Anonym (Signe)
    Anonym (Prova) skrev 2023-11-13 09:17:08 följande:

Du kan prova att ha en liten kompress med alsolsprit på rodnaden. Det kan torka ut den. har precis haft liknande problem, gick för länge utan att göra nåt och den blev väldigt inflammerad och blev tvungen att uppsöka läkare som behövde göra ett litet snitt för att tömma på var. Inte kul..

Åh vad jobbigt! Jag kanske borde boka ett besök ändå.. Ska köpa asolsprit idag! Jag har fått göra en vartömning på fingret en gång, vid nagelbandsinflammation. Då fick jag antibiotika också! Orkar inte.. Vill bara att det här ska läka av sig själv, men frågan är hur lång tid man ska ge det. Har haft inflammationen i typ en vecka, och känns som sagt värre idag. 
  • Anonym (Signe)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-11-13 09:30:41 följande:

Ja jag hade ett i ljumsken i 5 år. Vården klämde och klämde, men det kom bara tillbaka. La på alslsprit. Hjälpte inte. La på nån annan kräm. Tog antibiotika. Inget funkade. Opererade bort den så var den borta i ett halvår men nu tillbaka igen. Skitkul.

Så jag har tyvärr inga råd direkt mer än kläm inte själv och använd rena hyvlar så du inte får samma problem som en annan 

Men gud!!! Nu blir jag ju jätteorolig!!! Fem år!!
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Signe) skrev 2023-11-13 09:34:43 följande:
    Men gud!!! Nu blir jag ju jätteorolig!!! Fem år!!

Förlåt det var inte meningen.. Det ska du inte behöva bli för jag tror det var ovanligt. Vanligtvis brukar en sådan böld kunna försvinna med alsolsprit. Har du nyss fått den? Testa det. Håll det rent också. Så ska det nog gå bra. 

Tror också att problemet var att jag hade den i ljumsken, där är det ständigt varmt. ett dumt svårläkt ställe liksom. Så mitt på vaden är ju betydligt bättre På så vis 

• Anonym (Signe)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-11-13 09:42:19 följande:

Förlåt det var inte meningen.. Det ska du inte behöva bli för jag tror det var ovanligt. Vanligtvis brukar en sådan böld kunna försvinna med alsolsprit. Har du nyss fått den? Testa det. Håll det rent också. Så ska det nog gå bra. 

Tror också att problemet var att jag hade den i ljumsken, där är det ständigt varmt. ett dumt svårläkt ställe liksom. Så mitt på vaden är ju betydligt bättre På så vis 

Okej, skönt att det är ovanligt då, men jag brukar ha otur. Haha! Nej men usch vad jobbigt! Jag ska fixa asolsprit idag! Jag har haft inflammationen i en vecka, men idag tycker jag att det gör lite ondare och är varmare. Så det känns inte bra att det går åt fel håll liksom.. Blääää stress 
  • Anonym (Prova)

Kan bara beskriva vad som hände/händer mig eftersom jag är under behandling. jag hade lite otur, gick med en liten förhårdnad i nästan fyra veckor sen blev den helt inflammerad, troligen när jag var i en simhall och nån skit kröp sig in. den gick från en liten förhårdnad till en 4cm knöl som gjorde ont och var otroligt irriterad. detta är inget farligt men behövde bli opererad (lokalbedövning), men man har lämnat såret öppet för att dränera allt som blev inflammerat. Skulle man sy igen så är risken stor att allt börjar om. Så mitt tips, boka tid hos läkaren. de kommer troligen inte göra nåt eftersom det är ofarligt men bra att ha lite koll. 

• Anonym (Signe)
    Anonym (Prova) skrev 2023-11-13 10:10:07 följande:

Kan bara beskriva vad som hände/händer mig eftersom jag är under behandling. jag hade lite otur, gick med en liten förhårdnad i nästan fyra veckor sen blev den helt inflammerad, troligen när jag var i en simhall och nån skit kröp sig in. den gick från en liten förhårdnad till en 4cm knöl som gjorde ont och var otroligt irriterad. detta är inget farligt men behövde bli opererad (lokalbedövning), men man har lämnat såret öppet för att dränera allt som blev inflammerat. Skulle man sy igen så är risken stor att allt börjar om. Så mitt tips, boka tid hos läkaren. de kommer troligen inte göra nåt eftersom det är ofarligt men bra att ha lite koll. 

Men fyfan! Jag har liksom också som en knöl eller liksom som en hårdhet under svullnaden. Får panik nu när man ser så oroväckande svar här, många som fått stora besvär! 
  • Anonym (B)

Jag har haft problem med aterom, och då måste de öppna upp och tömma den. Men läker den sen igen, så börjar allt om.

Därför efter att de öppnat och tömt den, så stoppar de in en tamponad och den fick jag sedan gå och byta/lägga om varje dag i 6-10 dagar, tills det läkt inuti.

Det går också att ta bort hela körteln hos en kirurg, då slipper man gå och lägga om de varje dag.

Nu vet jag inte om det är detta i ditt fall, men det är jobbigt.

Svar på tråden Någon som har haft problem med hårsäcksinflammationer? Hur blev ni av med det? Tips?