• Anonym (Löneslav)

Feedbackkultur på arbetsplatser? Ny trend?

Hej,

Känner att jag behöver skriva av mig. Hur vanligt är det med s k feedbackkultur på arbetsplatser? Har hamnat på en arbetsplats där man förväntas fråga regelbundet (ett par gånger i månaden) efter feedback från sina kollegor, samt feedback från 5-10 kollegor under det årliga stora medarbetarsamtalet. Förstår att tanken med det är att få olika perspektiv från olika situationer, feedbacken ska leda till mer engagerade medarbetare -> medarbetarna utvecklas -> företaget utvecklas. Vet att det leder motsatt effekt för mig och några av mina kollegor. Arbetet blir så hackigt och man blir bara matt av all feedback man behöver be om, och dessutom all feedback man behöver ge konstant. Jag är människa, ingen robot? Ska feedbackkulturen ersätta lönen? Alla hade varit ekonomiskt oberoende om beröm hade kostat pengar. Och ja, jag söker nytt jobb..ska vara rimlig feedbackkultur, och schysst lön, inte bara en massa beröm från chefer & co utan att det syns i lönekuvertet.

• Svar på tråden Feedbackkultur på arbetsplatser? Ny trend?
  • Anonym (korven)

Bara skit i det. Det kommer rinna ut ur sanden efter ett tag. Så var det på min arbetsplats.

• Anonym (Löneslav)
    Anonym (korven) skrev 2023-11-15 18:13:20 följande:

Bara skit i det. Det kommer rinna ut ur sanden efter ett tag. Så var det på min arbetsplats.

Tack. Känns faktiskt hoppfullt, även om jag väljer att söka mig vidare, men med förhoppning om att en extrem feedbackkultur kan avta. Kände mig bara så maktlös, bitter, och sen panikslagen när jag googlade om feedbackkultur på arbetsplatser..behövde få ur mig skiten (yes vilket problem man har..). Tack för att du tog dig tid att läsa och kommentera
  • Anonym (Lina)

Vad har du för yrkesroll? Det handlar helt och hållet om det.

Jag har en lägre chefsbefattning och leder fem personer. En gång i månaden har jag ett samtal på kanske 30 minuter med var och en av dem, där vi går igenom lite hur den senaste månaden har varit. Hur man trivs på jobbet, hur man presterat, vad man ser för styrkor och svagheter, vad man kanske vill ha stöd och hjälp med i sin yrkesroll, om man har några idéer för arbetet framöver och hur man mår i allmänhet.

Utöver det försöker jag givetvis tänka på att slänga in lite beröm då och då när jag tycker att de gjort något riktigt bra. Likaså måste jag ibland markera när något inte funkar, men direkt skäller och kritiserar gör jag sällan.

Att ge respons på det här sättet förväntas av en i en ledarroll och det är inget jag upplever som betungande.

Men jag vet ju inte vilket jobb du har. Att hela tiden behöva kommentera allt andra gör på arbetsplatsen låter helt orimligt och verksamhetsstörande.

• Anonym (Minion)

Varje månad låter extremt ja.

Men att be 4-6 andra om feedback inför lönesamtal gjorde vi på Globala Företaget (TM) för 10 år sen. Det varade i 4 år sen försvann det igen.

Och man kunde alltid välja att inte göra det också, men då sågs det som lite skumt.

• Anonym (Sven-Tertil Baube)

Någon (nån ivrig från hr?) har fått det om bakfoten. En feedbackultur går inte att tvinga fram sådär. För det första, fanns det ett problem? Kunde ni ge varandra feedback ärligt tidigare?

• Anonym (orion)

Medarbetarna skall inte behöva ge och efterfråga feedback från andra medarbetare omkring deras respektive prestationer. Det är ledningens uppgift att sondera sånt och förmedla feedback. Den skall inte delegeras ut till underordnade bara för att uppgiften kan vara lite jobbig.

• Anonym (Löneslav)
    Anonym (Lina) skrev 2023-11-15 19:38:01 följande:

Vad har du för yrkesroll? Det handlar helt och hållet om det.

Jag har en lägre chefsbefattning och leder fem personer. En gång i månaden har jag ett samtal på kanske 30 minuter med var och en av dem, där vi går igenom lite hur den senaste månaden har varit. Hur man trivs på jobbet, hur man presterat, vad man ser för styrkor och svagheter, vad man kanske vill ha stöd och hjälp med i sin yrkesroll, om man har några idéer för arbetet framöver och hur man mår i allmänhet.

Utöver det försöker jag givetvis tänka på att slänga in lite beröm då och då när jag tycker att de gjort något riktigt bra. Likaså måste jag ibland markera när något inte funkar, men direkt skäller och kritiserar gör jag sällan.

Att ge respons på det här sättet förväntas av en i en ledarroll och det är inget jag upplever som betungande.

Men jag vet ju inte vilket jobb du har. Att hela tiden behöva kommentera allt andra gör på arbetsplatsen låter helt orimligt och verksamhetsstörande.

Precis, de månatliga samtalen du hänvisar till med diskussioner om svaghet/styrkor, mål etc - det är då jag förväntar mig att få feedback från chefen. Feedback någon enstaka gång från en vanlig medarbetare på min nivå hade också varit ok. Jag jobbar på golvet och förväntas be om feedback från personer som också är längst ner i hierarkin, men har även möjlighet att be om feedback från medarbetare som har lite mer ansvar (inga chefsroller), andra gruppchefer och ja, egentligen vilka som helst på kontoret...ju fler perspektiv desto bättre, så att det inte blir ett ensidigt perspektiv enbart från min närmsta (grupp)chef. Sedan förväntas vi reflektera över feedbacken, kommentera vad vi är bra på och vad som kan förbättras (tillsammans med en massa annat). Vet inte hur jag ska formulera det i ord men det känns så..påtvingat, företaget "försöker för mycket", känns lite..fjantigt?
  • Anonym (Löneslav)
    Anonym (Minion) skrev 2023-11-15 19:47:44 följande:

Varje månad låter extremt ja.

Men att be 4-6 andra om feedback inför lönesamtal gjorde vi på Globala Företaget (TM) för 10 år sen. Det varade i 4 år sen försvann det igen.

Och man kunde alltid välja att inte göra det också, men då sågs det som lite skumt.

Oj, så pass många redan då! Är endast van vid att få feedback från min närmsta chef, allt från 1 gång i månaden, till var 6e eller 12e månad. Blev därför väldigt förvånad över det ser ut där jag jobvar nu.. Hade kunnat be om feedback från 1-2 kollegor var 6e-12e månad, men 5 kollegor känns mycket, och feedback varje månad är alldeles för mycket (dock förväntas man inte be från 5 pers, runt 2, men ju fler desto bättre...)
  • Anonym (Löneslav)
    Anonym (Sven-Tertil Baube) skrev 2023-11-15 19:48:52 följande:

Någon (nån ivrig från hr?) har fått det om bakfoten. En feedbackultur går inte att tvinga fram sådär. För det första, fanns det ett problem? Kunde ni ge varandra feedback ärligt tidigare?

Ja, jag upplever det hela väldigt märkligt, och väldigt påtvingat. Det känns som att någon vill tvinga fram en viss kultur, personifiera varumärket... Vad jag vet har det inte funnits något problem med att ge feedback tidigare. Tror bara att det är någon högre upp/hr som fått för sig att skapa en viss arbetskultur.
  • Anonym (Löneslav)
    Anonym (orion) skrev 2023-11-15 19:56:48 följande:

Medarbetarna skall inte behöva ge och efterfråga feedback från andra medarbetare omkring deras respektive prestationer. Det är ledningens uppgift att sondera sånt och förmedla feedback. Den skall inte delegeras ut till underordnade bara för att uppgiften kan vara lite jobbig.

Ja, ställer mig lite tveksam till detta, men är även öppen för att motta feedback på andra sätt än det "vanliga traditionella", men det finns en gräns. Jag kan be om feedback om jag har hållit i en presentation, det är kanske naturligt, men att be om feedback om allt möjligt varje månad, och allra helst så fort vi interagerat med en annan kollega om vad som helst (t ex haft en intressant diskussion) så ska vi be om dennes åsikter om en. Blir extremt löjligt och oseriöst.
  • Anonym (L)

Vi har uppföljning kring våra mål 2 ggr per år och till dessa tillfällen ska man också begärt feedback. Den modellen har vi haft i 8 år tror jag.

• Anonym (abc)
    Anonym (L) skrev 2023-11-15 22:23:04 följande:

Vi har uppföljning kring våra mål 2 ggr per år och till dessa tillfällen ska man också begärt feedback. Den modellen har vi haft i 8 år tror jag.

Så har vi också. Sjukt drygt. Jag är riktigt bra på mitt jobb och väldigt uppskattad så får alltid superbra feedback, men att skapa en kultur där man ska gå runt och tigga om beröm och ständigt behöver leta nya människor som kan ge det är extremt irriterande. 

Och också att folk ber mig om officiellt feedback är också sjukt jobbigt. Jag arbetar ofta som projektledare och då ger jag feedback löpande efter behov. Positiv feedback ger jag många gånger om dagen och skickar till folks chefer för att uppmärksamma personer som gjort bra insatser. Och bokar också in enskilda samtal för att coacha personer som inte riktigt funkar (dvs ge negativ feedback men med fokus på framtiden och hur vi arbetar tillsammans/mot andra/vad det nu är som inte funkar). Vet också att min chef får all feedback han behöver alldeles utan de där formulären. 

Men den här påtvingade skriftliga feedbacken avskyr jag och jag är övertygad om att det bara är företag som har ett top management som är alltför långt ifrån verksamheten som tror att det är en bra idé att införa. 
Svar på tråden Feedbackkultur på arbetsplatser? Ny trend?