• Anonym (November)

Detta med tomtar och julgran i november

Jag funderar på detta med alla som är så sugna på julpynt och julmusik och allt att de börjar i oktober/november. Jag förstår att detta inte är en stor fråga i världen men jag vill verkligen ha hjälp att förstå hur man resonerar.

Jag fattar att man tycker november är mörk och trist. Jag försöker ju på alla sätt mysa till det så man piggar upp sig lite. Men därifrån till att ta fram julgran och tomtar får jag inte ihop. Känns det inte falskt att sjunga ?nu är det jul igen? i november eller lyssna på nu tändas tusen juleljus lagom till alla helgona? Att ta fram tomtar och känna att nu kommer snart tomten när det är 7-8 veckor kvar??

Det är ju ungefär som att man packar resväskan en månad före resan och tar en drink och firar att nu är det semester. Fast man ska jobba och plugga och vabba och allt möjligt massor innan resan. Eller klä midsommarstången 1 juni ? varför gör folk inte det? 

Som sagt, jag förstår om man vill lysa upp mörkret, lite ljusslingor, tallris i en kruka osv men tomtar och julgran? Hur kan det kännas som en äkte glädje så långt i förväg?

Kan någon, utan att gnälla över att alla ju får göra som de vill (för det vet jag), bara förklara detta för mig?

• Svar på tråden Detta med tomtar och julgran i november
  • Mrs Moneybags

Det går väl inte att förklara på annat sätt än att folk tycker olika. Du har en åsikt och de har en annan. Inte direkt någon katastrof.

För mig är det första advent som gäller, men vissa vill sätta upp granen dagen före julafton osv. Vi har alla olika traditioner. Sen vill jag helst ta bort ALLT julpynt innan nyårsafton, medan andra håller på till tjugondag knut (typ Edward Blom).

• Anonym (Jultomten)

Anledningen är väl att folk gillar det. Vi gillar olika. Vissa har det helt avskalat hemma, andra har jättemycket prylar. 

• Anonym (Tossig)
    Anonym (November) skrev 2023-11-17 10:38:02 följande:

Kan någon, utan att gnälla över att alla ju får göra som de vill (för det vet jag), bara förklara detta för mig?

Jag tror att de har tomtar på loftet Tomte
  • Fjäril kär

Precis som med andra saker vad gäller inredning, högtider och annat så har det här blivit en modern grej, det är trendigt med "Novent" . Inredningstidningar och veckotidningar och tv vet detta och hänger på med reportage, reklam och mat ..

Om nåt år eller två så kommer detta att ha lagt sig på en mer normal nivå.  För då har något annat börjat trenda istället.  

• Anonym (Jultomten)
    Fjäril kär skrev 2023-11-17 11:52:25 följande:

Precis som med andra saker vad gäller inredning, högtider och annat så har det här blivit en modern grej, det är trendigt med "Novent" . Inredningstidningar och veckotidningar och tv vet detta och hänger på med reportage, reklam och mat ..

Om nåt år eller två så kommer detta att ha lagt sig på en mer normal nivå.  För då har något annat börjat trenda istället.  

Säg inte det, Halloween har inte lagt sig t ex. Och naturligtvis kommer inte handeln att backa, de lever på dessa nya företeelser. 
  • Fjäril kär
    Anonym (Jultomten) skrev 2023-11-17 12:41:58 följande:
    Säg inte det, Halloween har inte lagt sig t ex. Och naturligtvis kommer inte handeln att backa, de lever på dessa nya företeelser. 
    Alla trender har en peak. Även om trenden inte försvinner så kommer dom att lägga sig på en mer normal nivå eftersom det hela tiden kommer nya saker och nya fenomen. 

Kom ihåg tex chabby chick- trenden som slog enormt , höll några år och som syntes överallt från spjälsängar,  textilier , kläder , all heminredning,  högtider och julgranar. Allt skulle vara trendigt avskavt vitt/grått och folk tokrenoverade gamla kölsbord , pyntade rostiga galgar och knöt gamla spetsband i julgranen och barnen kläddes i vit klänning och beige linneförkläde .... Idag finns knappt inte en pryl att få tag på i temat...  
  • Anonym (Jultomten)
    Fjäril kär skrev 2023-11-17 13:01:35 följande:
    Alla trender har en peak. Även om trenden inte försvinner så kommer dom att lägga sig på en mer normal nivå eftersom det hela tiden kommer nya saker och nya fenomen. 

Kom ihåg tex chabby chick- trenden som slog enormt , höll några år och som syntes överallt från spjälsängar,  textilier , kläder , all heminredning,  högtider och julgranar. Allt skulle vara trendigt avskavt vitt/grått och folk tokrenoverade gamla kölsbord , pyntade rostiga galgar och knöt gamla spetsband i julgranen och barnen kläddes i vit klänning och beige linneförkläde .... Idag finns knappt inte en pryl att få tag på i temat...  

visst, men andra saker har bestått. Att ändra modet i inredning är ju en trend i sig, som bara fortsätter och folk hänger på. Där finns ju en poäng med att fasa ut ett mode och in med ett annat, så folk fortsätter köpa nytt.

Och sådana trender kan inte jämföras med t ex Novent. Novent kan leva kvar fast vi inför nya påsktraditioner t ex. Vad konkurrerar Novent med?

• Anonym (Lilla My)

Därför är det skönt att ha sina egna traditioner. Vi har bestämda datum för allt som har med julen att göra. När ute belysningen tänds, när julstjärnorna tänds och jul gardinerna sätts upp, när tomtarna kommer fram och pepparkakshuset byggs. Ja, allt har sina egna datum.

Detta är något vi i vår familj pysslat med i 40 år

• Anonym (U)

Folk har olika åsikter helt enkelt, du menar att du inte fattar det?

• EnAnonumius
    Anonym (Tossig) skrev 2023-11-17 11:22:23 följande:
    Jag tror att de har tomtar på loftet Tomte
    🤣🤣🤣🤣🤣
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Detta med tomtar och julgran i november