• Anonym (Pling26)

Hjälp att bli av med sockerberoende

Jag är så fruktansvärt sockerberoende! Känns inte alls bra. Behöver få i mig något sött innan jag ens kan starta dagen. Blir trött, sur och får huvudvärk om jag inte får något sött.

Men jag har tidigare haft ätstörningar och är egentligen inte helt fri från dem. Och skulle jag börja tvärt sluta med socker är jag jätterädd att jag kommer falla tillbaka i ätstörningar. Det har hänt tidigare.

• Svar på tråden Hjälp att bli av med sockerberoende
  • Anonym (rr)

Är det så farligt då, hellre några godisbitar än att falla tillbaka =)

• Zaro

Nån last ska man väl ha, tänker jag. Om du inte känner så behöver du nog sluta helt och hållet med snacks kan jag tänka mig.

• Anonym (...)

Försök ha för vana att fråga dig själv- är jag verkligen sötsugen eller är jag egentligen hungrig eller törstig?

Straffa inte dig själv, det tar tid att ändra vanor. Men att försöka få till rutinen att dricka vatten och/eller äta mat INNAN du sträcker dig efter något sött- kan hjälpa.

• Anonym (Pling26)

Problemet är att jag liksom behöver läsk och en chokladbit eller liknande direkt jag kliver upp. Känner ju i kroppen att det inte är bra, men sen har jag fastnat i att det är bättre än att falla tillbaka.

Närmsta familjen uppmanar mig väldigt mycket att gå upp i vikt och bjuder då gärna på sött och onyttigheter, och är rädd att de ska bli oroliga om jag säger att jag vill dra ner på det också.

Jag tror att jag har svårt att hålla mig till bara lite. Men tänka några gånger extra får jag iaf börja med:)

• Anonym (byta)

Det är lättare att byta vana. Du dricker läsk och äter godis innan du ens går upp. Ok. Vad är det för läsk? Och vad är det för godis? Vad kan du byta ut de till som är nyttigare men samtidigt ger din en liknande känsla i kropp och psyke? 

Jag bytte ut de köpta, "billiga" kakorna, du vet, typ Eldorados cookies, som jag behövde just på morgonen förut, mot egenbakade. Jag äter fortfarande en kaka direkt på morgonen men det är en bättre kaka. Det är så klart inte jättenyttigt att äta kakor direkt på morgonen men valet mellan pest och kolera, du vet. Rent vetenskapligt ska man välja pest, för det har bara 33% dödlighet mot kolerans 100%, historiskt.

Jag tror att det är där man måste börja.

• Anonym (Rostbiff)

Jag brukar äta ett par skivor rostbiff och ett stort glas kallt vatten, det tar bort mitt sötsug. Började med det som gravidcraving men nu såhär 19år senare kan jag nog inte skylla på graviditet längre. Jag gillar helt enkelt rostbiff.

• Anonym (rr)

När någon skrev hembakta kakor slog det mig att det finns Belvita kex med chocolate chips, kanske kan fungera men ändå gjort för att vara just frukostkex?

• Anonym (...)
    Anonym (Pling26) skrev 2023-11-17 20:51:59 följande:

Problemet är att jag liksom behöver läsk och en chokladbit eller liknande direkt jag kliver upp. Känner ju i kroppen att det inte är bra, men sen har jag fastnat i att det är bättre än att falla tillbaka.

Närmsta familjen uppmanar mig väldigt mycket att gå upp i vikt och bjuder då gärna på sött och onyttigheter, och är rädd att de ska bli oroliga om jag säger att jag vill dra ner på det också.

Jag tror att jag har svårt att hålla mig till bara lite. Men tänka några gånger extra får jag iaf börja med:)

Jo, men det är ju en vana du har som GÅR att bryta.
    Du måste bara vara ihärdig och fortsätta tvinga dig själv att dricka vatten istället för läsk och smörgås/frukt istället för godis.

Skriv en lapp och sätt i köket där du "befaller" dig själv att du ska dricka vatten och äta frukt eller smörgås eller annan mat istället för läsk och godis.

Det fungerar inte alltid med vilja, utan du måste "chocka" dig själv med visuella budskap som får dina invanda mönster att avbrytas.

Du kan gå upp i vikt av att äta mer mat, mer näringsrik mat istället för sötsaker.
  • Anonym (K)
    Anonym (Pling26) skrev 2023-11-17 20:51:59 följande:

Alltså detta har en enkel lösning.
    Om det är så att du äter dåligt med näringsrik mat så skriker kroppen efter energi, det är därför du vill ha sött. Du skriver -dra ner på det också. Vilket antyder att du inte äter tillräckligt med mat. 
Svar på tråden Hjälp att bli av med sockerberoende