Anonym (Pling26) skrev 2023-11-17 20:51:59 följande:
Problemet är att jag liksom behöver läsk och en chokladbit eller liknande direkt jag kliver upp. Känner ju i kroppen att det inte är bra, men sen har jag fastnat i att det är bättre än att falla tillbaka.
Närmsta familjen uppmanar mig väldigt mycket att gå upp i vikt och bjuder då gärna på sött och onyttigheter, och är rädd att de ska bli oroliga om jag säger att jag vill dra ner på det också.
Jag tror att jag har svårt att hålla mig till bara lite. Men tänka några gånger extra får jag iaf börja med:)
Jo, men det är ju en vana du har som GÅR att bryta.
Du måste bara vara ihärdig och fortsätta tvinga dig själv att dricka vatten istället för läsk och smörgås/frukt istället för godis.
Skriv en lapp och sätt i köket där du "befaller" dig själv att du ska dricka vatten och äta frukt eller smörgås eller annan mat istället för läsk och godis.
Det fungerar inte alltid med vilja, utan du måste "chocka" dig själv med visuella budskap som får dina invanda mönster att avbrytas.
Du kan gå upp i vikt av att äta mer mat, mer näringsrik mat istället för sötsaker.